Mindennapi szörnyeink
Kritika Mundruczó Kornél Szelíd teremtés - A Frankenstein terv című filmjéről
Az eredeti Frankenstein regény finoman elrajzolt adaptációja Mundruczó legújabb filmje, amely megpróbálja mindennapi viszonyok közt értelmezni az ember által teremtett szörny történetét, de nagy kérdés, hogy egyáltalán releváns-e ma ebben a formában ez a kérdésfelvetés. (Kritikánk Cannes-ban készült - a szerk.)
A Bíró Yvette-el közösen írt adaptáció zsenialitása abban áll, hogy a film nagy részében képes eltávolodni a regény konkrét elemeitől, és csupán az áttételek, a metaforák, az átértelmezett fordulatok, vagy egy-egy a filmtörténetben ikonikussá vált beállítás megidézése révén ismerünk rá az eredetire. Gyönyörűen megoldott a regényben oly fontos táj transzformációja is, hiszen a Svájc hegyeit majd fél Európát bejáró szereplők helyett itt minden egy szétmálló bérház zeg-zugaiban, a ramaty lakásokban, a padláson, a körfolyosókon zajlik. Mary Shelley fantasztikuma a képzelet világából leszáll mindennapjaink színtereibe, mondván, hogy az általunk teremtett szörnyek köztünk vannak.
Ugyanakkor a munka legnagyobb hiányosságai is a forgatókönyvből fakadnak, mivel a film egyharmadától kezdve a szerzők elkezdenek a korábbinál szorosabban ragaszkodni a könyvhöz, és a sztori leghangsúlyosabb részében (amikor a gyilkosságok zajlanak) hiányzik a történetből az a fajta elrajzoltság, ami az egészet izgalmassá tette. A Szelíd teremtés kb. a negyvenedik perc környékéig tökéletesen teremti meg a feszültséget, ám attól kezdve elvesztjük a kapcsolatot a filmmel, és ez nem kis részben a színészválasztásnak is köszönhető. Se a főszerepet alakító Frecska Rudolf, se a fiatalabb vagy idősebb mellékszereplők nem bírnak olyan jelenléttel a vásznon, amelynek hatására elhihetnénk, hogy nem puszta megjelenítői, hanem áldozatai is ennek a történetnek. Azt is mondhatnánk, hogy ez az első Tóth Orsi nélküli Mundruczó-film, ami önmagában igaz, viszont újra van egy lényegében neki írt szerep (a Magdié), csak mintha valamilyen (külső?) okból nem ő játszotta volna el – pedig valószínűleg az ő erős személyisége teljesen más hatást eredményezett volna. Az egyetlen színészi telitalálat maga Mundruczó, akinek köszönhetően a film első és szűk utolsó harmada újra megtelik élettel, érződik, hogy a történet – legalábbis a maga metaforikus síkján – rá vonatkozik.
Hiszen valójában Mundruczó Kornél a hatvanas-hetvenes évek modernista filmművészeinek nagy problémáival foglalkozik, és az ő modorukban is fogalmaz. Frankenstein ebből a szempontból nyilvánvalóan a teremtőjét, alkotóját maga alá temető mű metaforájaként működik – nem véletlen, hogy a rendező színészkeresése körül forog az egész történet. A Szelíd teremtés egy rendkívüli műgonddal, igényességgel kivitelezett (Erdélyi Mátyás operatőri munkája lenyűgöző), az egyén szerepén, értékén, a felelősség problémáin tépelődő, önreflexív film, de nagy kérdés, hogy egyáltalán releváns-e ma ebben a formában ez a kérdésfelvetés.