sex hikaye

A megreccsent szék

Madarász István: Előbb - utóbb

2006. február 3. - Libor Anita
A megreccsent szék
Madarász István Előbb - utóbb című kisfilmje világháborús - időutazós misztikus sci-fi thriller, amelyben egy szerencsétlen fogoly körül megzavarodik minden. A rendezőt az utóbbi öt évéről, a thriller műfajról, és a szemle kisjátékfilmes mezőnyéről faggatta a filmhu.

filmhu: A Morális bypass óta eltelt öt év. A Filmszemle nézői azóta nem találkozhattak a neveddel. Mi minden történt veled?

Madarász István: Megházasodtam például. De komolyra fordítva a szót: vártam és készültem a kiugrásra. Vidéki gyerek vagyok, a Bypass környékén kerültem Budapestre. Az eltelt öt évben megpróbáltam magam bedolgozni a filmszakmába: rendezőasszisztenskedtem, próbáltam forgatókönyveket írni. Közben összebarátkoztam Dyga Zsomborral, dolgoztam a filmjeiben, kitanultam sok mindent mellette.

filmhu: Azért is kérdeztem, mert a Bypass-hoz képest az Előbb-utóbb eléggé más vonalat képvisel, nem?

MI: Akkor vicceskedős filmet akartam csinálni, most meg mániám lett a kicsit misztikus, a kicsit természetfeletti, a kicsit meglepős, a kicsit izgalmas mozi - most ilyet akartam készíteni. Még nincs olyan kiforrott életművem, hogy megtudnám magyarázni a bennelévő váltásokat, úgyhogy lehet, hogy minden filmem más vonalat képvisel majd. A következő például mindenképp, és akkor majd megint megkérdezheted, hogy micsoda váltás ez az Előbb - utóbb sikere után.

Történik valami szokatlan, természetfeletti dolog, amire reagálni kell
Albert Péter

filmhu: Hogyan határoznád meg az Előbb - utóbb műfaját?

MI: Világháborús - időutazós misztikus sci-fi thriller. Kisfilm. Nagyon szeretem az olyan filmeket, ahol van egy ember és történik valami szokatlan, picit természetfeletti dolog, amire reagálni kell. Ott van például a Jelek című M. Night Shyamalan film. Jönnek az ufók, de a lényeg az, hogyan viselkednek az emberek emiatt. Itt sem az időutazás a lényeg, hanem a szerencsétlen fogoly, aki körül megzavarodik minden.

filmhu: Túl vagy az első vetítéseken. Hogyan lehet egy ilyen film esetében tesztelni a közönség reakcióit?

MI: A vígjátéknál jó, mert beülsz a közönség soraiba, és ha nevetnek, az jó. Öt éve a Morális Bypass-nál ez volt, és a mennyben éreztem magammat. Most is beültem a közönség közepébe, hogy a szenzoraimmal érzékeljem, hogyan reagálnak. De nem éreztem túl sok mindent. Egyébként szerintem kuka volt a közönség a kisfilmes blokkok alatt, mert a nevetős filmeknél sem nevettek annyit. Én sem éreztem, hogy az Előbb-utóbb alatt a hideg futkosna a hátukon. Viszont nem mocorogtak, sőt van benne egy nagyon ijedős rész, és két sorral előttem megreccsent valami - lehet, hogy a film hatására. De majd még elmegyek néhány vetítésre.

filmhu: Mi lesz az Előbb-utóbb távolabbi sorsa?

MI: Ha egy film elkészül, akkor amennyi nézőt csak lehet, ki kell belőle facsarni. Készülnek Magyarországon tök jó kisfilmek, és a kutya nem látja őket. Marad a kísérőfilm és a fesztiválnevezések. Pedig elképzelhető lenne, hogy négy-öt hasonló filmet, akár tematikusan, egymás mögé tenni egy kópiára, és bedobni egy mozi vetítőjébe. Nemrég ment az Urániában egy reklámfilm összeállítás - én teltházas vetítéseken vettem részt. A fesztiválokon jó lenne, ha szerepelne, pont tegnap kaptam meg a levelet, hogy meghívták a Mediawave verseny-programjába, úgyhogy remélem, hogy a végállomás az Oscar lesz.

A szerencsétlen fogoly, aki körül megzavarodik minden
Nyitrai Illés

filmhu: Néztél már ki a mezőnyből társakat az Előbb-utóbb számára?

MI: Közel áll Buvári Tamás filmjéhez, a Kivégzés-hez, vagy Politzer Péter Csendes éj című kisfilmjéhez. A Csendes éj azért is különös, mert amellett, hogy nagyon pazar, szép produkció lett, az első öt perces burleszk nagyon közel áll hozzám, mert következőnek én is egy ilyesmi, majdnem-burleszk filmet tervezek.

filmhu: Hogyan értékeled a versenymezőnyt?

MI: Bevallom őszintén, hogy nem érzem ezt versenynek. Nagyon örültem, hogy egyáltalán bejutott a film, és megmutathatom magam, de nem az ilyen filmeket szokták a szemlén díjazni. Aminek viszont nagyon örültem, és egyben nagyon el is szomorodtam: nagyon sok jó kisfilm volt. Nagyon szerettem volna, ha minden film szar, és én vagyok a király, ehhez képest, a filmek hetven százaléka teljesen rendben van. Sőt, a K3-as blokkban, ahol az Előbb - utóbb is van, két nagyon színvonalas kisfilm is volt: a Melletted és az Oldalbordák. Az a meglátásom, hogy a technikai színvonal nagyon megemelkedett, mert öt éve még, a Bypass is nagyon csotrogány volt, de nem tűnt ki a bénaságával a többi közül. Idén a mezőny nagy része teljesen tisztességesen megcsinált és szakmailag megállja a helyét.

filmhu: Nagyjátékfilm tervekkel hogy állsz?

MI: Nyáron szeretnék csinálni egy nagyon vicces, színes, látványos kisfilmet, jövőre jó lenne nagyjátékfilmet forgatni. Kellene egy jó forgatókönyv, mert én ugyan próbálkozom írással, de belőlem valahogyan mindig kisfilmek jönnek ki. Ezeket egyébként szívesen eladom jó pénzért. (nevet) Kellene egy olyan forgatókönyv, amibe beleszeretek, és nem rontják el a végét.

filmhu: A Szemlén lévő nagyjátékfilmekkel hogy állsz?

MI: Nagyon várom a Fehér tenyér-t. Kíváncsi vagyok a Taxidermiá-ra, de félek, hogy nem fogom szeretni. Biztos borzalmasan érdekes lesz, de nem feltétlenül áll majd közel az én lelkivilágomhoz.



Címkék

interjú , szemle 37



nka emblema 2012