sex hikaye

Török Zoltán finanszírozási modellje

Az állatorvosi vidra

2008. január 4. - filmhu
Török Zoltán finanszírozási modellje
Török Zoltán a hazai vidravédelmet bemutató alkotása elkészült, több társproducer televízió már sugározta is, itthon a Szemlén láthatja a szélesebb közönség. A megvalósítás során szerzett, a természetfilmek finanszírozására vonatkozó tapasztalatokról is beszámolt a nemzetközileg is elismert természetfilmes alkotó, akinek korábbi munkái hamarosan elérhetők lesznek az interneten.

Új lehetőségek a természetfilmek finanszírozására

A Vidrasorsot annak televíziós koproducerei, az ARTE és a WDR nemrég műsorára tűzte.  A film a „hagyományos”, családias keszthelyi Világjáró Klubban rendezett bemutató után a Filmszemlén kerül majd a hazai közönség elé.

A Vidrasors esetében az MMK-val folytatott együttműködés példaértékű - vélekedik Török Zoltán -, és főként hazai témájú alkotások megvalósításában van fontos szerepe, amikor az alkotók nemzetközi támogatást igyekeznek szerezni. Ilyenkor a legkisebb hazai pénz is azt bizonyítja, hogy a tervben van fantázia. Török Zoltán a legutóbbi filmtervfejlesztési pályázaton nyert 500 ezer forinttal el tudja kezdeni legújabb filmjét, amelyet Gemencről forgat. Az összegből a téma kutatására, trailer és fotók készítésére, szinopszis megírására tud költeni, ezekkel pedig már nemzetközi szinten is el lehet indulni.

Vidralesen

Az akár csak minimális hazai források bevonása egy további elemmel, „networking”-gel  egészül ki Török esetében. Előző munkái során került kapcsolatba az új-zélandi Peter Haydennel, aki korábban több nagyköltségvetésű, a Discovery számára készült munkában is részt vett. Hayden európai tapasztalatai azt mutatják, hogy számos alkotó, így több közép-kelet-európai sem képes egyedül kijutni a nemzetközi piacra, pedig sokan nagyon jó ötletekkel, témákkal házalnak. Az új-zélandi filmes és Török Zoltán korábbi személyes és szakmai kapcsolataira építve a Latitude nevű cégben igyekeznek tető alá hozni olyan produkciókat, amelyek megvalósítása már valamilyen szintet elért, de az alkotóknak szükségük van segítségre a nemzetközi színtéren való megjelenéshez.

Reversioning és networking

Az új-zélandi, aki fantáziát lát a régió
alkotóiban
A hazai természetfilmes „reversioning”-et említette – amelyet külföldi workshopokon ismert meg -, mint olyan tevékenységet, amelyben a legtöbb segítséget tudja a Latitude-ban nyújtani. Egy nemzetközi forgalmazásra szánt produkciót az alkotó számos változatban elkészít, hogy a különböző társproducerek, legtöbbször televíziók elvárásainak megfeleljen. Ezeknek az alkalmanként nagyon is eltérő verzióknak a megalkotását jelenti a reversion. A Vidrasorsnak öt változata született – két külföldi, egy saját angolnyelvű, egy saját magyarnyelvű és egy nemzetközi forgalmazásra szánt.

Ez a forgalmazáscentrikus megközelítés nemcsak az alkotóknak jó, hanem a televíziós cégeknek is, hiszen így ők változatosabb műsorokat kínálhatnak közönségüknek, és ezzel  növelhetik nézettségüket is.

A nemzetközi koprodukció egyik komoly kihívása, hogy az alkotó képes-e megtartani az elkészült alkotás saját verziójához fűződő jogait, amit Török elért a Vidrasors esetében, de mint mondta, ez nem egyszer nehéz küzdelem a finanszírozókkal szemben.

A Latitude nemzetközi, de elsősorban európai produkciók megvalósítására törekszik, Török Zoltán elsősorban a hazai alkotókkal keresi a kapcsolatot. Ugyanakkor  nemcsak természetfilmek, hanem más dokumentum alkotások létrejöttét is segíteni kívánja.

Török Zoltán A kis rénszarvas forgatásán

Ami a már elkészült filmeket illet a hazai természetfilmes alkotó azt tervezi, hogy azon munkáit, amelyek közpénzt nyertek el (pl. MMK támogatást), bárki ingyen letölthesse az internetről a televíziós sugárzást követően, legutóbbi alkotása, a Vidrasors pedig a következő Filmszemlén lesz látható.

További részletek a filmből



Címkék

hír



nka emblema 2012