sex hikaye

New York-i mozikban a Kontroll

Siker Amerikában

2005. április 4. - filmhu
New York-i mozikban a Kontroll
Pénteken bemutatták Amerikában is Antal Nimród Kontroll című filmjét. A New York-i mozik műsorán futó magyar alkotást egy függetlenfilmekre specializált cég, a ThinkFilm forgalmazza. A Kontroll nyelvezete és erőszakos jelenetei miatt R minősítést kapott, ami azt jeleneti, hogy a film 17 év alatt csak felnőtt kísérettel látogatható. Az amerikai kritikusok és a közönség nagyrészt lelkesen fogadták a filmet, de azért fanyalgó kritikára is ráakadtunk.

Erős atmoszféra, trainspotting-os hősök

A New York Times internetes oldalának olvasói az 5-ből 4 és fél csillagot osztottak a Kontrollnak, ami nagyon jó eredménynek számít. A lap kritikusa szintén dicséri a filmet. A. O. Scott, utalva a film elején látható BKV-vezérigazgató bevezetőjére, nem annyira egy szimbolista világ felépítését tartja a film erényének, hanem azt az erős atmoszférát, amit az alkotók a budapesti metró világában megalkottak. A kritikus leírja, hogy a Kontroll több műfaj konvencióit is felvonultatja, a film maga pedig egyszerre több és kevesebb is, mint ezek összessége. A legnagyobb problémát Scott a néhol túlságosan hosszúra nyúlt, vicces ellenőrös jelenetekben látja.

Az igazi főszereplő a metró
A Kontroll amerikai plakátja
A lap szerint a karizmatikus Csányi Sándor és a többi jól eltalált színészi alakítás mellett is a Kontoll igazi főszereplője maga a metró világa, amely a hétköznapi történetek egymásutánjából megteremti a maga saját különleges helyszíneit és hőseit.   

Az Associted Press (AP) kritikusa, aki négyből 3 csillaggal jutalmazza a filmet, hasonló észrevételeket tesz a Kontroll kapcsán. Dícséri Csányi Sándor dinamikus játékát, az ellenőrcsapatról pedig a Tranispotting szereplőgárdája jut eszébe. Egy másik cikkben ugyancsak ezt hasonlatot használja a kritikus: az ellenőrök szerinte úgy néznek ki, mint a Trainspotting figurái néhány börtönben töltött év után.

Az AP nagyra értékeli a film nyaktörő sebességét, de ugyancsak kritizálja az egyébként jópofának tartott vicces jeleneteket, amikor hőseink hosszas ellenőr-kalandjait követhetjük nyomon a különféle utasok között. Ezek a túlnyújtott jelenetek a cikk szerint kizökkentik a filmet a tempójából. A cikkírónak szintén a szovjet típusú metró masszív, merev atmoszférája az egyik legerősebb élménye a film kapcsán.

A Journal News című lap a Kontrollt bátran ajánlja az ügyeskedő, de tartalmilag üres amerikai thrillerrel túletetett nézőknek. Különösen örül annak, hogy a film - a főszereplő Bulcsú titokzatos múltja révén - nyitva van hagyva, és a befejzés sincs túlmagyarázva. A romantikus szál a kritikus szerint egy álomvilágba kezdi elvezetni a nézőt, de a film végén lévő erős utolsó csavar visszarántja a földre a történetet.

Paranoia, sokkolás, de hiányzik a jelentés

A New York Press a szintén mostanában vetített Oldboy című Park Chan-Wook-filmmel együtt elemzi a Kontrollt, ez a kritika azonban mindkét filmet üresnek és jelentés nélkülinek tartja. A szigorú bírálat szerint mindkét film sötét világban játszódó fantasy, de nem szociológiai metafórák és nem is a valódi világ bármilyen hiteles leírásai, hanem a paranoia és a sokkolás elemein alapulnak. A kritikus szerint a Kontroll is olyan paneleket használ, amelyeket a nézők már rengetegszer láttak és nagyon unják már. A cikk a magyar és a dél-koreai filmből a transzcendenciát, a mélyebb jelentést hiányolja, és úgy érzi, nem moziba valók ezek a történetek, "hanem csupán túlnőtt gyerekek tetoválásai lehetnének, (abból is inkább a lemosható fajtából)".    



