Az ártatlanság visszaszerzése
A Filmszemle kisjátékfilmjei
Hála a különböző szemlebizottságok nyitottságának és a gyártó stúdiók vehemenciájának, az utóbbi években egyre gyarapszik a kísérleti és kisjátékfilmek versenyében startvonalra engedett produkciók mezőnye: míg tavalyelőtt alig egy tucat, tavaly már több mint húsz, az idén pedig harmincöt mű jutott el a nagyközönség előtti megmérettetés lehetőségéig. Természetesen kevés lenne a szemle szervezőinek puszta szándéka a keretszám módszeres emelésére akkor, ha nem növekedne évente a gyártott kisfilmek száma, sőt alkalmasint színvonala is. Márpedig úgy tetszik, mennyiségi és minőségi szempontból egyaránt felívelőben van a honi kisfilm, és a 2002-es év mélypontja után kezd magára találni.
Buvári tamás: Játszó gyerekek |
A végeredménytől függetlenül borítékolható, hogy a szemle abszolút nyertese az Inforg stúdió. Nem csupán azért, mert valamennyi honi műhely közül a legtöbb kisfilmmel képviselteti magát a versenyben, hanem azért is, mert alig akadt olyan produkciója, amely fennakadt az előzsűri szűrőjén, a Muhi András által nevezett tíz kisfilmből nyolc jutott el a versenyszekcióig. Lehet, hogy a véletlen műve, lehet, hogy átgondolt koncepcióváltás az oka, de tény, hogy a 2003-ban az Inforgban gyártott filmek alkotói között csupán egy debütánst találni – egy olyan stúdió esetében, amely a magyar (kis)film utánpótlásának kinevelésében már megalakulásától fogva jelentős szerepet játszott, ez igen meglepő.
Ezúttal Fliegauf Benedek (A sor), Mundruczó Kornél (Kis apokrif No.1) és Buvári Tamás (Játszó gyerekek) az Inforg húzónevei. A három év alatt szép pályát befutott Fliegauf új nagyfilmje (Dealer) mellett tavaly egy kicsit is készített, de ne afféle csuklóból lezavart rutindarabot képzeljünk el, A sor a rendező korábbi munkáihoz hasonlóan nagy erőbedobással készült. A két évvel ezelőtti Hypnos pszichohorrorját idéző mese egy, az elveszettség, elhagyatottság labirintusában bolyongó fiúról szól. A sor komor tónusú tusrajz Fliegauf korábbi munkáinak jó néhány elemével, kezdve a bergmani hangoltságú alapszituációtól a temetői zölddel színezett hosszú beállításokig.
Akárcsak Fliegauf Benedek munkájának, Mundruczó Kornél filmjének hőse is egy világba vetett kisfiú, és ő is az önkeresés kínokkal teli útjait rója. Mundruczó kísérletező, mi több játékos oldaláról mutatkozik be Kis apokrifjében, arról azonban szó nincs, hogy elbitangolt volna önmagától. Halálosan komolyan játszik, mint eddig valamennyi korábbi munkájában: egyfajta határhelyzet-játékot. Ám amennyire erősen kapcsolódik a Kis apokrif a rendező korábbi munkáihoz, legalább annyira el is oldódik azoktól. Merőben szokatlan megoldás például Mundruczótól, hogy filmjének zárlatában részleges megnyugvást kínál a vonalban termelődő hasonmásai miatt identitását vesztett és dezorientálódott kicsiny hőse számára. Aprócska gyöngyszem ez a film, vélhetően és remélhetően egy sorozat első darabja.
Miként már címe jelzi, gyerekek a főszereplői Buvári Tamás új munkájának is. A Játszó gyerekek megmunkálása, a hullazöld árnyalataival színezett képi világ némileg Fliegauf filmjére emlékeztet. A lazán egymáshoz kapcsolódó jelenetek egy parvenü pár üres életét panorámázzák, két gyermekük – nővér és öccse – perspektívájából, jószerivel dialógusok nélkül, meggyőzően deprimáló képkompozíciók sorában.
Dési–Móray: Jocó |
Meskó Zsolt: Fiúk a házból |
Hasonló módon jár el a Duna Műhely üdvöskéjeként a nemzetközi színtérre tavaly Eső után című kisfilmjének cannes-i Arany Pálmájával berobbanó Mészáros Péter, aki szintén 56-os történetet forgatott. A Hajnóczy Péter kultikus novellájából készült Ki a macska? pazar operatőri teljesítményre alapoz, emellett remek kísérőzenével dolgozik, mindhiába, hiszen elvérzik a rosszul kiválasztott – vagy instruált – négy gyerekszereplőn. Talán a megélt életanyag hitelesítő pecsétje hiányzik Meskó és Mészáros filmjéről, talán egyszerűen túlontúl nagy volt a feladat az alkotók számára – több oka is lehet a (részleges) kudarcnak.
Béres Dániel: Páternoszter |
Végezetül érdemes egy pillantást vetni egy különös jelenségre. A mustra felhozatalát szemlézve szembeötlő, hogy számos műben kitüntetett pozícióhoz jutottak a gyerekek, holott a kétes értékű művészi hozam miatt köztudottan kész életveszély szerepeltetni őket. Mégis többen vállalták a rizikót: akad alkotó, aki mintha azért választotta volna őket, mert gondolatai közvetítéséhez egyedül a naiv és ártatlan gyermeki perspektívát tekintette autentikusnak (Buvári Tamás: Játszó gyerekek), van rendező, aki a gyerekeket közlendője hitelesítéséül szerepelteti (Meskó Zsolt: Fiúk a házból), no meg akad olyan is, akit a gyermeki psziché képlékenysége szülte titkok ejtettek rabul (Mundruczó Kornél: Kis apokrif). Bármi legyen is a magyarázat, úgy tetszik, mintha a gyerekszereplők segítségével az elmúlt években elveszett ártatlanságát igyekezné a honi kisfilm visszaszerezni.