sex hikaye

Négy magyar film Cannes-ban

Új generáció, újhullám

2005. május 5. - filmhu
Négy magyar film Cannes-ban
A május 11. és 22. között zajló 58. Cannes-i Filmfesztiválra négy magyar alkotás utazik. Kenyeres Bálint Before Dawn, Mundruczó Kornél Johanna, Kardos Sándor Résfilm és Tóth Barnabás Vonaton című munkája mellett Muhi András képviseli hazánkat, aki Producers On the Move programban vesz részt. A sajtótájékoztatón producer a „magyar újhullámról” beszélt, míg Durst György kisfilmes kiáltvánnyal érkezett. A filmhu Kardos Sándort és Tóth Barnabást faggatta a fesztiválszereplésről.

A verseny és ami hozzá kapcsolódik

Mint azt Vezér Éva a Magyar Filmunió ügyvezető igazgatója elmondta, büszkék lehetünk a Cannes-i jelenlétünkre. Említést tett a korábbi évek sikereiről, például Mészáros Péter (Eső után) Arany Pálmájáról vagy Antal Nimród Kontrolljáról, amelyet a fesztivál és az ott elnyert Ifjúsági Díj indított el diadalútján. A Cannes-i Filmfesztivál idei hivatalos programjában egy rövidfilm és egy játékfilm szerepel. A rövidfilmek versenyében nyolc vetélytársával együtt indul az Arany Pálmáért Kenyeres Bálint munkája, az Inforg Stúdió, a Duna Műhely és a Windmill produkciójában készült Before Dawn. Az Un Certain Regard 22 alkotást vonultat fel, ahol Magyarországot Mundruczó Kornél Johanna című operafilmje képviseli. A film a T.T. Filmműhely és a Proton Cinema produkciójában készült, producerei Tarr Béla és Petrányi Viktória. Mundruczó ezzel a filmjével immár harmadszor van jelen Cannes-ban. Két évvel ezelőtt a Rendezők Kéthetében mutatták be a Johanna előképéne kis tekinthető A 78-as Szent Johannája című rövidfilmjét, míg a múlt évben a Cinéfondation válogatásában szerepelt a Kis Apokrif No.2. A fesztivál hivatalos programja mellett a Rendezők Kéthete (Quinzaine des Réalisateurs) rangos bemutatkozási lehetőséget biztosít Kardos Sándor Résfilmjének, amely szintén az Inforg Stúdió produkciója. A Kritikusok Hete (Semaine de la Critique) Európa rövidben címmel megrendezett külön programon pedig Tóth Barnabás Vonaton című rövidfilmje szerepel.

Immár negyedik alkalommal vesz részt a Magyar Filmunió a European Film Promotion (EFP) által szervezett Producers On the Move programban. Ebben az évben 19 különböző európai tagországából vesznek részt producerek a három napos intenzív rendezvénysorozaton, ahol a konzultációkon kívül lehetőség nyílik a kapcsolatépítésre is. Hazánkat Muhi András, az Inforg Stúdió vezetője képviseli, akinek két játékfilm projektje szerepel a programban. A fesztivállal párhuzamosan zajló filmvásáron a forgalmazók több magyar filmből szerveznek vetítéseket, amelyek célja természetesen a filmek értékesítése. A filmvásáron vetítésre kerül Mészáros Márta A temetetlen halott, Pejó Róbert  Dallas Pashamende, Gauder Áron Nyócker és Mundruczó Kornél Johanna című filmje.

A tavalyi év pozitív tapasztalatai alapján a Magyar Filmunió a MOKÉP - Hungarofilm Divízióval karöltve ismét felállítja a Magyar Pavilont. A pavilon lehetőséget kínál arra, hogy a szakmai szervezetek, többek között a MEDIA Desk, az Eurimages iroda, a Nemzeti Filmiroda, a Magyar Filmlaboratórium képviselői, és a fesztiválon tartózkodó magyar producerek, forgalmazók, filmvásárlók, újságírók számára találkozóhelyet, információs pontot kínáljon a fesztivál teljes időtartama alatt. A pavilonban a külföldi érdeklődők kazettán vagy DVD-n megtekinthetik a legfrissebb magyar filmtermést, illetve lehetőségük van üzleti tárgyalások lefolytatására is. A pavilonban a filmek mellett megtalálható lesz számos új kiadvány, a fesztivál programjaiban résztvevő filmek ismertető anyagai, az erre az alkalomra megjelenő legfrissebb Filmunió hírlevél, a hagyományos angol nyelvű Filmfüzet a legújabb játékfilmterméssel, illetve a Hungarian a magyarországi cégekről, szervezetekről, statisztikai adatokról szóló Film Guide frissített kiadványa. Ezen kívül a Magyar Filmiroda és a MEDIA Desk együttműködésében készülő Hungarian Film 2005 című kiadvány szintén hozzáférhető lesz a magyar pavilonban.

