sex hikaye

Elhanyagolt hangmérnökök

"A leggyengébb láncszem"

2004. március 1. - filmhu
„Azt a tendenciát érzékeljük, hogy a magyar hangmérnök a „leggyengébb láncszem”, rólunk mondanak le a legkönnyebben” a koprodukciós filmekben a szigorú pontrendszerre hivatkozva – olvasható a Magyar Hangmérnökök Társaságának (HAES) állásfoglalásában. A szervezet szerint a koprodukcióban készülő, magyar nyelvű filmek esetében – a magyar filmipar jövőjére tekintettel- a hazai szakemberekre is gondolni kellene. A probléma hátteréről Kovács Györgyöt, a HAES Játékfilmes Szekciójának vezetőjét kérdeztük.
 
 
 
 
A magyar filmgyártás – ellentétben például az amerikaival – túlságosan is képcentrikus, mondja Kovács György. A hangnak kevés figyelmet szentelnek, ami a filmek költségvetésében és az utómunkálatok paramétereinek meghatározása során is érződik - közben pedig állandó elvárásként fogalmazódik meg, hogy a magyar filmeknek legyen jobb a hangja. A „leggyengébb láncszem” kifejezést a tapasztalat indokolja, állítja Kovács: a Sorstalanság esetében például a magyar operatőr szükségességét azzal indokolták, hogy értenie kell a főszereplő fiú szövegét. Furcsa ugyanakkor, hogy a szöveget rögzítő külföldi hangmérnöknél ez a kérdés nem merült fel.

Kovács György szerint a koprodukciós filmek esetében nem a hangmérnöki szakma az egyetlen vesztes, több esetben hasonlóan csorbultak, csorbulhatnak a vágók érdekei is.

Magyarországon nincs szervezett hangmérnök-képzés. Régebben műszaki mérnök diplomával kellett rendelkezni, majd az ember a gyakorlatban végigjárta a szamárlétrát. A rendszerváltás után – nem lévén sem szakmai kamara, sem szakszervezet – ha valaki megvásárolta a minimálisan szükséges technikát, valamint kapcsolatai voltak, máris hangmérnök lehetett belőle. Ezek a folyamatok nem a minőség irányába segítették a szakmát, meséli Kovács György. Jelenleg 12-14 gyakorló hangmérnök dolgozik a filmiparban. Őket tömöríti és képviseli a Magyar Hangmérnökök Társasága.

Iskolai kereteken belül jelenleg csupán az 1994 nyarán megnyílt oktOpus Hangtechnikai Iskola hangmester/hangtechnikus szakán lehet elindulni a pályán. 3-4 évvel ezelőtt a Színház- és Filmművészeti Főiskolán is végzett egy 8 fős osztály. A HAES szeretné elérni, hogy ez az egyszeri alkalom hamarosan megismétlődhessen. A képzett hangtechnikai szakemberek hiánya miatt az oktOpus-ban végzettek 80%-a el tud helyezkedni a pályán. A játékfilmszakma a mai gyártási volumen mellett  hozzávetőleg 12-15 embert tudna eltartani .–  ez az igény azonban természetesen évről évre változó, hiszen a hangmérnökök elfoglaltsága is nagyon különböző. Előfordul ugyanis, hogy valaki több film hangját alkothatja meg, míg másoknak az adott évben kevesebb, vagy egy sem jut. Ez természetes, mondja Kovács György, ez egy ilyen szakma.

Címkék

hír



nka emblema 2012