Kocsis Ágnes díja Cannes-ban
Megosztott harmadik
Kocsis azon ritka rendezők közé tartozik, akinek egyszerre két filmjét is bemutatták Cannes-ban. A Friss levegő című első nagyjátékfilmjét szerdán vetítették a Kritikusok Hete nevű szekcióban, és 28 játékfilmmel egyetemben a vasárnap este kiosztásra kerülő legjobb első filmnek járó Arany Kamera-díjért még versenyben van.
A Cinefondation kategória idei versenyébe 1100 vizsgafilmet neveztek be. A beválogatott 17 alkotás közül négyet díjazott az Andrej Koncsalovszkij orosz rendező vezette hattagú zsűri a fiatal rendezők tiszteletére rendezett díszvacsorán a cannes-i Miramar Hotelben. Kocsis Ágnes 27 perces vizsgafilmje, A vírus megosztott harmadik díjat kapott az Amerikai Filmintézetet képviselő Sian Heder Mother (Anya) című rövidfilmjével együtt.
A kategória győztese az argentin Filmművészeti Egyetemen végzett uruguayi Gustavo Riet Ge és Zeta című kisfilmje lett, míg a német Stefan Mueller Mr Schwartz, Mr Hazen és Mr Horlocker című vizsgafilmje nyerte el a második díjat.
Kocsis Ágnes kevés párbeszédű, minimalista rövidfilmjében egy fiatal víruskutató (Bánki Gergely) testét egy új vírus felfedezése után piros foltok borítják be. Az egyébként semmilyen fájdalmaktól nem szenvedő fiatalember kórházi elzárása során szembesül emberi kapcsolatainak ürességével. A vírus annak szimbóluma, hogy az ember meddig tekinthető ösztönlénynek emberi viszonyaiban.
A Cinéfondation zsűrijének tagjai voltak: Sandrine Bonnaire színésznő, Tim Burton rendező, Daniel Brühl színész, Souleymane Cisse rendező és Zbigniew Preisner zeneszerző.
Nyolcszázan tapsolták meg a Fehér tenyér-t
Óriás érdeklődés mellett mutatták be Hajdu Szabolcs Fehér tenyér című filmjét pénteken az 59. cannes-i filmfesztivál Rendezők Kéthete elnevezésű kategóriájában. Az 1969-ben Francois Truffaut és Jean-Luc Godard rendezők által alapított párhuzamos program teltházas vetítésén nyolcszázan tapsoltak Hajdu Szabolcs filmjének a Noga Hiltonban. A bemutatót követően a rendező a főszereplőt alakító Hajdu Zoltán Miklóssal együtt egy órán keresztül válaszolt közel száz, hozzászólásaiban egyben gratuláló újságíró kérdéseire. A sajtótájékoztató után az alkotó testvérpár hosszan osztogatott autogramokat is.
A több mint ezer benevezett filmből 22-t meghívó Rendezők Kéthetének igazgatója, Olivier Pere bevezetőjében elmondta: az utóbbi években számos új magyar tehetség tűnt fel a mozi világában, ami szerinte annak köszönhető, hogy ezek a fiatalok a korábbi esztétizáló magyar alkotásokkal szemben konkrétabb módon mesélnek a magyar társadalomról.
Szerinte eredetisége és magas művészi színvonala miatt az idei év kétségtelenül legjobb magyar filmje a Fehér tenyér, amely egyben sportfilm is. Az igazgató kiemelte: ritkaságszáma megy, hogy sportolók - akik önmagukat alakítják a filmben - ennyire tehetséges színészek is legyenek egyben.
A külföldi újságírókat elsősorban a film életrajzi háttere és a kelet-európai tornászok jelenlegi helyzete izgatta. Számos elismerést hangzott el a film vágásáról. Ennek kapcsán a rendező elmondta: Politzer Péter munkájának köszönhető, hogy a film egy rondó ritmusú versre hasonlít, amelyben a jelenetek rímelnek egymásra, illetve egy-egy téma negatív spirálként felépülve visszatér a film folyamán.
Hajdu Szabolcs elmondta: a vágás során jött maga is rá, hogy filmje sokkal többet mutat meg a nyolcvanas évek Magyarországából, mint csupán egy tornász gyermekkorát. Hiszen az edzések és a család mikrokozmoszában a kommunizmusban élt társadalom teljes keresztmetszete tükröződik vissza. Ugyanakkor a rendező nem akarta semmilyen konkrét képi elemmel (vörös csillag vagy nagykendő, masírozó katonák) hangsúlyozni az elmúlt rendszer sajátosságait, hiszen a gyermek életének bemutatásán keresztül egyértelművé válik, milyen is volt az a világ.
A sajtó képviselőit lenyűgözve a Hajdu-testvérek számos anekdotát meséltek a forgatáson történtekről. A film nemzetközi forgalmazásával a francia Onoma Production foglalkozik, amelynek képviselője az MTI-nek elmondta: Cannes-ban sikerült megállapodni a Fehér tenyér thaiföldi, malajziai, indonéziai és vietnami forgalmazásáról, és tárgyalások folynak az európai bemutatókról is.
A Cahiers du Cinéma nevű legjelentősebb francia filmes folyóirat májusi számában szintén az idei év legjobb magyar filmjének nevezte a Hajdú-fivérek önéletrajzi alkotását, amely a 37. Magyar Filmszemlén a legjobb rendezésnek járó mellett további öt díjat nyert el.