Szemző Tibor Kőrösi Csomáról forgat
Csoma Legendárium
Szemző Tibor és öttagú stábja ma indul Indiába, hogy ott egy hónapon keresztül kövesse a tudós útját. A Szaladják István képeivel, Durst György produkciójában megvalósuló Csoma Legendárium várhatóan jövőre, Csoma Sándor születésének 220. évfordulójára készül el. A Cuba és a Túlsó part című filmek alkotója sajátos dramaturgiájú, animációs betétekkel készült 14 nyelvű filmet kíván a közönség elé vinni, melyben maga a főszereplő meg sem jelenik.
Szemző Tibor a forgatócsoport indulását megelőző sajtótájékoztatón elmondta, fontos a hős személyiségének és motívumának megértése. Mindez eddig elveszett a figura legendákkal táplált igen erős mítosza mögött. Azért fontos az eredeti helyszíneken forgatni, mert onnan a mi életünk tűnik egzotikusnak és távolinak. A képi világ egyrészt a Super8-as kamerán átszűrt, „nem fókuszált látással” megragadott valóság, másrészt a Zórádi Ernő diafilmjeit és az Esti meséket idéző Roskó Gábor által kitalált és megfestett, s Papp Károly által megmozgatott animációs betétek alkotják.
Szaladják István kamerája Csoma útját követi majd: Tibet, a Himalája buddhista világa, Darjeeling, Calcutta, arcok, emberek, tájak, olykor akár eseménytelen képsorok, egy olyan jelenléti filmezés eredményeképp, amely nem értelmez, nem beállított képeket készít, de nem is dokumentál; inkább megemeli, szinte szakralizálja akár a leghétköznapibb pillanatot. A film operatőre az intuíció kicsiszolására helyezi a hangsúlyt. Mint mondta, bár nem könnyű, igyekszik majd szűz szemmel tekinteni az elé táruló látványra, hogy elvárásoktól és gondolatoktól mentesen fókuszálhasson.
Míg maga a rendező egyelőre nem kívánja műfaji határok közé szorítani filmjét, a forgatókönyvíró, Sári László úgy fogalmazott, nem nagyromantikus kosztümös drámát szeretnének filmre vinni, hanem a szellem nagy kalandját, egyfajta filozófiai pikareszket. A tűnődések alkotta lánc végén kiderül, Kőrösi Csoma talán pont azért nem folytatta útját Tibetből, mert megértette, szükségtelen a célhoz rögeszmésen ragaszkodni, rájött, mire való a létezés.
Csoma már útnak indulásakor 13 nyelvet beszélt, ez a film is legalább ennyi nyelven szól majd, ennyi nyelven vezet keresztül bennünket egy különös és izgalmas úton. A forgatókönyv megírásához Sári László gazdag és változatos forrásanyagot használt, egyebek közt Sztrabón, Milarepa, Henry S. Landor, Baktay Ervin, Gautama Buddha, Su-la-ce, J.W. Goethe, a 6. dalai láma műveit és a Tibeti halottaskönyvet. Mint az író elmondta, mindezek jól megfértek egymás mellett, hiszen a szellemi út megértését szolgálják. Az anyag homogenitását biztosítja majd, hogy a rendező zenészkézzel válogatja, ritmizálja egymás mellé a különböző zeneiségű szövegeket. Mint Szemző korábbi munkáiban, úgy a Csoma Legendáriumban is kiemelt szerepe lesz a zenének, különös tekintettel arra, hogy a film Csoma Sándor belső hangját szeretné megszólaltatni. A zenei anyag elkészítésében Hortobágyi László és a Keleti Zenei Archívum is közreműködik
Durst György, a producer kijelentette: nem ebből a filmből fog meggazdagodni, szerencsére a 40 millióból több helyszínen forgó alkotásban való részvételt senki nem pénzért vállalta, inkább lelkesedésből. A film különlegessége, hogy a Buharovok óta senki nem rögzített nagyjátékfilmet Super8-cassal. Vagyis a kísérlet ebből a szempontból is érdekesnek bizonyul.