sex hikaye

Mennyit keres egy forgatókönyvíró?

a topikot nyitotta: filmhuadmin | 2000. március 16. csütörtök, 00:00

rendezés  


egy oldalon
40-21  /  40


 
2003. szeptember 11. csütörtök, 11:11 40. | filmhu

Egy építész barátom mondta: "Csak a jó építészek kellenek, a közepesek nem."

Ez a helyzet a forgatókönyvekkel is. De idehaza névre megy az is, és a rosszak készülnek el. Pedig a forgatókönyv szintjén sok minden eldől. Hogy is mondta egy Oscar-os rendezőnk: A szükséges rossz.  Hm. Hiszen EZ A TERV!!!! Furcsa lenne, ha egy épületet megépítenénk, és akkor derülne ki, hogy rossz. Mert nincs terv, vagy mert rossz a terv.

Aki művészfilmet akar csinálni, vegyen videokamerát a kezébe. OK, ez túlzás, de hogy csak "művészfilmek" készüljenek?

 
2003. szeptember 10. szerda, 14:03 39. | filmhu

A magyar filmgyártás helyzete:

"A tehetséget utóbb a hatalom váltja fel." Itt is ez a helyzet, megspékelve ún. Diplomás Dilettantizmussal.

Az "államilag dotált" filmkészítő (értsd: sok pénzből kis nézettségű, díjazatlan filmproduktumok készítői) nagyöregek helyében már ott tolong a hozzájuk teljesen hasonló középkorú nemzedék. A hatalom reményében. A helyzetnek megfelelően el is érik a pozíciót, és aztán kezdődik minden előlről.

No persze, ha egy állampénzből finanszírozó alapítvány vezető embere annak a rendezőnek adja a legtöbb pénzt, akinek ő az operatőre lesz, hát...

Klasszikus közhely: A fejétől bűzlik az egész.

 
2003. augusztus 28. csütörtök, 00:35 38. | filmhu
Ez egy jó ötlet ( külföldre eladni a forgatókönyvet ) nem tudsz ezzel kapcsolatba egy jó ötletet adni, tudod ezt én is megpróbálnám.
 
2003. augusztus 26. kedd, 12:15 37. | filmhu

Csak 4 dolgot gyorsan erről az egészről, egy szakértőtől:

"1. Ez az egész Schilling-Moharos Ügynökség egy pénznyelő, csak FORMATÁLÁS az egész, amiről szó van.

2. Egy film-forgatókönyv eleje meg a vége legyen jó! A többit meg ügyesen kell kitölteni.

3. Na a percoldal az egy kapitális baromság.

4. Ez a TV-filmes tanfolyamuk meg rablás, ugyanúgy kell filmet írni ott is, mint ha mozifilmet ír az ember."

 
2003. július 29. kedd, 15:36 36. | filmhu

...veszem a kritikát...rendben...

de úgy gondolom minden a történeten múlik... ha nincs történet ami odaszegezi a nézőt a székhez, akkor lehet bármilyen zseniális a kameraman, rendező, zeneszerző...

a másik dolog pedig: az utóbbi jópár évben az figyelhető meg, hogy minnnél jobban nincs valakinek mondanivalója a "való életről" annál jobban belemenekül a fikciós filmekbe(akció, sci-fi, horror, bárgyú vígjátékok, ) meg lehet nézni milyen filmek mennek mostanában a mozikban

... egy a lényeg ha nincs történet akkor nincs jó film, ha ez nem így van akkor nincs miről beszélni (akkor tanulhatja bárki a szakmát, csak ül majd a papír előtt és nem jut az eszébe semmi...)

 
2003. július 22. kedd, 17:35 35. | filmhu
Na ja, ha megvan a könyv. Tapasztalataim alapján ez még csak arra elég, hogy egy "avatott" szem megakadjon rajtad, hogy "ez tud írni". És akkor jönnek a saját ötleteikkel, amit meg kellene írni. A sajátod meg marad a fiókban. Bár, ha írni szeretsz, az se gond, ha más ötletéből kiindulva kreálsz valamit, ami aztán úgyis a tiéd.
 
2003. július 21. hétfő, 13:00 34. | filmhu

Most jön a 250 Ft-os kérdés.

Ha kész vagy egy eladható változattal, akkor mi a következő lépés?

Be köll jegyeztetni a Filmjussal?

