sex hikaye

Molnár Bálint: Az állva maradás joga

2001. március 6. - filmhu
1. jelenet: - „Ha most a kalauznő...Arra ugyanis, hogy én itt okvetlenül állva maradjak, alapos okom van”

Az első jelenet felvételei kézikamerás felvételek. A felvételnek ez a módja és az, hogy csak természetes felvétel alkalmazható ennél a jelenetnél, dokumentarista hatást kíván kelteni. Ezek a pillanatok a valóságot mutatják meg, tehát fontos élethűen láttatni azokat a hatásokat, amelyek elindítják a fiúban az agresszív gondolatokat.
1. snitt:
Kistotálban látjuk az ellenőrnőt. A busz mozgása miatt a kamera is többször megmozdul. A kép kb.: 8 másodperces, a kb. az ötödik, hatodik másodpercnél belép a képbe, és a nő mellett megáll egy másik (középkorú férfi) ellenőr. Ez a kép szubjektív kamera, a főszereplő fiú szemszögéből látjuk őket.
2. snitt:
Az utasokat pásztázza a kamera. Esős idő van. Vizes kabátban egymás mellett zötykölődő mogorva, fáradt embereket látunk.
3. snitt:
A kézben tartott kamera teljesen véletlenszerűen ráközelít a busz végében, az ablaknál álló fiúra. Egy pillanatig, legfeljebb két másodpercig látjuk a fiú arcát premier plánban.
4. snitt:
Az ellenőrnő arca ugyanilyen közelről.
5. snitt:
A fiú arca, teljesen betölti a képernyőt. Két másodperc elteltével lefelé néz, a kamera követi a fiú tekintetét: két táskát és egy mappát látunk – felülnézetből – a fiú lábánál.
6. snitt:
A kamera az ellenőröket, majd az utasokat mutatja. Az ellenőrök már hárman vannak. A kamera már az utasokat mutatja, amikor a kép egyik sarkában látjuk, hogy az ellenőrök közelednek a kamera felé, azaz a fiú felé.
7. snitt:
A jelenet utolsó képe: a kamera a táskákat mutatja, majd a fiú arcán állapodik meg, és a fiú szeméről készült szuperközelivel fejeződik be a film.

2.jelenet - „Mégpedig az, hogy itt lent...utolsó percben jut eszükbe magukat vacsorára bemondani”

1-6. snitt:
Több képből álló montázst látunk arról, hogy milyen előzményei voltak a fiú indulásának. A számítógépnél ülő, majd a videokazettákat rendszerező, telefonáló fiú képeit látjuk. A képek minősége egyezik az első jelenet minőségével, a különbség csupán a képek váltakozásának sebessége, és a zene. A valóságot bemutató jeleneteken csak egy visszatérő dallam szólal meg újra és újra, melyet mindig elnyom az utca, illetve a busz zaja, ennél a jelenetnél viszont egy teljes zenei betét hallható.
7. snitt:
„Bocsánat!” mondja egy leszállni készülő öreg hölgy a fiatalembernek a buszon. A képen a hölgy arcát látjuk premier plánban, háttérben újra és újra feltűnnek az ellenőrök. Az előző jelenet zenéje után visszatér a busz és a forgalom zaja.
8. snitt:
A kamera a fiút és az őt kerülgető, leszálló utasokat mutatja kistotálban.

3. jelenet - „Ha most már a kalauznő...jogom van elfoglalni, mint minden más utasnak ezen a világon.”
Az elképzelt eseményeket újra és újra a valóságot idéző zenei, hang és képi elemek egészítik ki.

1-4. snitt:
Az utasok és a forgalom, az utcák után a képek újra és újra visszatérnek a férfira. Különböző távolságból mutatják őt a képek – premier plán, kistotál. Eközben kerülgetik őt a fel-leszálló utasok. Férfihoz hasonló módon újra és újra feltűnnek a képen az ellenőrök.
5. snitt:
A férfi arcát és szemét mutatja közelről a kamera.
6. snitt:
Ekkor kezdődik a férfi képzeletének játéka. A képen azt látjuk, hogy közelednek felé az ellenőrök.
7. snitt:
„Adjon helyet, kérem, a felszálló utasoknak” mondja a fiatalembernek, az előtte álló ellenőr hölgy. Az ellenőrt premier plánban látjuk, svenk következik, és a kézben tartott kamera már a fiút mutatja. „Kedves Asszonyom, fogja be!” feleli a fiú, arckifejezése elárulja, hogy ebben a mondatban minden dühe, és egyben minden bátorsága benne van.
8. snitt:
A fiú háta mögül látjuk az ellenőr nőt, és az egész buszt. A többi ellenőr a busz elülső részében utazókkal foglalkozik. „Némuljon meg! Pukkadjon meg! Maga mást se csinál, csak sértegeti az utasokat!”
9. snitt:
Félalakos képet látunk a nőről – háttérben, a fiú kistotálban -, amint éppen hátrafordul: „Géza!!!” A kép előterébe lép, premier plánban, az egyik ellenőr.
10. snitt:
Totálban látjuk, amint megáll a busz egy buszmegállóban, leszállnak páran, köztük a fiú, és két ellenőr is, mert a fiút már várja két rendőr a buszmegállóban. A kamera mindezt a busz orra mellől fényképezi.

