sex hikaye

Sky kapitány és a holnap világa

Pixel-retró

2005. augusztus 18. - Wostry Ferenc

Bemutató: 2005. augusztus 18.

1-1  /  2
Sky kapitány és a holnap világa
Mikor egy 12 éves kiskölök art deco-rohamot kap: ez a Sky kapitány és a holnap világa. A film épp hogy csak rendelkezik némi történettel, atmoszférája viszont majdnem több van mint kellene. A helyszín a harmincas évek valamely más dimenzióba ágyazott Amerikája, amelyet bizonyára képregényrajzolók terveztek, mert hát milyen földrajzi-történelmi kontextusban gondolkodjon az ember, ha a film úgy kezdődik, hogy óriási – engem kísértetiesen az X-Men szentineljeire emlékeztető – robotok lerombolják fél New Yorkot.

Hogy a film „poénja” leessen a magyar nézőnek, ismernie kellene a harmincas-ötvenes évek ún. amerikai „serial”-jait, azt a számtalan, tíz-tizenöt perces epizódokból álló kalandfilmsorozatot, amelyet főleg mozikban vetítettek a fő attrakció előtt vagy dupla előadás esetén a két nagyfilm között. A tévé előretörésével kiment a divatból a serial-gyártás, ám ekkorra már éppen eléggé beépültek a nagy amerikai közös tudatba (és köztudatba) – más médiumokban, a képregényekben szellemük máig kísért.

Mindenesetre a Sky Captain segítségével a magyar néző is alkothat némi fogalmat erről a majdnem elfeledett műfajról, szellemiségéről legalább is mindenképpen. Vizuális szempontból lenyűgöző alkotás – problémái egy része épp ebben rejlik.

Az alapvető fizikai törvényeket sem ismeri

A robotok tombolását Sky Captain (Jude Law), ez az Erroll Flynn és Indiana Jones tulajdonságaiból összegyúrt pilótavirtuóz zavarja meg, aki egymotoros gépével épp annyi kárt tud tenni bennük, hogy azok elakadjanak missziójuk végrehajtásában. A robotok inváziója valahogyan összefügg azzal a gyilkosságsorozattal, amelynek áldozatai egy rendkívül titokzatos kísérleten dolgozó tudósok. Sky Captain és riporter ex-barátnője kart karba öltve, magukat a repülőgépbe passzírozva röppennek a titok forrásának irányába. Útjuk mindenféle egzotikus helyszínre és halálos veszélybe vezeti őket – Sky Captain-t ráadásul még Angelina Jolie karjaiba is, aki még így, félszeműen is elhomályosítja a szuperszőke Gwyneth Paltrow-t…

A film legelső kockájától nyilvánvaló, hogy készítői valami egészen különleges technikával dolgoztak. A film egészét green screen előtt forgatták, a színészeken és néhány kelléken kívül MINDENT komputer varázsolt a vászonra. Például mikor a Hindenburg III léghajó kiköt az Empire State Building tetején, és mögötte reflektorok fúrnak bele egy olyan égboltba, amelynek a valósághoz semmi köze és a múlt század elejének képeslapjaira emlékeztet, nos, ekkor tudatosulhat a nézőben, hogy ezt a realitást végképp a képzelet szülte. Szépia-világ, retro cool.

Félszeműen is elhomályosítja a szuperszőke Gwyneth Paltrow-t
Angelina Jolie

A dialógusok kb. a Star Wars filmekéivel (az eredeti Star Wars filmekéivel!) vannak egy szinten: senki emberfia nem beszél így, a film világa szempontjainak viszont pontosan megfelelnek. A forgatókönyv már más tészta: talán nem ártott volna, ha egy profi szkriptes párszor átírja az egyébként kezdő Conran agymenését. Ún. set piece-ek, látványos, különleges helyszíneken játszódó akciójelenetek váltják egymást nyaktörő sebességgel, anélkül, hogy a történet a figurákat egy cseppet is elmélyítené. A serial-ok szellemének ez teljesen megfelel, viszont megvan az oka, hogy azok a nyaktörő low budget kalandok kimentek a divatból.

A komputer által generált világ nem csak határokat, de még az alapvető fizikai törvényeket sem ismeri – persze ez szíve joga. Egyszerre lenyűgözően látványos és nevetségesen abszurd az a tomboló kavargás, ami a film lelkét adja. A finálé sajnos messze nem annyira kigondolt és katartikus, amilyenre az ember a film első kétharmada alapján számítana, bár talán felesleges is lenne katarzist várni a teljesen hamis világba beleillesztett kirakati próbababák kalandjaitól. (Mikor a film vége felé feltűnik Laurence Olivier komputergenerált figurája, én majdnem hagytam a francba az egészet – a hullagyalázást hagyjuk a nekrofilokra!)

Rendesen megfrusztrált engem ez a Sky Captain – álvilága és számos hibája ellenére egyáltalán nem rossz film, Conrannak legközelebb csak arra kell majd vigyáznia, hogy rendes forgatókönyvvel induljon neki a forgatás kalandjainak. Meg a komputert is hanyagolhatná…



Címkék

premier , kritika


1-1  /  2

nka emblema 2012