 
2003. július 18. péntek, 23:44 33. | filmhu

Ha nem, hát nem.

A lábbeli hasonlított kicsit, meg a stíl is, gondoltam, talán. Bepróbálkoztam.  Ellenben, ha ketten vagytok így, akkor ez már konspiráció, az összeesküvés pedig nagyobb eséllyel hozhat sikert, mint a magányos akciók (kivéve, ha valaki a scriptírás Bruce Lee-ja, mer annak már könnyű).

Jó munkát kívánva maradok tisztelettel.

 
2003. július 18. péntek, 15:42 32. | filmhu

Hát az sajna nem olyan egyszerű... Különben szerintem minden a könyvön múlik. Ha az jó, akkor odaadhatod egy jó reklámrendezőnek, aki meg megcsinálja képileg. Persze jó színészekkel.

Thrillert kis hazánkban talán lenne, aki tudna rendezni, de az biztos, hogy nem a "nagy öregek", meg a belilult művészfilmesek között van.

 
2003. július 18. péntek, 13:27 31. | filmhu

De ha olyan hihetetlenül "überfasza" könyvet tudsz írni, ami nagyon kell a producernek, akkor a kezdeti kóstolgatás után lehet, hogy megadja az x összeget. Persze csak szerintem.

Más. Tényleg nem tudok olyan nevet mondani kis hazánkban, aki tisztességesen meg tudna rendezni egy thrillert. Ti tudtok? Nálunk létezik az a kinti elfogadott opció, hogy Te rendezhessed a filmet?

 
2003. július 18. péntek, 12:58 30. | filmhu

filmhus nem LB  ;)

Az a baj, hogy mivel a filmiparban nem a piac diktál, nem is lehet a scriptírókat "beértékelni". Így aztán nem is születik egy Koepp vagy Andrew Kevin Walker, akik "nevet csinálnak maguknak" és a rajongóikat felizgatja már a hír is, hogy ők írnak egy könyvet. Ebből egyenesen következik, hogy mindenki kénytelen "ingre-gatyára vetkőzni", ha lehetőséget kap - mivel amúgy is a producernél van a pénz és a connection az állami csöcshöz (mert ugye a magánszféra filmbe nem nagyon fektet - majd hülye lenne).

 
2003. július 18. péntek, 10:48 29. | filmhu

nem, a filmhus, nem filmhus

de hasonló műfajisággal, hasonló cipőben járunk

egy minőségi forgatókönyvet (már ha szép lassan megtanulunk jó szkriptet írni) a költségvetés 3-4%-áért kellene adni (egy átlag magyar filmnél ez 3-8 mill) + profitszázalék --> tudom, ez egyelőre célkitűzés, de a forgatókönyvíróknak kollektíve nem szabad olcsón adniuk magukat, s akkor megvalósul (még egyszer mondom: ehhez előbb meg kell tanulni tisztességesen szkriptet írni, amikből néződús filmek születnek, s akkor a producerek is belátják, h. áldozni kell erre, mert a film ezen múlik)

mindenesetre én (még) látok perspektívát ezen a szűz földön

üdv, lb

 
2003. július 18. péntek, 01:02 28. | filmhu

Akkor ez valahogy úgy fest, mint a könybiznisz, már ha rendes könyvvel házal az ember.

Mellesleg érthetetlen mélylélektani rejtélynek tartom, a megfejthetetlen, misztikus hungaro-karakterisztika elemének, hogy azt gondolják, csak a vígjáték csalhat be embereket a moziba, és akkor olyan szégyenteljes sz@rokat forgatnak, mint a ... és a ... és a .... Nem akarok gyalázkodni, pedig felettébb tág terep kínálkozik rá.

Másrészt eleve kérdéses, hogy a nagy magyar művészrendezők többsége elboldogulna-e egy suspense-movieval. Mert szerintem nem.

Pedig nagyon jó lenne, sőt, szükségszerű. Egy jól sikerült thriller/mystery kaput nyithatna nyugat felé. És amint azt számos esetben láthattuk, nem mindig a pénzen múlik a dolog - kedvenc példám a Memento. Zseniális script, jó rendezés, jó színészek, low budget - így is kivívható a nemzetközi siker. Szeretnék már valami ilyesmit látni itthon is, valami bátor próbálkozást.

Gondolom én, a tulok agyammal.

