sex hikaye

Meghalt Russ Meyer, pornó-kultrendező

"Nem vagyok kultrendező"

2004. szeptember 28. - filmhu
Meghalt Russ Meyer, pornó-kultrendező
Életének 82. évében, Los Angelesben meghalt Russ Meyer, a pornófilm egyik úttörője. Meyer, producere, rendezője, írója és operatőre is volt több, mint 20 filmnek, köztük az 1965-ös a Faster, Pussycat! Kill! Kill! Kult klasszikusnak. Bár védjegyének az erőszak és a nagymellű nők számítottak, filmjeiben a mai viszonyokhoz képest viszonylag kevés nyílt szexjelenet volt látható. Legnagyobb sikerét, az 1970-ben készült Beyond the Valley of the Dolls című alkotással érte el Meyer, melyet Roger Ebert filmkritikussal közösen írt.

Russell Albion Meyer a kaliforniai Oakland városában, született 1992-ben, filmes karrierjét egy 8mm-es kamerával kezdte, amit - a későbbiek ismeretében talán nem meglepő - az anyjától kapott. A II. világháborúban kiképzőfilmeket készített, és híradókat is forgatott az európai fronton. Később fotózni kezdett, többek között a Playboy legelső centerfoldjait.

Meyer filmjeit lehetetlen összetéveszteni mások munkáival. Első filmjét 1959-ben készítette el, The Immoral Mr. Teas címmel, mely az egyik első ’nudies’ lett (így nevezték a szoft-pornó filmeket), ami anyagi hasznot is hozott. Alacsony költségvetésű, fekete-fehér filmjeivel, mint például a Lorna, a Mudhoney vagy a MotorPsycho (a két utóbbi cím később rock együttesek neveiként bukkantak fel újra) gyorsan hírnevet szerzett magának.

Leghíresebb filmje azonban minden kétséget kizáróan, a szintén egy rock bandának nevet adó Faster Pussycat! lett, mely három go-go táncosnő gyilkoló bosszúhadjáratát meséli el. A Quentin Tarantino és John Waters személyes kedvencei közé tartozó alkotás mai napig a művészmozi-hálózatok népszerű darabja.

Meyert egyszer sem sikerült rávenni, hogy nyilatkozatban enyhítse filmjei tartalmát, akár bocsánatkérés, vagy bagatelizálás formájában, melyek közben nagyon gazdaggá tették és manapság egyetemi kurzusok kedvelt témái. A kezdetben az autósmozik számára készített filmek történetei leginkább a rajzfilmekben látható őrületekhez hasonlóan, szex és erőszak izgága masszáját kínálták az érdeklődőknek, nagy, kerek mellű nőkkel a főszerepben.

A szexista vádakkal szemben Meyer védekezésként így jellemezte hősnőit: „átveszik az  irányítást. Nekem ezek a nők jönnek be.” Az 1970-es, Beyond the Valley of the Dolls, a rendező egyik ritka betörési kísérlete a hollywoodi mainstream világába. Erre később úgy emlékezett vissza, mint karrierje csúcspontjára. „Ez a legjobb film, amit valaha is csináltam” mondta Meyer, majd hozzátette „nem érdekel a művészet és a többi hasonló szarság. Ez a film egy csomó pénzt hozott nekem.”

Miután a szakma rosszhírű pornófilmes ügynöknek bélyegezte, és évekig mellőzte, Meyert a művészmozgalmak ölelték keblükre és amerikai szerzői filmesként kezdték üdvözölni. Filmjeit megvásárolta a Museum of Modern Art, az American Cinematheque, a londoni National Film Theatre pedig retrospektív vetítéseket tartott belőlük.

A végsőkig megátalkodott és makacs rendező azonban nem érezte jól magát a megbecsült államférfi szerepben. „Soha senki ne hívjon kultrendezőnek és múzeumba se tegyen be. A filmjeim örökké élni fognak. Újra meg újra vetíteni fogják őket, sose halnak majd meg.”

Meyert hollywoodi otthonában érte a halál, amit tüdőgyulladás miatt fellépő komplikációk okoztak.





(5) 
Hozzászólások
5-3  /  5
2004. október 3. vasárnap, 21:00#5| torolt felhasznalo
csá Dani, szerintem a pornográfia az pornográfia, ne kerteljünk, ott farkak és pinák vannak nagyközeliben, és ehhez az ízléstelenséghez Russ Meyernek semmi köze

én a helyedben nem gyaláznám meg így a mester életművét, ez bűn
 
Előzmény: torolt felhasznalo #3
 
2004. október 3. vasárnap, 10:03#4| torolt felhasznalo
Nem sértettél meg senkit - ahhoz már túl veterán internetező vagyok, hogy ilyesmiken felhúzzam az orrom -, csak azért jelen esetben egy ember haláláról van szó, ilyenkor azért vigyázzunk az exploitatív újságírással (amelynek természetesen megvan a létjogosultsága ;-).
2004. szeptember 30. csütörtök, 18:15#3| torolt felhasznalo
Kedves Driller,

állításoddal egyet értek, én sem hiszem, hogy Meyer valóban pornófilmet rendezett volna, bár nem láttam az összes filmjét.

Az, hogy a cikkben többször pornófilmesként, művei pedig pornófilmként jelennek meg, valóban pontatlan, az én hibám.

Ugyanakkor két dolgot nem kellene figyelmen kívül hagyni.

Az egyik, hogy a pornográfia szó jelentésének konnotációs tere, melybe az enyhén erotikustól az XXX hardcore-ig minden belefér, simán magában foglalja Meyer életművét is. Nem is beszélve arról, hogy filmjei a maguk idejében sokkal nagyobb tabudöntögetésnek számítottak, mint ma a Private Gold műremekei.

A másik a blikkfang, mely - és ezt lehet szeretni vagy sem - a filmhu-tól sem idegen. Igyekszünk rövid és figyelemfelkető címeket adni írásoknak, így a "pornó rendező" jobb ötletnek tűnt, mint a "pornografikus elmeket tartalmazó film rendezője." Ezt ellensúlyozandó a szövegben több helyen is egyértelműen benne van, hogy pornón itt nem XXX hardcore-t értünk.

Sajnálom, ha megsértettem érzéseidet a cikkel, hidd el nem ez volt a célom. Én sem örülnék neki, ha valaki mondjuk Tarkovszkij Sztalkeréről azt írná, hogy ügyes referenciafilm a Szovjetúnió mezőgazadasági gépgyártásáról.

üdv,
Béres Dániel
 
Előzmény: torolt felhasznalo #1
 

nka emblema 2012