sex hikaye

Werk: a művészieskedés helyett

Lediplomáztak a hallgatók

2009. június 24. - Libor Anita
Werk: a művészieskedés helyett
Végzett a Werk Filmakadémia (WFA) első osztálya, a KINO-ban vetítették le a tanulmányok lezárásaképpen készült vizsgafilmeket. Az iskola vezetője, Réz András mindenhol hangoztatta, hogy az intézmény a művészképzés helyett elsősorban szakember képzésre szakosodott, ezt mértük le az elkészült filmeken. 

A Réz András vezette Werk Filmakadémia (WFA) 2008. szeptemberében a szakember képzésre esküdött fel: ennek megfelelően nem is kívánnak a Színház és Filmművészeti Egyetemen folyó művészképzés konkurensei lenni, elsősorban gyakorlati oldalról közelítik meg a filmkészítést és annak technikáit. A tandíj valamennyi szakon félévente 210 ezer forint, azaz nagyjából négyszázezer forintért már lehet olyan piacképes (egyes szakokon OKJ-s) végzettségünk és egy pénzben ki nem fejezhető kapcsolatrendszerünk, amelynek segítségével elvileg és a példák szerint gyakorlatilag is könnyen elhelyezkedhetünk az általunk választott szakmában - hogy ez a filmes szcénára is igaz-e, majd ezután derül ki. 

Először elméletben, majd a vizsgafilmek keretében gyakorlatban

A hallgatók az év folyamán alapvető filmelméleti, filmtörténeti és műfaji tudnivalókon túl megtanulhatták a mozgóképes produkciók gyártási folyamatának fázisait, a filmtervtől az előkészítésen és a forgatás egyes szakaszain keresztül az utómunkáig, először csak elméletben, majd a második félév végén készült vizsgafilmek keretében gyakorlatilag is. A WFA hallgatóit inkább a műfaji filmek készítésére ösztökéli, hogy a nézőre gyakorolt hatásról már a filmterv előkészítésénél is legyen elképzelésük, illetve, hogy történetekben gondolkozzanak. Egy-egy tanár vezetésével stábok alakultak, és a kéthetenkénti stábüléseken haladtak az ötlet formálásán át annak megvalósításáig. A vezető tanárok: Czető Bernáth László, Divinyi Réka, Hargittai László, Herendi Gábor és Hutlassa Tamás voltak. A stábok egyenlő esélyekkel indultak, egy kameragyártó cég 3-3 napra biztosított kamera és hangfelszerelést, aki ennél tovább akart menni, magának kellett megszerveznie az eszközöket. 

A végeredményt a KINO-ban mutatták meg a nagyközönségnek, és a Szent István körúti mozi zsúfolásig megtelt. A 4+2 filmet hatalmas érdeklődés kísérte, több mint háromszázan jöttek el, úgyhogy a két teremben hiába futottak párhuzamosan a vetítések, és így is meg kellett ismételni még egyszer a programot. Nyilván a nagyszámú jelenlévő a stáb barátait, családját is magában foglalta, de nagy volt a kíváncsiság, hogy a sok koncepcióvázlat után milyen végeredményt mutat a WFA. Hiszen a legtöbb művészeti iskolában készülő vizsgaproduktumok általában egy korszak lenyomatai, egy felkészültségi fokot leképező képsorok. A WFA diplomavetítésén 4+2 film volt terítéken, és ezek mindegyike narratív, történetmesélő film volt, nyoma sem volt az ilyenkor szokásos művészieskedő etűdöknek. 

A Kopog a halál készítői (Karsai Ágnes és Bolf Ákos) például nem lacafacáztak, Woody Allen azonos című novelláján (a magyarul is megjelent történet az Agyament Harry-ben is helyet kapott egy jelenet erejéig) gyakorolták a snittelést és a színészvezetést, ezért a minőségi alapanyag adott volt, olyan nagyot tévedni nem is tudtak. Az Időgép rendezője, Győry Balázs pedig egy nagyon ígéretes időutazós filmet csinált volna, de veszélyes terepre merészkedett, az időutazás szabályait ugyanis mindig nagyon pontosan le kell fektetni (ld még Primer), mert a film eseményei (nem menthető meg a könyvtár a robbanástól) és a zárlat (lottószámok a holnapi újságban) egymásnak ellentmondani látszanak. A Legszebb öröm egy párkapcsolati drámáról mesélt A rózsák háborújának mintájára, de a kiinduló sziutáció vázolása itt is elmaradt: a házaspár elhidegülése és a házassági szerződés létezése még világos, de az okok már kevésbé, és így legalább olyan értetlenek vagyunk a fürdőszobai veszekedés jelenetnél, mint a szereplők egymással szemben.