(a Filmhus nick nem LB-t rejti?)

 
2003. július 17. csütörtök, 14:33 27. | filmhu

Írtam már mindenfélét, de még egy sem indult be. Érdekes módon 3 könyvem van "in process", de anyagilag szinte még semmit sem láttam az egészből.

Mindhárom olyan "zsánerfilm" lenne, amelynek a kimondott célja a közönség becsalogatása a mozikba (thriller, akció, kosztümös "mystery"). Viszont mivel nem Amerikában élünk, emiatt mindegyik már 2-3 éve van fejlesztés alatt és még 1-2 év, mire lesz belőlük valami, ha egyáltalán...

Ezért írtam, hogy nagyon gondold meg, mire vállalkozol... 

 
2003. július 17. csütörtök, 07:58 26. | filmhu

Én szeretném megköszönni Filmhusnak, hogy konkrétumokat osztott meg velünk, és nem a nagy semmit adja elő melldöngetve.

Még azt szeretném megkérdezni, hogy milyen típusú filmet írt. Az anonimitás megőrzés miatt persze nem a címre vagyok kíváncsi, hanem hogy mozifilm-é, és a mi a műfaja.

Kösz

 
2003. július 16. szerda, 23:24 25. | filmhu

"Ha bárhol, bármikor  levetítik akkor is jár utána pénz...nem..???  "

Vajon miért járna???? Akkor van profit sharing, ha ez külön benne van a szerződésbe. Szerintem ilyen itthon nem nagyon van (egyrészt eleve profit kell hozzá), halivúdban is ritka, hogy valaki el tudja érni. Marhára nagy sztárírónak kell lenni hozzá, és akkor kapsz valamennyit, talán, mondjuk tized-huszadannyit, mint a színész.

Filmhus pedig nem "elveszi a kedvet" és "hazabeszél", hanem mérhetetlen jóindulattal figyelmeztet: gondold át, mielőtt belevágsz egy -nagy valószínűséggel- élethosszig tartó kínlódásba. Hogy megéri-e, bármilyen szempontból is. És hálás lehetsz, mert egyenesen tárgyal, partnerként kezel, nem pedig misztifikál meg fontoskodik meg kamuzik, mint oly sokan mások.

Zokni! Ne legyél már ennyire.... ennyire nomen est omen.

 
2003. július 16. szerda, 18:17 24. | filmhu
Nem akartam senki kedvét elvenni, ezek a tények és velem estek meg. Csak azért írtam le, hogy mindenféle mendemondák helyett igazi infot kapjatok. Jó, ha tudja az ember, hogy mire vállalkozik. Ebből még senki sem élt jól. Túl talán.
 
2003. július 16. szerda, 16:33 23. | filmhu

Te gondolom azzal a célzattal írtad ezt le, hogy elvedd a kedvét mindenkinek, aki próbálkozna... (gondolom "körön belül" vagy és hazabeszélsz, ami nem jelenti azt hogy nincs igazad..)

...de mégis... mi van a jogdíjjal... ?? ( ha már ne adj' isten kész a film)

 

 
2003. július 15. kedd, 18:36 22. | filmhu

A film ktgvetésének 0.5-1%-a. Mivel a könyv írásakor nem lehet pontosan megállapítani, mekkora lesz a ktgvetés, ezért ez a producer és az író alkudozásánál formálódik. Low budget-nél mondjuk 4 kiló, komolyabbnál 1 misi és ha 2 misit el tudsz érni, akkor tényleg örülhetsz. Ebből jönnek le a közterhek.

Mivel egy évben max 1 könyvet tudsz "eladni" és vegyük a legoptimistább verziót: akkor kerestél 1 év alatt 2 misi bruttót vagyis legyen 1.2 nettó. Azaz havi 1 kiló nettó. Megéri?

Plusz azt vedd hozzá, hogy amíg a pénzt megkapod, vért izzadsz plusz átiratják veled párszor (már csak azért is). 

 
2003. július 15. kedd, 15:10 21. | filmhu

...na de mi van a szerzői jogdíjjal...?? Ha bárhol, bármikor  levetítik akkor is jár utána pénz...nem..???  (ezért ragaszkodnak a rendezők a forg. könyv saját készítéséhez...gondolom..)

ettől kontraszelektív az egész...! 

40-21  /  40

nka emblema 2012