4. jelenet - „Ha tudna véletlenül egy rendőrt hívni...elmenne a kedve a fenyegetőzéstől.”
Ez a jelenet végig a férfi képzeletének szüleménye, ezért a képek színei és a zenei hatások különböznek a „valóságos” jelenetek képeitől.

1. snitt:
Közelit látunk a buszról leszálló emberek lábáról. Zsúfolt kép, mindenhol a lábak láthatók.
2. snitt:
Egy lábat kezd követni a kamera. A tömegből kiemelt láb a főhős fiatalember lába. Elér a rendőrök és az egyik ellenőr mellé, az ellenőr nő követi őt. Ekkor, a snitt végén már alulról fényképezi őt a kamera, így látjuk az arcát.
3. snitt:
Közeli a nő arcáról. Arca betölti az egész képet. A kamera svenkel, a férfi arcát látjuk, majd bekerül a képbe a két rendőr is. Beszélnek, hangjukat nem halljuk, mert a zene elnyomja, csak tátognak.
4. snitt:
Más oldalról mutatja a kamera az öt embert. A zene elhalkul, és erősödik az utcazaj, most már halljuk a rendőr hangját: „Ha így sérteget, és ilyen hangon beszél, be kell magát kísérnem!...” A kamera eközben fokozatosan a férfi arcára közelít, egészen addig, míg a képet teljesen betölti a férfi szeme. A férfi válaszol a rendőrnek, válaszát azonban elnyomja a zene.
5. snitt:
A férfit látjuk alulnézetben, mindenre elszánt tekintettel néz a kamerába. A kamera fölé emeli cipőjét.
6. snitt:
Premier plán a földön fekvő, rémült rendőrről., az előbbi kép az ő szemszögéből készült.
7. snitt:
Az egyetlen kép a jelenetben, amit állványról kell rögzíteni. Totál, a rendőrt rugdaló, megtaposó férfiról.
8. snitt:
Ismét a férfi szemét látjuk. Lassan távolodik a kamera, végül a korábbi kép van előttünk. Hárman láthatók a képen (a nő, a fiú, a rendőr). „Beviszem a századoshoz...”
9. snitt:
Az álló buszról készült totált látjuk. A busz a kép bal oldalát foglalja el. A jobb oldalon feltűnik, a busz mellett elhaladó szirénázó rendőrautó. A kép addig tart, amíg az autó egészen közel ér a kamerához és betölti a képernyőt.

5. jelenet - „...az a bizonyos rendőr százados, aki elé odavezetnek...nézze százados úr, a válaszom csak ez.”
A jelenet egy felújításra szoruló rendőrségi irodában játszódik. A képek színei, a és a megvilágítás teszik stilizáltabbá a képzelet leírását feldolgozó felvételeket. A zene és az állványra rögzített kamerával készült képek nyugalma is fokozza a fenti stilizáltságot és a képzelgés hatását.

1. snitt:
„Nézze, nem értem magát... Maga kultúrembernek látszik. Az öltözéke és a fellépése kiegyensúlyozott férfira vall...” A százados beszél, a fiú hallgat. A képen a rendőrségi iroda íróasztala és a mögötte lévő két ablak láthatók. De az ablakok úgy, hogy mindegyiknek legfeljebb csak a fele, míg a kettő közti falfelület teljesen látható. A kép két végéből sétál ide-oda a százados. Eközben teszi fel kérdéseit.
2. snitt:
Premier plán a fiúról. Nem figyel a rendőr gondolataira. „...hogy mondhatott ilyesmit egy rendőrnek...”
3. snitt:
ld.1. „...aki csak védelmébe vett egy munkáját végző asszonyt, aki szintén a kötelességét teljesítette.”
4. snitt:
Szuperközeli a fiú kezéről, amikor lehúzza a sliccét.
5-8 snitt:
A megdöbbent százados és az önelégült fiú arcának képe váltakozik.

