sex hikaye

Janisch Attila filmjei DVD-n

Árnyék a havon, Hosszú alkony, Másnap

2009. november 4. - filmhu
Janisch Attila filmjei DVD-n
Janisch Attila életművének gyűjteményes DVD-kiadásával jelentkezik a Mokép. Az Urániában rendezett keddi bemutató során a rendezővel és alkotótársaival Muhi Klára beszélgetett, szoros alkotói kapcsolatokról, tájakról, horrorfilmekről. S az is kiderült, hogyan vágta le Janisch Attila Csuja Imre haját.
 
 
 
 
Kapcsolódó anyagok

Ritka dolog, hogy egy pályája csúcsán álló rendező időt és energiát nem kímélve filmjei minden igényt kielégítő, gyönyörű kivitelezésű DVD-kiadásán munkálkodjék. Az embernek az az érzése, hogy egyfajta számvetés, összegzés is ez a gyűjtemény, egy fontos életmű eddigi eredményeinek összegzése, bő húsz évének darabjaival.

Jelenet az Árnyék a havon-ból

Janisch három nagyjátékfilmje, az Árnyék a havon, a Hosszú alkony és a Másnap (rendezői változata) mellett négy rövidfilmje is helyet kapott a három DVD-n, melyek külön-külön és együttesen, díszdobozos változatban is megjelennek. Az utóbbihoz egy 60 oldalas füzet is kapcsolódik forgatókönyv-részletekkel, interjúkkal, rendezői jegyzetekkel. Elég nehéz pénzt szerezni DVD-kiadásra, mondta a rendező, a pályázaton nyert összeghez azonban a Mokép hozzátette a hiányzó részt, magánszemélyek is szponzorálták (egyiküknek a DVD megjelenéshez kapcsolódó óriásplakátok köszönhetőek), valamint elengedhetetlenül fontos volt ismerősök, barátok segítsége, munkája a DVD létrejöttében.

Muhi Klára szerint a magyar piacon rendhagyó egy ilyen igényes életműkiadás megjelenése, ám felmerült a kérdés, hogy az vászonra szánt mozifilmek kis képernyős megjelenése mennyire zavarja a rendezőt. Janisch becsüli a DVD-ket, mert így teremti meg a filmek hozzáférhetőségének lehetőségét, s mivel a nagyjátékfilmek együtt láthatóak a rövidfilmekkel, az egyes művek új megvilágításba kerülhetnek. A főiskolásként készített filmek kapcsán kiemelte, hogy látva, milyen állapotban vannak a vizsgafilmek a főiskola raktárában, rövidfilmjei megjelenését különösen fontosnak tartja: egy-egy filmben több tucat ember munkája van benne, tanároké, alkotótársaké, ezt nem szabad veszni hagyni, méltó formában hozzáférhetővé kell tenni.

Jelenet a Hosszú alkony-ból

Janisch hangsúlyozta alkotótársai szerepét filmjei létrejöttében, s egyenként bemutatta állandó munkatársait: Korniss Anna vágót, akivel első vizsgafilmje óta dolgozik együtt, F. Kovács Attilát, aki filmjei látványtervezője,  Sipos István hangmérnököt, valamint Miskolczi Péter producert,  s mindenkinek köszönetet mondott.

Elsőként Tőröcsik Mari mesélt kapcsolatukról, mely az 1983-as főiskolai vizsgafilmmel, a Zizivel kezdődött, melynek főszerepére Fábri Zoltán, Janisch osztályfőnöke kérte fel. A közös munka után érezték, hogy ennek még folytatása kell legyen, így aztán később a Hosszú alkony főszerepét is ő játszotta. Janisch „beköltözött a szívembe”- vallotta a színésznő.

Janisch állandó forgatókönyvírója, Forgách András elmondta, hogy még Kecskemétről ismerik egymást, ahol Janisch filmraktárosként dolgozott, majd a főiskolai vizsgafilmek alkalmával kezdődött munkakapcsolatuk, mely az évek és éles viták során barátsággá fejlődött. Forgách visszaemlékezése szerint Fábri realista rendezőt akart faragni Janischból a főiskolán, akihez inkább Poe, E. T. A Hoffmann és Kafka világa állt közel. Bár Forgách csak pár évvel idősebb a rendezőnél, ám Fábri ellenében valamiféle pedagógiai attitűddel arra próbálta ösztökélni, hogy saját démonaival nézzen szembe. Míg Janisch számára Hitchcock volt fontos figura, Forgách Buňuelt kedvelte, az ízlésük Kubrick Ragyogásánál találkozott.

Jelenet a Másnap-ból


Medvigy Gábor, aki a rendező második és harmadik játékfilmjét fényképezte, kiemelte, hogy Janisch és Forgách rettentően felkészültek a forgatókönyv szintjén. A helyszínek kiválasztásának folyamatát finom humorral úgy érzékeltette, hogy mire ő körülnéz, addigra Janisch, a volt tájfutó körbefutja a Bakonyt, s neki már csak a végeredményt mutatja meg. A Másnap esetében eredetileg tengerparti helyszínekre tervezték a forgatást, ám végül az összes helyet megtalálták itthon is, igaz, 6-7 megyében forgatott anyagokból kellett összeállítani a filmbéli tájat.

Janisch filmjei határon mozognak: összecsúszik álom és valóság, élet és halál határa, a különböző idősíkok egymásba érnek. Medvigy szerint fontos, hogy ezeket ne lehessen képileg megkülönböztetni, ne kapjon a néző fogódzót. Utalt arra is, hogy szemben a fekete-fehér nyersanyaggal, mely már önmagában stilizációs eszköz, színesben nehéz az elvont megjelenítése: "Ne szégyelljük a színt”- mondta. A Másnap készítésekor éppen ezért az itthon kapható színes nyersanyagok közül a lehető legjobb színvisszaadásút választotta.

Janisch Attila a Hosszú alkony forgatásán


A bemutatón jelen volt Gáspár Tibor, a Másnap főszereplője, akinek megjósolta fivére a szemlés díjat a forgatókönyv s az alkotók ismeretében, és a jóslat be is vált. Az addig csak színházban játszó Gáspár számára komoly kihívást jelentett a filmszínészi munka, ám hálás a sorsnak, hogy összehozta őt Janisch-sal és alkotótársaival. Janisch másfél éven át kereste a megfelelő főszereplőt, és végül a televízióban pillantotta meg Gáspár Tibor arcát, így kezdődött a közös munka. Minden film egy arc, vélekedett a rendező.  Nálunk lett országos buszsofőr – mondta Janisch másik felfedezettjéről, Csuja Imréről. A Hosszú alkony forgatásakor a rendező összeveszett a fodrásszal, aki nem akarta rövidebbre vágni Csuja haját, végül Janisch saját kézbe vette az ollót, miközben Medvigy Törőcsikkel forgatott. Úgy véli, ekkor dőlt el közöttük valami, ami elengedhetetlenül fontos a közös munkához  - ahogyan Andorai Péterrel egy fa alatt állva horrorfilmekről beszélgetve, vagy Gáspár Tiborral a háromhetes helyszínkereséskor.



Címkék

hír



nka emblema 2012