Januártól Máltán forog az Eichmann
Pomáz, Zugló, Fót: Eichmann Magyarországon járt
Főként a nemrégiben átadott pomázi Stern Filmstúdióban forgatták az angol-német-magyar koprodukcióban készülő Eichmann műtermi jeleneteit. A Thomas Kretschmann, Troy Garity, Franka Potente és Stephen Fry főszereplésével, az eddig főként tévészériákat jegyző Robert Young rendezésében készülő produkció összesen tizenhat napot töltött Pomázon hónapos magyarországi tartózkodása alatt. Az Adolf Eichmann, hírhedt SS-tiszt, a zsidók kiirtására irányuló náci terv, az ún. endlösung (végső megoldás) kiagyalójának életét feldolgozó produkció november végén érkezett Magyarországra és a pomázi stúdiófelvételek mellett további kilenc napot forgattak külsőben, valamint egy napot töltöttek a MAFILM fóti telepének Auschwitz-díszletei között.
Eichmann izraeli tárgyalásán 1961-ben |
A film mintegy 6 millió eurós büdzséjének körülbelül 12 százalékát, hatszázezer eurót biztosít a magyar partner, főként a filmtörvényben előírt húsz százalékos adókedvezménynek köszönhetően – tudtuk meg Cirkó Józseftől. A produkcióban a hazai fél egyébként – a nemzetközi koprodukcióban készülő darabokhoz hasonlóan - főként gyártási és kevésbé kreatív feladatokat lát el. Ugyanakkor – véli Cirkó József – a korábban a Sorstalanságon dolgozó Lázár Tibor díszlettervei, vagy Forgách Gábor second unitos operatőrsége a lehetőségekhez képest így is „kreatív sikernek” számítanak.
Ahogy Cirkó József a frissen avatott Stern Stúdió első nagyobb próbáját, az Eichmann befogadását is sikerként könyveli el. „Végre európai, mondhatni világszínvonalon tudtunk dolgozni” – mondta, kiemelve, hogy bár az eddig rendelkezésre álló MAFILM stúdiókban is sok mindent meg lehetett oldani, a pénzhiányban szenvedő fóti szcenikában például épp a kisegítő helyiségek – wc, smink, tusoló, büfé – lepusztultsága miatt korlátozták a tervezett három napos tartózkodást mindössze egyetlen napra.
A Stern-béli díszletek – Eichmann lakása, börtöncellája és vallatóinak irodája – és a fóti haláltábor-díszletek mellett a Népstadion, a Műszaki Könyvtár épülete és zuglói utcák szolgáltak a film külső helyszínéül. Utóbbiak például Eichmann Buenos Aires-i elfogatásának kulisszáiként szolgáltak.
Az elfogatásnak kulcsfontosságú szerepet szánnak az alkotók, a film keretét Eichmann és az őt kihallgató Avner Less kapitány beszélgetése adják, amelyet a második világháborúba visszanyúló flash-backek egészítenek ki.
Bár a film forgatásának zöméhez Magyarország szolgált díszletül, egyáltalán nem biztos, hogy a filmet idehaza is bemutatják, tudtuk meg Cirkó Józseftől. „Ez ugyanis már nem a producerek kompetenciája, a forgalmazóktól függ, találkozik-e a magyar közönség az idehaza forgatott Eichmann-al.”