sex hikaye

Jasik Zsolt - Lengyel Zoltán: Leltár

2001. március 6. - filmhu
2-2  /  3
Leltárrn (szinopszis)
Szinopszis

Hogyan értelemezzünk egy egyszerűnek tűnő örkényi felsorolást? Erre keresi a választ három rövid mese, ahol mindig más a történet és a szereplők viszonya egymáshoz, de állandó a jegenyefa, a sáros út, és a gomolyfelhők.
Az elsőben láthatjuk, ahogy a gátőr felesége találkozik egy férfival, a másodikban azt, hogy a gátőr és felesége összevesznek, és végül egy hétköznapi jelenet.
Egy biztos: a díszlet.


Jelenetsor

1. Természeti képek: kék ég, pár vattaszerű kis felhő. A távolban apró barna dombok, előttük csillogó búzamezők. Végül egész közelről az eső utáni vizes fű és egy csiga kúszik lassan.
2. A ház. A háttérben tó, mögötte messze a búzamezők. A ház közepén bejárat, ablak, a zsaluk nyitva. A ház oldalán, a falnak támasztva két gyerekbicikli. Kisebb udvar, pár tyúk a porban kapirgál. Farakás, mellette pöttyös labda és gyenge szélben lengedező száradó ruhák a szárítón.
3. Hirtelen az ablakban egy férfiarc, közelről. Kiált. Látni a magas jegenyefákat a sáros út mentén.
4. Vékony biciklinyom a sárban, közelről. Hátulról egy forgásban lévő bicklikerék. A sár, amint rátapad és leesik a kerékről. Kirajzolódik a bicikli: női váz, rózsaszínű. Női szandál a pedálon.
5. Közeli kép a férfiről: csak a száját látni, látszólag az előbbinél nagyobbat kiált.
6. Az előbbi szandál, női boka, a comb, majd a szélben lobogó, csomagtartót csapkodó szoknya. Blúz, a nő kapaszkodó karja, jegygyűrű a kezén. A kormány, alul a sáros út. A másik kar, majd lassan a nyak, az áll és a száj.
7. Ugyanaz a női száj közelről, kitátva. Amalgámtömés. Fogorvosi rendelő, erős fény. Fehér köpeny alól kilógó flaneling, gyűrűs férfikéz nyúl a száj felé.
8. Közelről a bickliző nő. Mosolyog.
9. Közeli kép a férfiről: csak a száját látni, látszólag az előbbinél még hangosabban kiált.
10. Új, szélesebb kerékpárnyomok a sárban, közelről. Hátulról egy forgásban lévő vastag biciklikerék. A sár, amint rátapad és leesik a kerékről. Férfi bakancs a pedálon, farmernadrág, flaneling, kar, az előbbi gyűrűs kéz.
11. A ház lassan becsukodó ablaka, közelről.
12. Sáros úton a csiga lassan kúszik. Elhalad mellette a nő és a férfi biciklikereke. A kép lassan elsötétül.

13. Ugyanaz mint az 1.jelenet.
14. Ugyanaz mint az 2.jelenet.
15. Hirtelen az ablakban egy férfiarc. Körülnéz és nagyot kiált. Látni a magas jegenyefákat a sáros út mentén.
16. Vékony biciklinyom a sárban, közelről. Hátulról egy forgásban lévő bicklikerék. A sár, amint rátapad és leesik a kerékről. Kirajzolódik a bicikli: női váz, rózsaszínű. Női szandál a pedálon.
17. Közeli kép a férfiről: csak a száját látni, látszólag az előbbinél nagyobbat és ingerültebben kiált.
18. Az előbbi szandál, női boka, a comb, majd a szélben lobogó, csomagtartót csapkodó szoknya. Blúz, a nő kapaszkodó karja, jegygyűrű a kezén. A kormány, alul a sáros út. A másik kar, majd lassan a nyak, az áll és a szája.
19. Nyitott száj. Jól látszik egy amalgámtömés. (Ennek semmi köze a történethez, de szándékosan szerepel itt is; amalgámtömésnek kell lennie.)
20. A nő arca. Nem mosolyog, kisírt szemekkel néz előre.
21. Közeli kép a férfiről: az egész arcát látni, látszólag az előbbinél még nagyobbat és még ingerültebben kiált.
22. Új, szélesebb kerékpárnyomok a sárban, közelről. Hátulról egy gyors forgásban lévő vastag biciklikerék. Távolodik a háztól, látni a nő biciklijét a messzeségben. A sár, amint rátapad és leesik a kerékről. Felismerhető a biciklis férfi a ruházatáról.
23. A ház huzattól becsapodó ablaka, közelről.
24. Sáros úton a csiga lassan kúszik. Elhalad mellette először a nő, majd gyorsan követi a férfi biciklikereke. A kép lassan elsötétül.
25. Ugyanaz mint az 1.jelenet.
26. Ugyanaz mint az 2.jelenet.
27. Vékony biciklinyom a sárban, közelről. Hátulról egy forgásban lévő bicklikerék. A sár, amint rátapad és leesik a kerékről. Kirajzolódik a bicikli: női váz, rózsaszínű. Női szandál a pedálon.
28. Közeli kép a férfiről: kiált, de vidáman, viccesen.
29. Az előbbi szandál, női boka, a comb, majd a szélben lobogó, csomagtartót csapkodó szoknya. Blúz, a nő kapaszkodó karja. A kormány, alul a sáros út. A másik kar, majd lassan a nyak, az áll és a száj.
30. Közelről a bickliző nő. Mosolyog és felnevet. Egy pillanatra megáll a kép, látszódik egy amalgámtömés. Megfordul és integet. Látni a házat az út végén.
31. Közeli kép a férfiről: csak a száját látni, látszólag az előbbinél még hangosabban kiált, az előbbhez hasonló vidámsággal.
32. Új, szélesebb kerékpárnyomok a sárban, közelről. Hátulról egy gyors forgásban lévő vastag biciklikerék. A sár, amint rátapad és leesik a kerékről. A biciklin férfi felismerhető a ruházata alapján.
33. A ház huzattól lassan becsukodó ablaka.
34. Sáros úton a csiga lassan kúszik. Elhalad mellette a nő és a férfi biciklikereke. A kép lassan elsötétül.


