sex hikaye

Miller elutasítja az erőszakosság vádját

A brutális Város

2005. május 25. - filmhu
Miller elutasítja az erőszakosság vádját
A hétvégén befejeződött Cannes-i Filmfesztivál versenyfilmjei között többségben voltak az erőszakot ábrázoló alkotások. Közülük is talán a legvadabb Robert Rodriguez és Frank Miller páros munkája, a Sin City. Miller még a filmes seregszemle idején elutasította a moziját ért vádakat, ehelyett Rodriguezzel együtt inkább  a Bűnös város folytatásáról beszélt – olvasható a BBC News-on.

Nem csak a Sin City kemény

A jóformán fekete-fehérben készült bosszúfilm 21, szintén az erőszak valamilyen formáját ábrázoló alkotással együtt sorakozott fel az Arany Pálmáért folytatott versenyben. Gyilkosság, öngyilkosság, nemi erőszak, háború volt terítéken. Cronenberg az emberi durvaság nemiséggel összefonódó vonatkozásait vizsgálta Az erőszak anatómiájá-ban. A Riviérán rendezett filmes seregszemlén első alkalommal szereplő iraki film, a Kilometer Zero az 1988-as irak-iráni háborút viszi vászonra. Az öngyilkosság és a hozzá kapcsolódó kérdések a versenyfilmek közel negyedét nyújtó alkotók képzeletét ragadta magával.

A Sin City szereplői Cannes-ban
Michael Haneke Rejtve című filmjének láthatatlan manipulátora a személyes szférába betörve, az ott készült felvételekkel taszítja a halálba kiszemelt áldozatát. Hasonlóképpen „névtelen” inzultálók teszik tönkre Kobayashi Masahiro Bashingjében a közel-keleti túszdrámát túlélt főszereplő életét.

Dominik Moll Lemming-jében a lavinát az indítja, hogy főhősei, egy fiatal pár, új helyre költöznek, ahová meghívják a férj főnökét és feleségét. A találkozás nem múlik el nyomtalanul, és a konyha szennyvízlevezetőjét misztikus módon kiirthatatlan rágcsálók tömege dugaszolja el, mindez felborítja a fiatalok addigi hétköznapi életét.

A sor folytatható Lars von Trier Manderlay, vagy Gus Van Sant Kurt Kobain öngyilkossághoz vezető útját bemutató Last Days című filmjével. Azonban az említett felsorolásból Robert Rodriguez és Frank Miller Sin City-je tűnik ki.

„Nevetséges” – válaszolt a vádakra Frank Miller társrendező egy sajtótájékoztatón „Az erőszak manapság egy könnyen felkapható és izgalmat kiváltó szó.” A képregényíró, akinek rajzaiból készült a mozifilmes változat, még a cannes-i seregszemle alatt igyekezett megvédeni filmjét a túlzott erőszakosság vádjától. A rendezésben Robert Rodrigueznek segédkező Miller szerint a 24 millió dollárból leforgatott Sin City nem teszi még erőszakosabbá a társadalmat. Szerinte a patakokban folyó vér és brutalitás összeházasítása a film noir-ral saját képregényének stílusát követi.

Erőszakos filmektől nem lesz erőszakos egy társadalom

„Jobban belegondolva az Iliász óta, sőt még az előtt is, a legtöbb dráma szélsőségesen erőszakos, mert az emberek így oldják meg a problémáikat, ezért tartom nevetségesnek a vádat” – majd így folytatta Miller. „A japánok készítik a legerőszakosabb animációkat és mozikat, mégis köztük a legalacsonyabb a bűnözés.”

Az viszont tagadhatatlan, hogy a Sin Cityben olyan képsorok is láthatók, amelyben levágják az egyik szereplő kezét, vagy női fejeket függesztenek ki egy falra. Ezzel szemben a Sin Cityben morális értelemben csak egyetlen Jó található, az angol színész, Clive Owen játszotta korábbi fotós, Dwight. Owen egyébként úgy nyilatkozott a filmről: „Óriási dolog volt benne lenni a Sin Cityben, amikor azt első alkalommal láttam teljesen le voltam nyűgözve.”

Lehet, hogy egy "kicsit" mégis
erőszakos?!
A Jóval szemben viszont messze több a Rossz vagy legalábbis a nem tiszta lelkiismeretű figura a filmben. Mickey Rourke több mint másfél évtizeddel a Johnny, a széparcú után Marv, a szétvert fejű utcai harcos bőrébe bújt. A piszkos box hősének előélete sem patyolattiszta, és egyáltalán nem a zen megbékélésben keresi a vigaszt miután barátnőjét meggyilkolva találja. Goldie volt az egyetlen nő, akihez vonzódott. A Bruce Willis által megformált Harigan egy börtönviselt rendőr, akit egy olyan bűn elkövetéséért csuktak rács mögé, amit nem ő követett el. A legsötétebb figura címért folytatott versenyben azonban Yellow Bastarddal senki sem veheti fel a versenyt.

Rodriguez úgy reagált a filmjét erőszakkal illető vádakra, hogy örül a cannes-i részvételnek, mert ez a hely a film noir otthona. A szinte már védjegyként viselt cowboy-kalapjáról felismerhető rendező már elkezdte a Sin City 2-t, amely a Dame to Kill For című képregény-adaptáció - szintén egy Miller-munka. Így abban a Sin Cityben megismert szereplők közül több ismét felbukkan.

A következő rész főhőse Dwight, az ex-fotós akinek szíve összetört miután Ava néhány éve elhagyta őt. Lassan az őrület felé csúszik, élete, akárcsak Marvé, merő káosz. Ugyan próbálja elfelejteni a nőt, de nem sikerül. A kudarc oka, hogy Ava ismét felbukkan Dwight életében, de már nem egyedül. A nő újdonsült férje Damien Lord, aki Basin City leggazdagabb embere, és meglehetősen titokzatos, mint szinte mindenki a történetben. A férjétől rettegő Ava elmondja kétségeit Dwightnak, aki már nem tudja, mit higgyen.

A Sin City premierje június 2-án lesz, ekkor mindenki eldöntheti, hogy mennyire találja erőszakosnak a popkultúra legújabb moziját.



Címkék

rodriguez , miller , sin city , hír



nka emblema 2012