A fesztivál ideje alatt számos tanácskozás, szakmai program zajlik, így többek között május 17-én az ún. Európa nap, az európai kulturális miniszterek tanácskozásának napja, tájékoztatót tart az Európai Audiovizuális Obszervatórium, a MEDIA Plus pavilonja folyamatos információt szolgáltat a MEDIA program pályázatairól ill. képzési programjairól, a koprodukciós tárgyalások előmozdítását szolgálja a Producers’Network. Természetesen a további fesztiválszereplések sorsa is eldől majd. Az már biztos, hogy a A temetetlen halott utazik Karlovy Vary-ba, a további alkotásokról, illetve a további fesztiválokról, mint Locarno, Velence, San Sebastian, Montreal, az American Film Institute mustrája, még folynak a tárgyalások.

Filmjelenlét

Az alkotók egy-egy mondatban reagáltak a fesztiválszereplésre. Kenyeres Bálint az angol címválasztás indokolta, méghozzá azzal, hogy várható volt, hogy a Before Dawn külföldön debütál. Kardos Sándor elfoglaltságaira hivatkozva mondta le az utazást, hiszen Groó Diánával dolgozik, méghozzá egyszerre két filmen. Tóth Barnabás visszaemlékezett előző két Cannes-i élményére: először a Gyerekgyilkosságok főszereplőjeként, másodszor főiskolás ösztöndíjjal járt a fesztiválon. Mundruczó Kornél pedig megígérte, ha adottak a lehetőségek, tudja tartania „két és fél évenként egy film” tendenciát. Muhi András arról beszélt, mekkora boldogság, hogy éppen Kenyeres Bálint filmjével utazhat Cannes-ba, hiszen az Inforg annak idején a Zárással kezdte meg működését. A Résfilmhez pedig csak annyit fűzött hozzá: A kis Valentino óta tudja, hogy Kardos zseniális, ahogy Mundruczóban sem lehet csalódni. A producer szerint az idei Cannes-i jelenlét is azt mutatja, hogy létrejött egy összetartó új filmes nemzedék. Ezért fontos a Filmtörvény, ami az első két évben hasonlított az ígéretekhez, s csak remélhető, hogy a megerősödött „magyar újhullámot” nem söprik el a filmvilág legfrissebb botrányai. Ehhez kapcsolódóan Durst György, aki ezúttal csak társproduceri minőségben jelent meg az eseményen, kiáltványt intézett a jelenlévőkhöz. A kisfilm védelmében felszólaló producer röpiratában nem kért többet, mint annak idején a BBS: a kisfilmesek kapják meg azt az összeget, ami egy átlag magyar nagyjátékfilm költségvetésének felel meg – ez ma 200 millió forint. Végül felhívta a figyelmet arra, hogy ha a műfaj nem részesül méltó megítélésben, nagyon nagy baj lesz.


Résfilm – „A filmkép filozófiája”

Kardos Sándor egészen különleges technikára építette fel filmjét. A Résfilm kizárólag célfotókból áll, azaz célfotókamerákkal felvett jelenetekből. A kísérlet a világon egyedülálló és rendkívül egyedi. Mint azt az elsősorban operatőrként megismert rendező a filmhunak elmondta, az ötlet már 6-7 éves. Az alapkoncepció, hogy a valóságot a szem becsapása által ábrázoló film keltette térélmény ne legyen annyira konkrét. Mivel a célfotón ábrázolt valóság sohasem létezett, nincs köze a tapasztalathoz. Tulajdonképpen nem is technikai, inkább filozófiai kísérletről van szó. A szerkezet filozófiája, hogy ha minimálisra szűkítjük a lehetőségeket, a mögött akaratlanul is filozófiai háttér nyílik. Ez esetben, ahogy Berkeley mondta: létezni annyi, mint érzékelni vagy érzékelve lenni.



