sex hikaye

... a magyar földből pöffen föl – Beszélgetés Forgács Péterrel

Beszélgetés Forgács Péterrel

2003. február 1. - filmhu
Forgács Péter filmjét ma mutatták be a Szemlén. Hogy a rendező mit gondol az eddig látottakról, a mustra körülményeiről, illetve a filmművészetről úgy általában, arról a filmhunak mesélt a Millenáris Fogadóban.



- A negyedik napon mik a tapasztalataid a Szemléről?

- Nincs sok tapasztalatom, még kevés filmet láttam. Láttam Jancsó magyar panoptikum sorozatának negyedik darabját, elég meggyőző. Milliószorta jobb, mint a Terror Háza panoptikuma, ui. nem hazudik. Láttam a kísérleti filmek kettes szekcióját. Minden darabja nagyon melankolikus.

- Ez minek köszönhető szerinted?

- Ez szerintem a magyar földből pöffen föl, mint a vulkanikus tavaknál. Egyébként általában jól fotografált, kevés pénzből készült  munkákról van szó. A többi  kísérleti filmre is kíváncsi vagyok, mert abban a szekcióban fut az én dolgozatom is. A Kardos Sándor filmjét is meg fogom nézni. Ui. teljesen személyes alapon választok filmeket. Őt például kedvelem.

- Milyen a hangulat?

-Teljesen elhibázott dolognak tartom, hogy a Mammutban tartják a vetítéseket. A bevásárlóközpontok a legsúlyosabb traumát okozzák nekem, az úgynevezett klausztro- és agorafóbiát. Kevés ilyen visszataszító környezetet ismerek a világon. Ezt a fesztivált egy moziban, a Corvinban vagy a Művészben kellett volna rendezni. Ha a Millenárisban lenne az összes vetítés, az egy zártabb egységet jelentene. De egy filmfesztiválnak nagyon rosszat tesz egy bevásárlóközpont.

A vitákon nem vettem részt, mert pont azok nem voltak ott, akikkel beszélni kellene. Például az állami televíziótársaság elnökével vagy kulturális igazgatójával, akik megszüntetik a magyar filmet a MTV 1 csatornán, vagy éjfélkor kegyeskednek csurrantani hogysza ez is ki legyen pipálv . Már a Tv2 is elvesztette a maradék közszolgálatiságát, ami amúgysem volt túl sok, de több volt, mint az RTL-é a bigbrózer és a valótlanvilág korszak elött. Most mindegyik ontja ezt a - eufemisztikusan szólva - hányadékot. Hetente egy este dokfilm s két este magyar TV-film és/vagy játékfilm kellene kötelezően pl. este 20:30-kor. A nézettségről papolnak a hegyirablók meg a szagértők miközben a múzeumokat se csukják be mert „kevés” a látogató.

- Akkor érdemes ma még Magyarországon filmet csinálni?

- Filmet fognak csinálni, mert a rendezők akarnak filmet csinálni. Hogy kell-e filmet csinálni, azt nem tudjuk, mert fóruma nagyon kevés van. A közönségnek más kell. Például a Valami Amerika, állítólag egy nagyon tehetséges kommersz film. Még ott a Bereményi film, ami néhány mozzanattól eltekintve korrekt munka. A nyitónapon az egyik szónok felelőtlenül azt mondta, hogy ez utóbbiaz udvari művészet része. Megfeledkezett arról, hogy 1948 és 1989 között csak udvari filmművészet volt, s ebből csak azok léptek ki, aki nem dőltek be az orwelli kettős nyelvnek. Van egy-két jó példánk: Erdély Miklós, Jeles Andrásnak egy,  Makk Károlynak és Enyedi Ildikónak egy-egy,  Jancsónak három-négy filmjét tudnám mondani ebből az időböl. Említhetném  még a Tarr Bélát vagy a BBS filmek egyrészét mint nem-udvari-műveket, azon kívül slussz-passz. Ezen kívül ennek a 41 évnek a bő termése a bús-metaforikus magyar kettős-filmnyelv foglyai. Most is ennek a levét isszuk, szép hagyomány, sőt költőpénz sincs, ugyan ígérgetnek a bukszán ülők, ez talán módosít a keretjátékon. Reméljük, hogy nem fosztanak, hanem osztanak majd.

Az azért elmondható, hogy a provincializmus kezd háttérbe szorulni, a filmesek az udvari kultúra elmúltával igyekeznek vagy a közönség felé fordulni, vagy magukba nézni. De a hely szelleme nagyon deprimáló és szentimentális, és egy gyötrően rossz helyzetben lévő mozgókép-oktatási rendszer áll mögötte. Simó például nagyszerű tanár volt, elég nagy hiba a részéről, hogy meghalt. Az utolsó végzett osztályán látszik, hogy nem a negatív, hanem a pozitív megerősítéssel működött. Ebben ő teljes mértékben anti-magyar azaz nyugat-európai és amerikai oktatási elveket vallott. Tehát az, hogy lebunkózni, megfojtani, narcisztikusan önmaga munkásságára irányítani a figyelmet, nála nem volt divat.

- Mit lehet tenni az oktatás jobbításáért?

-  Én autodidakta vagyok, tehát mindezt csak kívülről figyelem, de az lenne a minimum, hogy legalább két filmiskola működjön. És a kereskedelmi tévéket ki kéne szipolyozni a filmek javára, az ORTT-nek sokkal több lehetőséget kellene adnia a rövidfilmkészítőknek. Franciaországban évente 4-500 rövidfilm készül, amiből a jól sikerültebb munkákat jegyzők nagyfilm lehetőséget kapnak a következő években. A fiataloknak sok külföldi posztgraduális film-ösztöndíj és fesztivál látogatás kell ahhoz, hogy ez a provinciális maszatolás lassan lassan megszűnjön...

- Mire számítasz a saját filmed szereplésével kapcsolatban?

- Lényeg az, hogy be legyen mutatva pl a MTV-1 főműsoridőben, épp akkor amikor a kereskedelmi TV lengetik a nagy büdös kolbászaikat. Jelenleg is azt képzelik a MTV-nél, hogy ebbe a kolbászlengetésbe kell beszállni. Én leraktam - egy kis túlzással szólva  - egy csiszolt gyémántot, ami  nem fog elavulni a következő 20-40 évben sem, ha megfelelő technikán tárolják. Igyekszem nem csak a mának vagy a holnapnak dolgozni, hanem a holnaputánnak. A Püspök kertje a tavaly bemutatott Bibó breviárium párja. Azt gondolom, hogy nagyon mértéktartó dolgozat. S azért nem a dokumentumfilmek között neveztem, mert a filmjeim besorolhatatlanul a határvonalon vannak. A kísérleti-film elnevezést ugyanakkor nagyon rossznak tartom, inkább eredmény-filmről beszélnék, mert a kísérlet a laboratóriumi szitu és a be-nem-fejezettségre utal. De a magyar filmszemantikában ez jelenti a nonkomform magatartást, ami az eddig általam látott három film alapján nem nagyon aktuális kifejezés. Hozzáteszem azonban nincs minden veszve pl. a Fliegauf játékfilmje - amit az imént láttam - említésre méltó meglepetés.




Címkék

interjú , szemle 34



nka emblema 2012