Címkék

hír


(3) 
Hozzászólások
3-1  /  3
2005. április 25. hétfő, 12:16#3| arkombakom
'KONTROLL' A KROCKPOT OF HUNGARIAN GOULASH

By KYLE SMITH
--------------------------------------------------------------------------------

April 1, 2005 --
Rating:

KONTROLL
Save your forints.Running time: 106 minutes. Rated R (violence, brief sexuality and profanity). At the Lincoln Plaza, the Angelika.

ENOUGH of the myths, lies and legends. I want the naked truth, the sizzling hot dish about what life is really like for Hungarian subway-ticket inspectors.

If the above thought has never crossed your mind, "Kontroll" may not be the right movie for you.

Except for its occasional glimpses of a psycho in an Abu Ghraib hood who runs around pushing people onto tracks, it's mostly an underground "Clerks" that tells all about the messy eating habits, the bitter inter-crew rivalries and the wounded psyches of Budapest ticket controllers.

Tormented crew chief Bulcsu (the darkly handsome Sandor Csanyi, whose low-key acting is the best thing in the movie) and his cohorts tangle with a rival team led by a guy named Gonzo, who hurts Bulcsu's feelings by getting first crack at the system's cool new leather jackets. Gonzo's leather boys are so campy, you expect them to break into "Gee, Officer Krupke," which would have been an improvement.

The ticket inspectors, wearing red-and-white armbands that make them look vaguely like freelance Canadian goodwill ambassadors, are haunted and enraged by their duties, although they spend most of their time loafing.

As Bart Simpson once observed, "I'd say the pressure finally got to him, but — what pressure?"

"Kontroll" calls itself a thriller, and you will agree if you are excited by scenes of bored inspectors arguing with sullen straphangers.



None of the passengers ever seems to have a ticket, which calls into question the wisdom of running an entire transit network on the honor system.

Let's be clear about what's at stake here: A quick check of the Budapest Transportation Authority Web site reveals that the fine for not paying your fare is $11.

You can already picture Hollywood hacks stretching the remake to our clumsy American proportions, jacking up the scofflaw fine to, say, $26.50.

There is an extended chase scene, but the prey is a hip-hop kid called Bootsie who is wanted for spraying shaving cream in people's faces. When the next list of the cinema's greatest villains is drawn up, Darth Vader's position seems safe.

Too many film critics give away endings, but writer-director Nimrod Antal goes us one better by not revealing the ending himself. That's right, you never find out who the killer is. If Antal doesn't care, why should we?

http://www.nypost.com/movies/22958.htm
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
MOVIE DIGEST
JACK MATHEWS & ELIZABETH WEITZMAN. New York Daily News. New York, N.Y.: Apr 1, 2005. pg. 48
Abstract (Document Summary)
Giving new meaning to the term "underground cinema," Nimrod Antal's defiantly mordant comedy is smart, imaginative - and nearly impossible to watch. Set in Budapest's decrepit metro, the film follows ticket inspector Bulcsu (Sandor Csanyi) as he and his buddies endure abuse from passengers, dodge a serial killer and race trains for fun. By the end of his shift, Bulcsu is, understandably, bloodied almost beyond ...

http://pqasb.pqarchiver.com/nydailynews/815855381.html?did=815855381&FMT=ABS&FMTS=FT&date=Apr+1%2C+2005&author=JACK+MATHEWS+%26+ELIZABETH+WEITZMAN&desc=MOVIE+DIGEST
2005. április 11. hétfő, 16:40#2| tüsmester
Hm, mostanában vetítik a Kontroll-t itt Oslóban, lehet hogy rászánom magam és megnézem, milyen a norvég közönség reakciója :-)

tüs
2005. április 4. hétfő, 21:40#1| torolt felhasznalo
Az *Oldboy-ban* volt transzcendencia... :-)

nka emblema 2012