Amikor megvolt a forma, meg kellett tölteni tartalommal, azaz egy finom szövésű, mögöttes jelentéssel bíró irodalmi művel. Akutagawa Ryunosuke Zsebkendő című munkája 3-4 hónapos keresés eredménye, s többek között egy ókori kínai elbeszélést és egy Rilke-novellát „ütött ki a nyeregből”. Az, hogy a feldolgozott anyag teljesen más kultúrkörbe tartozik, még direkt jót is tett a filmek, hiszen az alapvetően az európai közönségnek szól, s minél távolabbi valami, annál jobban rálátunk, ahogy Isten a világra – hangsúlyozta a Résfilm alkotója. Kardos, aki jelenleg Groó Diána két filmjén dolgozik egyszerre, s ezért nem lesz jelen filmje világpremierjén, nem akar mindenáron rendezni. Akkor vált „filmes perspektívát”, ha ötlete van, s minden összeáll a megvalósításhoz. Most például arra vár, s ha kell, évekig, hogy egy egészen különleges nagyjátékfilmhez kapjon támogatást. Az alkotás voltaképpen a legtöbb filmben szereplő magyar színész, Páger Antal, különböző szerepeiből új dramaturgiára összevágott egészestés lenne. S hogy mindez ne legyen ilyen egyszerű, a jeleneteket Kardos egy tipikus testvérsztorira szeretné felfűzni.


Simósok után zsombolyaisok?

Az idei Cannes-i fesztivál külön érdekessége, hogy az ott szereplő négy magyar alkotásból hármat a Zsombolyai-osztály egykori növendékei jegyeznek. Mundruczó Kornél és Kenyeres Bálint mellett Tóth Barnabás sokszorosan díjazott Vonaton című filmje is utazik, hogy a Kritikusok Hete külön programján vegyen részt. A rendező nemcsak ezt emelte ki érdekességként, de azt is, hogy a filmet már tavaly nevezték a versenyprogramba, s hogy nem jutott be, így tulajdonképpen „hátsó kapun” került a mustrára. Maga a kisfilm, amit a szintén fesztiválozó Szerelem meg hallal együtt nem válogattak be a Szemlére, a francia Nisi-Masa nevű szervezet évente kiírásra kerülő pályázatán nyert 2500 eurot 2002-ben, amit egy másik francia cég, illetve maga az alkotó egészített ki 10 ezer eurora. Ebből forgott le a 10 perces alkotás 2003-ban, az utómunkálatokat pedig már az MMK is támogatta.

A Vonaton az Angers-i Elsőfilmes Filmfesztiválon debütált, azóta Franciaországban már forgalmazzák, s több tévécsatorna megvásárolta. Az ifjúfilmes szerint a film sikere abban rejlik, hogy bár szakmailag talán kevésbé maradandó, mégis üdítő színfolt a nyomasztó és mély gondolatokat felvonultató, néhol művészieskedő kisfilmes mezőnyben. Ezért is van, hogy általában a közönségdíjakat gyűjti be a fesztiválokon. Tóth Barnabás egyébként továbbra is megmarad a Chaplin és Woody Allen képviselte elgondolkodtató nevettetés vonalán, noha a Szemlén bemutatott Kiállítással már kicsit komolyabb hangot ütött meg. Tervei között szerepel egy nagyjátékfilm is, ami ha minden jól megy, akár már jövőre foroghat. A frusztrált kamasz „egynyári önismereti tréningjét” bemutató egészestés forgatókönyve egyelőre az Angers-i és a Katapult által szervezett forgatókönyvírói workshop szárnyai alatt fejlődik. Noha a pályázati és leadási határidők szorítóak, a rendező elkíséri filmjét a mustrára. Ugyan szerinte egy hatalmas gépezetről van szó, ami jórészt a sztárokra összpontosít, de ha találkozik csak két érdekes emberrel, s lát csak két jó filmet, már akkor is megérte a kiruccanás.



Címkék

hír



nka emblema 2012