sex hikaye

Médiatudatossággal a bulvármédia ellen

Az om ellentámadásba lendül

2003. március 6. - filmhu
"A valóságshow-k milliárdokat költenek a nézők megdolgozására. Hasonló költségvetést kell fordítani a néző kritikai médiatudatossá-gának a kiépítésére" - jelentette be Hartai László a az Oktatási Minisztérium (OM) frissen megalakított Média Szakértõi Bizottságának tagja a szervezet feladatát az Uránia moziban megrendezett sajtótájékoztatón március 5-én. A Bizottság első lépésként a tárca megbízásából 30 milliót fordít pályázatok útján a szeptembertől minden gimnáziumban bevezetésre kerülő média és mozgóképoktatásra.
"A valósáshow-k pár hónapos átfutással milliárdokat költenek el arra, hogy a nézőket megdolgozzák. Hasonló léptékű költségvetést kell készíteni, hogy felkészültebben fogadhassuk az életünket uraló bulvársajtó és a kereskedelmi televízió termékeit" - kezdte Hartai László a Bizottság elsődleges feladatának, a Nemzeti Médianevelési Stratégiai Program létjogosultságának az indoklását.

"Csak olvasni nem lehet íráskészség nélkül. Meg kell tanulniuk a diákoknak az elektronikus és az audio-vizuális nyelvet" - említette Hartai a Program részterületének, a mozgókép és médiaismeret tantárgynak a legfontosabb feladatát. Az értő nyelv kialakítása az első szempont Kósa Éva, az OM Szakértői Bizottságának elnöke szerint is: "Míg nem alakul ki a szelektív, értelmező szemlélet, a gyerekek védtelenek a nem nekik szóló műsorokkal szemben. A mindenki számára elérhető tartalom lerombolja a válaszfalat a gyerek és felnőtt világ között. A gyerekek nem tudnak szelektálni. Szükség van egy értő, kritikus, interaktív befogadói megközelítés, a kritikai médiatudatosság kiépítésére."

Szeptembertől minden gimnáziumban, jövő szeptembertől pedig minden általános iskolában bevezetésre kerül a mozgóképkultúra és médiaismeret tantárgy oktatása. A tárgy színvonalas bevezetésének akadálya a tanárhiány. Az OM által kiírt Mozgókép- médiatanár pályázat feladata ennek az űrnek a betöltése. Minden jelentkezõ pedagógus továbbképzésének a 60%-át fedezi akár egy 120 órás tanfolyam keretében, akár egy szakirányú továbbképzési szak elvégzésével. Március 14-e a beküldési határidő.

A második OM által kiírt pályázat a médiatudatosság fejlesztését szolgáló modellértékű civil illetve iskolai kezdeményezések feltárására vonatkozó Média pályázat. Április 15-e a beküldési határideje. Kósa Éva elmondta, ez azt a célt szolgálja, hogy a vizuális képi üzenet magyarázata, a hátsó manipulatív szándékok felismerése ne csak az oktatásban, hanem az iskola falain túlra is vonatkozzon. Hiszen a Program távolabbi célkitűzése, hogy minden néző kiművelt, értő, kritikusabb felhasználó legyen.

Címkék

hír



nka emblema 2012