Tisztában vannak a filmkészítés határaival

A werkes diákok szinte emberfelettit vállaltak, amikor három napos forgatás alatt (a féléves előkészítés nélkül természetesen mindez lehetetlen lett volna) teljes értékű, fikciós kisfilmek készítésére vállalkoztak, és nemcsak technikai okokból: mindhárom fenti film rengeteget bíz az alapvetően rutintalan, kamerához nem szokott színészeire, és ez a különbség főként Ráday Péter A magvető című filmjénél ugrik ki. A magvetőben is vannak hiányosságok, de a színházi próbába épült magándrámák szellemes párbeszédekre (forgatókönyv: Szilágyi Angéla) épülnek, méghozzá olyan kitűnő színészek tolmácsolásában, mint Földes Eszter, Vajda Milán, Máthé Zsolt, Járai Máté és Dömötör András.  

Az utolsóként vetített Furgon (Farkas Péter Gábor munkája) volt a leginkább vizsgafilmszerű olyan értelemben, hogy nem építgetett történetet, nem babrált dialógokkal, egyetlen gag-re fűzte fel a filmjét, és ezt dolgozta ki maradéktalanul, figyelemre méltó képi tudatossággal. Ilyenkor ugrik ki a digitális technika minősége, nem mindegy, hogy milyen kamerával, milyen nyersanyagra dolgozunk, mert még egy ilyen egyszerű ötleten is óriásit emel a többihez képest magas képminőség. 

És a filmkészítés nem ér itt véget: hiszen mozgóképet ma már bárki létre tud hozni, egy okosabb mobiltelefon is elég hozzá. A film a közönsége nélkül értelmezhetetlen, éppen ezért tudatni kell velük, hogy a film létezik, a film jó, és hogy a film kiknek készült. Ez még 2009-ben is komoly problémát jelent néhány magyar forgalmazónak is, akikből egy plakátot, előzetest, silabuszt úgy kell kikönyörögni a sajtó számára. A WFA diákjai számára kötelező volt a vizsgák mellé plakátokat is terveztetni, még ha esetlenül is teszik mindezt, a gesztus már magában értékelendő. Tisztában vannak a filmkészítés határaival: nem a WFA hallgatói fogják megváltani a magyar filmművészetet, de ebben az iskolában a jelek szerint meg lehet tanulni filmet készíteni, és mivel ez volt a kitűzött cél, vegyük úgy, hogy a WFA jól megfelelt. 



