Felhasználónév
Jelszó
Emlékezzen rám
A NKA Mozgókép Szakmai Kollégiuma kurátorainak ! Névszerint : Kozma Károlynak Bakonyi Veronikának Mikulás Ferencnek Gulyás Gyulának Kálomista Gábornak Kende Jánosnak Lugossy Lászlónak Okos Oszkárnak Reichenberger Jánosnak Szeredás Andrásnak Úgy gondolom, hogy valmilyen formában magyarázattal kellene szolgálniuk a történtekről. Döntésükkel nem építettek, hanem valamit szétromboltak. Lassan eljött az idő a válaszra !
Tisztelettel és egyre fogyó türelemmel,
Ardai Tamás
forgatókönyvíró-rendező
A fotókiállításon olvasható volt Capa élete (és éppen akkor a szomszédos Ludwigban az egykori jóbarát, Cartier-Bressoné is), illetve annak főbb állomásai - az egész vászonra való; gondoltam, tán lesz vki hozzáértőbb-pénzesebb, aki nekiesik - akár Mo.-n, pláne, hogy Capa Budapesten született.
Rákerestem, olvastam a neten - ismét kiderült, milyen nehéz újat kitalálni: Pierce Brosnan megkapta Capa szerepét, 2001-ben. Blood and Champagne, ami úgy tűnik, nem készült el. Pedig. És mintha ez bármit is jelentene, a film alapját adó életrajz egy recenziója is csak hangsúlyozni tudja: The life of Robert Capa is fascinating :) Nemtom, ki az, aki végül itthon hozzáfog, de sok sikert neki.
! A NKA Mozgókép Szakmai Kollégiuma kurátorainak ! Névszerint : Kozma Károlynak Bakonyi Veronikának Mikulás Ferencnek Gulyás Gyulának Kálomista Gábornak Kende Jánosnak Lugossy Lászlónak Okos Oszkárnak Reichenberger Jánosnak Szeredás Andrásnak Tudom, a veszteseknek nem áll jól a sírás és az álmoskönyvek szerint is, a zsűri döntését vitatni botorság, mert könnyű egy mozdulattal lesöpörni a pályáról. Eddig nem is tettem, de most már nem tudom megállni, hogy ne háborodjak fel azon , amilyen lélektelenül nulláztátok le közel 12 éves munkámat.Még a 90-es évek elején hívta fel figyelmemet, boldog emlékű Kardos István barátom, Jeli Ferenc kollegánk egy filmtervére, amely Friedmann Endre alias Robert Capa életével foglalkozott. Tette ezt azért, mert akkor tájt fedeztem fel én is a Capa storyt. A kapcsolatból nem lett forgatókönyv és film sem, mert Cornell Capa – R. Capa testvére – nem adta Magyarországra a képek jogait( Megj.: Jeli F. alapkoncepciójához mindenképpen kellettek a képek, így ő nem foglalkozott tovább az anyaggal.)1994-ben, már Jeli Feri nélkül, újra belekezdtem az adatgyűjtésbe és több fikciós elemmel kibővítve megszületett egy szinopszis, amelyet az Önök elődjének pályázatára be is adtam.Hiába. Túl nagy falat volt ez a story az akkori lehetőségekhez képest. Látható volt, ebből „szimplán magyar” film nem születhet. Fejet hajtottam az akkori érvek előtt, és félretettem a történetet jobb napokra.És eljöttek a jobb napok…. 1998-ban már az NKA-nak adtam be újra a Capa történetet, persze kissé tovább gondolva , még több háttéranyag elolvasásával gazdagabban és pár beszélgetésen túl Cornell Capával, aki lassan de biztosan hajlott arra, hogy legalább egy-két kép jogát felhasználásra átadja.Az akkori kuratórium – a mostani-akkori tagok talán még emlékeznek – újfent úgy döntött, hogy ez a történet nem ér meg, még egy forgatókönyvet sem, amellyel végre valami olyan könyv készülhetett volna el, amely legalább a nemzetközi filmes piac kíváncsiságát felkelthette volna!Újabb évek, újabb háttéranyagok, Capa kiállítás Budapesten, lassan kezdenek szagot kapni, hogy jé, van itt egy magyar, aki világhírű és még az élete is érdekes lehet.Közben egyre több jelenetet írtam meg, egyre inkább előtűnt a lényeges és egyre inkább látszott, hogy a történet egy igazi filmes aranybánya.2003. Újabb pályázat. Most már biztos voltam benne, hogy szabad utat kap a story. Ha valamire jöhet nemzetközi pénz, és mégis benne a magyar történelem, a magyar elhívatottság akkor ez az lehet. Nem fényezném itt tovább a storyt, hiszen ezt végre most már a kuratórium is felfedezte. Csodák-csodája döntött és adott pénzt, na nem nekem, hanem egy másik kolleginának, olyannak , aki csak most fedezte fel R. Capa életét magának. Tény és való, az ő neve jobban cseng a szakmában és ráadásul már bizonyított is. Nem Ő vele van bajom, hanem az Önök döntésével, amellyel egyszer és mindenkorra letudták R. Capa filmes életét ! Én meg itt maradtam 12 év munkájával, amelyet már az íróasztalom fiókjába sem tudok visszatenni , és várni vele a jobb napokra. Köszönöm. Köszönöm azt, hogy megtanulhattam, nem az a legrosszabb ha egy forgatókönyvet nem álmodhatok filmmé, hanem az, ha azt- amelyet édes gyermekednek tartasz- úgy orozzák el előlem, hogy gyakorlatilag semmit sem tehetek. Egyet azért tehettem, megírtam ezt a levelet tanulságul mindenkinek, de főleg nektek kedves kurátorok és minden más döntéshozók, gondolkodjatok el rajta és ha legalább egy ici-picit beleéreztétek magatokat a helyzetembe, talán még el is pirultok. Köszönöm, ha végig olvastátok. Ardai Tamás sk. forgatókönyvíró- rendező Budapest,2003-06-21