Karakter-vázlat

Az első részt úgy értelemezzük, hogy az ablakban kiáltó férfit a háztól elbicikliző feleség (jegygyűrű a kezén) megcsalja, de legalábbis találkozik egy férfival (fogorvos, szintén jegygyűrűvel), aki a másik biciklin érkezik. Együtt távolodnak a háztól. A férj itt valószínűleg, rendes, de unalmas ember, aki a negyvenes évei körül jár (minden jelenetben ugyanaz a férfi és nő szerepel majd, más-más tulajdonságokkal). Gyaníthatóan a nőé domináns szerep, a férfi kiáltásai itt elveszettek, végül beletörődve csukja be az ablakot. A nő fiatal és keresi a kalandot a városi fogorvossal. A fogorvost egy pillanatig nem látni, csak a ruházata utal fiatalságára.
A második részben a férfiről nem tudni férj-e vagy apa, idegesen kiált a nő után, akinek kisírt szemeitől nem lehet korát pontosan meghatározni. Akár lehet a férfi lánya is. A férfin látszódik, hogy feszült, ő a domináns ebben a kapcsolatban, éppen ezért ideges, mert a nő, akarata ellenére távozik. A nő menekül, de a férfi nem hagyja; ezért megy utána.
Harmadik rész: vidám, harmonikus kapcsolat a férfi és a nő között. Nem tudni házasok-e. Itt nincsen feszültség, egyszerű életjelenetet láthatunk, ahol mindenki elégedettnek tűnik. A férfi is fiatalabbnak tűnik, pedig ugyanaz a szereplő, a korkülönbség látszódik.


Kidolgozott jelenet: 1. (azonos a 13. és a 25. jelenettel)

Felvétel kezdete. A sötét képernyő lassan világosodik ki. A kék eget látjuk. Gyönyörűségesen tiszta és nyugalmat keltő, a távolban pár vattaszerű kis felhő úszik csöndesen. Lassan lejjebb kúszva a messzeségben apró barna dombok, előttük hatalmasan csillogó búzamezők, így jutunk el a mező végéig, majd egy jegenye törzséig. Ahogy a kép hátrébb jön, több jegenyét látunk egymás mellett, a jegenyesor. Előttük vékony füves sáv indul. Ráközelítünk a fűre: vizes és harmatos, látni és érezni még a friss nyári esőt. Egyre közelebb kerülünk a talajszinthez: lassan már a fűben guggolunk. Közelről jól láthatók a cseppek a fűszálakon. A fűből lassan átúszunk sáros útra, ahol egy csiga kerül a képbe. Lassan és méltóságtleljesen mászik be jobbról balra. A kép lassan újra elsötétül. Felvétel vége.
A kamera mozgása egyenletes és nyugodt. Hang nincsen, a képek alatt csöndes klasszikus zene hallatszik majd (Vivaldi, Bach, Mozart, stb.). A jelenet hossza kb. egy-másfél perc, esetleg a második (13. jelenet) és a harmadik (25. jelenet) részben rövidebb.


Rendezői koncepció

A film stílusa egy életrekelt festményhez hasonlít: erős, de tiszta színek (színes film). A feszültséget lassú kameramozgással emeljük ki. A megfontolt, nyugodt természet (csiga jelképe) ellentéte az emberek világa, ahol a cselekedet más-más történetet rajzol ki. Az eső szimbóluma: megtisztulás, újrakezdés, új kezdés (minden rész elején ugyanaz a jelenet), párás levegő, a nedves fű képei. Míg az ember útja a sáros út.
A film minden jelenetében hangsúlyozzuk az örkényi felsorolás-jelleget: a novellához hűen a különböző elemek leltár-szerű feltűnésekor (1 dombos táj, 3 gomolyfelhő, 1 halastó, 1 gátőrház, stb.) egy írógép hangját hallani, valamint betűnként kiíródik az odatartozó gépelt szöveg az aktuális képnél. Különben pedig a filmben nincsenek párbeszédek, a három részt három különböző klasszikus zenei betét festi majd alá. A részek elején mindig a visszafogott zene lassan felerősödik, az első és második részben feszült, a harmadikban harmonikus marad.

Hangulatában a cseh Menzel-filmekhez hasonlítható, alapötlete pedig a „több verzió lehetséges” elgondolás.

Címkék

nevezz , nevezes


2-2  /  3

nka emblema 2012