Címkék

beszámoló


(9) 
Hozzászólások
9-7  /  9
2009. július 5. vasárnap, 13:32#9| johnnybeeboy
Már nagyon rég nem olvastam ilyen furcsa kritikát, ahol elméletileg a szakember képzés sikerességét kívánják kritizálni, ennek ellenére kritikával illetik a színészi (művészi) elemeket is. Hadd fűzzek hát én is néhány sort (szubjektíven) az elkészült kisfilmekhez, kritizálva mindent amit lehet...
Kopog a Halál: merész vállalkozás egy Woody Allen novellát elővenni, hisz nem egyszerű ennek az embernek a gondolatait vászonra vetíteni... ennek ellenére azt kell, hogy mondjam, iszonyatosan ügyesen csinálták meg a srácok. Sok kivetni valót nem lehet hozzáfűzni a filmes munkához (egy-két erőltetett snittelésen kívül), a színészek játékához azonban hozzátennék ezt-azt... az emberünk, akiért a Halál jött, jól oldotta meg a szerepét (ami egyébként is totál nehéz egy szerep). A Halált azonban még lehetett volna formálni. Nagyon hálás szerep, épp ezért sokkal, de sokkal többet is ki lehetett volna belőle hozni.
Időgép: remek az ötlet. Kritikusunk ellentmondást említ a cikkében, amit vagy 20 alkalommal próbáltam értelmezni, de egyszerűen nem értem…  Mi az ellentmondás? A srác kezébe kerül egy újság, amiben írnak a könyvtár felrobbanásáról. Megpróbálja megmenteni, majd sikertelensége után, újra a jelenben találja magát, s azzal a tudattal, hogy menthetetlen a könyvtár, ő elmenekül… viszont az újságban lévő lottószámokat megjátssza. (amely csattanó eléggé kiszámítható volt, ez nem tetszett, kicsit lerágott csontnak mondanám). Egy kevéske képzelőerővel szerintem abszolút élvezhető a film, pláne, hogy az időutazás egy egzakt tudomány, ezért alapvetően nincsenek szabályai. Az ember úgy idő utazhat, ahogy a képzelete engedi. Én nem fogalmaznék úgy, hogy ígéretes időutazós filmet csinált VOLNA… szerintem az LETT! Gratuláció érte.
Legszebb Öröm: személy szerint én ezt a filmet értékeltem volna csont nélkülire. Hétköznapi probléma felvetése, és egy nem hétköznapi megoldás bemutatása. Végre egy sztori, ami rendelkezett kerettel. Az ok nem világos? A film elején a két pár alvási habitusának változása szerintem tökéletesen bemutatja az okokat: elhidegülés, rossz párválasztás, unalom. Meggondolatlanul ugrottak bele a házasság kötelékébe. Ennyi. Ezt szerintem nem kéne nagyon boncolgatni, hisz ez csak a film történéseinek alapjait adja (amit tökéletesen sikerült érzékeltetni). A színészeket egytől egyig dicséret illeti meg, talán a leszbikus lányokat kivéve, akik nem voltak eléggé „miss pi**ák”. Összefoglalva: a smink, a rendezés, az operatőri munka stb a színészek játékán keresztül egy profi brigád munkáját mutatta be a nézőknek. Gratuláció és javaslom, hogy továbbra is dolgozzon együtt ez a pár fiatal tehetség. Hajrá!
Magvető: minden tiszteletem a Rendezőt játszó színésznek. Nagyon ritka az, hogy filmes poénokon dőlök a röhögéstől, de a srác játéka egyszerűen annyira jó volt, hogy a röpke pár perces vetítésük alatt, alig vártam már, hogy újra feltűnjön a Rendező! Térdemet csapkodva röhögtem a karakterén. Kamerához nem szokott színészeket említ a kritikus, ami szerintem a kritikusunk színész mesterséghez való nem értését bizonyítja. Tökéletesen adták vissza a srácok egy színpadi összeolvasós próba hangulatát: még mindenki ismerkedik a szöveggel, a saját alakításával… persze, hogy esetlennek tűnnek. De ez szándékos. A sztori kicsit gyengécske volt, viszont ezt nagyon jól ellensúlyozták a filmben lévő poénok. Nem rossz. A Rendezőnek üzenném még egyszer: minden tiszteletem, csak így tovább!
Furgon: hmm.. erről az „alkotásról” külön kisregényt tudnék írni. Réz András helyében azt mondtam volna, hogy gyerekek, ezt gondoljátok át még egyszer. Nem tudom, hogy mennyit hiányozhattak ezek a srácok az órákról, de a filmjük (vagy mi a franc) egyszerűen minősíthetetlen. Sok kis filmet, egész estét betöltő mozi filmet láttam már, de ez akkora sz*r lett, hogy kifejezni nem tudom más szóval. A magas képminőséget emelte ki kritikusunk a cikkben, de én sajnos odáig már nem jutottam el, hogy azt értékelni tudjam. Még ha maga Kabos Gyula is feltűnt volna a filmben sem emelte volna sehova se ezt a sz*rt. Nyilván nem is adta volna ehhez a nevét a Művész úr. Az egész filmnek egy olyan hangulata van, mint amikor az ELTE bölcsészkaros sörtől bűzlő, szőrös (még a lányok is), vászonba öltözött diákjai, az iBook-juk felett világot megváltó, semmit mondó beszélgetéseket, vitákat folytatnának. Vallatni lehetne ezzel a sz*rral! Még azt is bevallanám, hogy hol van eltemetve Jimmy Hoffa holtteste vagy hogy én öltem meg Kennedy-t. Az ötlet: hagyjuk szerintem, sz*r. A sztori: volt neki? A színészek játéka: egy színészt sem véltem felismerni az alkotásban. Rossz játék, (na ez volt a kamerához nem szokott rutintalan színészek csoportja), szörnyű alakítások, pfff.. nem is tudom még mit lehetne erről írni… aha, megvan: sz*r! Filmes eszközök, és munkák: egy kézi kamerával, vagy akár mobiltelefonnal is meg lehetett volna ezt csinálni.. remélem a profi kamerának nem lett baja, hogy a lencséje ilyesmit kellett, hogy lásson s felvegyen. Ha lehet ne terjesszétek ezt a filmet, mert már így is annyi baja van a társadalomnak, nem kell még egy sz*rral sokkolni a társaságot! Ez nem munka. Ez egy sz*r! A reggeli kávé-cigi kombó után különbet teremt az ember a porcelán csészébe, és mégis lehúzzuk! Próbálkozzatok mással, ha lehet… mondjuk legyetek HET-k.. (háború esetén túszok – Woody Allen). Vagy ajtókitámasztók. De ezt ne! Tényleg. Sz*rt mindenki tud csinálni. A plakát jó viszont. Elég lett volna a film helyett csak ezt a vászonra vetíteni, még az is nagyobb alkotás lett volna.
János, az igazságos!
2009. június 25. csütörtök, 17:55#8| admin
Persze, no problem.
 
Előzmény: skulls #7
 
2009. június 25. csütörtök, 17:18#7| skulls
Remélem kedves Anita nem veszi támadásnak amit írtam, csupán az elképzelt koncepciót írtam le, természetesen ha nem jött át teljesen ,az a mi hibánk, legközelebb jobban átgondoljuk!:)És köszönjük a jelenlétet és a cikket!

nka emblema 2012