6. jelenet - „...az elmegyógyintézet főorvosa...illő vendégszeretettel fogadhassam kedves barátaimat.”

1. snitt:
A jelenet első képe a fiú arcát, szemét mutatja közelről, a valóság ismételt megmutatása után újra az elképzelt történetet követhetjük nyomon.
2. snitt:
A jelenet egy orvosi szobában játszódik. A kamerának háttal áll hősünk, róla így egy félalakos kép készül. A háttérben, a fiúval szemben, az asztalnak támaszkodva áll az elmeorvos. Az orvos a snitt első másodpercében teszi le a telefont, majd a kezében lévő papírok között keresgél, miközben utasítást ad a fiúnak. „Hunyja be a szemét, kérem...”
3. snitt:
A fiút látjuk oldalról, premier plánban. Szigorú tekintettel hallgatja az orvost. „...nyújtsa előre a kezét...” folytatja az orvos.
4. snitt:
Most az orvos arcát mutatja a kamera oldalról, premier plánban. „...és egy képzeletbeli egyenes vonalon induljon el felém!” Az eddig papírjaival foglalkozó orvos most, a snitt végén, miután befejezte mondatát, felpillant a fiúra.
5. snitt:
Totálban látjuk az irodát, a fiút és az orvost. A fiú elindul a vele szembeálló orvos felé, hasba rúgja, és ütlegelni kezdi. Mindezt egy képben látjuk, a kamera mozdulatlan. Az ajtót feltépve, berohan a szobába egy ápoló. Megpróbálja rávetni magát a férfira. A képeken a szereplők és a szoba hangjait felváltja a zene.
6. snitt:
Csak az ápoló és a férfi van a képen, birkóznak A snitt végén a fiú leteríti az ápolót, kezével a padlóra szorítja.
7. snitt:
Közeli a fiú szeméről.
8. snitt:
Premier plán a fiúról, keze a kamera (valójában az ápoló szeme) felé közelít. Az utóbbi két snitten lassan visszatérnek a környezet hangjai. Keveredik a zenével az orvos és az ápoló jajgatása.
9. snitt:
Az ápoló arcát látjuk, a fiú keze az ápoló szeméhez közelít.
10. snitt:
ld.: 8. snitt, az ápoló hangja egyre erősebb.
11. snitt:
A fiú keze az ápoló arcán, nem látjuk az ápoló szemét, csak ahogy végigfolyik a fiú kezén, valamilyen nedvvel keveredett vér.
12. snitt:
ld.: 5. snitt, a fiú ellöki magától az ápolót és kimegy a szobából. Csend van, nem szól a zene, és a többi hang is elcsendesedett.
13. snitt:
Az elmegyógyintézet bejáratával szemben áll a kamera. A fiú kilép az intézetből. Sietve, de nem rohanva jön a kamera felé, majd elhalad mellette, kimegy a képből. Ezalatt az idő alatt begombolja a zakóját, leporolja a nadrágját, és többször rápillant a kezében tartott táskákra.
14. snitt:
Taxi embléma tölti be a képernyőt. Felbőg a motor, és egyre távolodik az embléma, és csaknem eltűnik a látóhatáron.
15. snitt:
Irodában vagyunk. Ismeretlen, öltönyös urak ülnek körül egy asztalt. A falon mozi plakátok. Az asztalon kazetták és néhány forgatókönyv. A kamera lassan elindul az asztal körül. A lassú fahrt végén, a kamera megáll pontosan a fiúval szemben, aki szenvedélyesen magyaráz az öltönyös uraknak. A kép utolsó másodpercein egyre erősödik az első jelenetekből ismerős utcazaj, és a busz hangjai

7. jelenet A jelenet felvételi technikája, minősége és a hanghatások az első jelenetben látottakkal azonosak.

1. snitt:
A fiú szemének közelijével indul a kép, majd lassan nyit a kamera. A buszon vagyunk, a busz végében álló fiút látjuk.
2. snitt:
Kistotálban, a fiú szemszögéből látjuk a három ellenőrt. A busz középső ajtajánál állnak, és egy kisebb csoport emberrel beszélnek.
3. snitt:
Kistotál a fiúról, szembenéz a kamerával.
4. snitt:
ld. 2. snitt, legalább 15 másodperc hosszan.
5. snitt:
Elsötétül a képernyő, lassan elhalkul a busz és az utasok hangja, de a valóságos jeleneteken vissza-visszatérő dallam még hosszan (kb.: 20 mp) hallható.

Vége

Címkék

nevezz , nevezes



nka emblema 2012