sex hikaye

Az elegancia mestere

Bryan Ferry: Live in Paris at Le Grand Rex

2005. augusztus 24. - Géczi Zoltán
Az elegancia mestere
Bryan Ferry, a legendás Roxy Music egykori frontembere oly sármos és elegáns, nemkülönben oly kiváló ízléssel bíró figura, hogy kénye-kedve szerint szédítheti a közönséget: bohóc ő, a szó legnemesebb értelmében, javíthatatlan zenebolond és elhivatott entertainer, a közönség imádja őt, ő pedig viszontimádja a hallgatóságot.

Roppant finoman hangszerelt, elegáns szövésű, virtuóz módon feljátszott, döbbenetes zeneiségről tanúskodó anyag
A Párizsban rögzített koncert gerincét az 1999-ben megjelent, múltidéző As Time Goes By című lemez adja, egy roppant finoman hangszerelt, elegáns szövésű, virtuóz módon feljátszott, döbbenetes zeneiségről tanúskodó anyag – erős alap egy feledhetetlen estéhez. A nyitódal a fent nevezett kiadványról való, Dorothy Fields és Jerome Kern réges-régi, ezerszer feldolgozott szerzeménye, a The Way You Look Tonight. A nagyzenekar kezd, Bryan Ferry csak az első harsonaszóló alatt lép színpadra, hatalmas lendülettel, majdnem lesodorja a zongorista kottáit, a közönség és a zenészek felé egyaránt meghajol, és másodpercek alatt megcáfol egy alapparadigmát. Mert azt hihetné a sokat látott szem, hogy nincs ember a világon, aki megteheti, hogy bőrnadrágot vesz a szmokinghoz, úgy lép ki Párizs egyik legelegánsabb koncerttermének közönsége elé, ez azonban nem igaz; Bryan Ferry többek közt ezt is megteheti, és biza’ remekül áll rajta a sajátos kombináció. A The Way You Look Tonight-ot úgy játsszák, mint senki más a világon – tökéletesen, mondhatni, ha egyáltalán létezik ilyen kategória a zenében -, már a nyitódallal megveszik a közönséget, kilóra, innentől garantált a diadalmenet, jöhet szinte bármi. A Love Me or Leave Me nemkülönben vénséges örökzöld, a zongorával kezdett SmokeGets in Your Eyes pedig könnyes ballada, amely a megtört szíveket találja telibe. Természetesen régi Roxy Music dalok is műsorra tűzetnek, mint a Casanova, vagy a Chance Meeting, a The Only Face előadásához pedig maga Bryan Ferry ül a zongorához, az ő játéka dominál, amelyet a semmibe révedő, Miles Davis-t idézően éteri szépségű trombitaszóló koronáz meg. A You Do Something To Me vokál szempontjából az est csúcspontja, az előadás a swing hajdan volt aranykorát idézi, virgonc zongorával, kacskaringós klarinétszólammal, lebegő vonósokkal, szenzitív énekkel, bizony még a nagy Glenn Miller is megdicsérné. Reá következik a Just One of Those Things, Ferry ismét megmártózik a közönség szeretetében, hálásan tekint körbe, bohóckodik és csókokat hint, majd egy lazább, derűsebb kompozícióval – Avalon – köszöni meg az elismerést. A könnyedebb reggae után a drámai hatásra kiélezett, égboltig hasító vonósokkal előadott Jelous Guy jön sorra, majd elszabadul a pokol, és a nagyzenekar belecsap Ferry leghíresebb slágerébe. A Let’s Stick Together pompás zenei orgia, bődületes rock’n’roll; ezt már mindenki állva nyomja, a vonóshangszerekért felelős csajok is megőrülnek. A finálét – Love is the Drug - már a lányok is kibontott hajjal játsszák, Ferry pedig mély meghajlással zárja a koncertet, boldogan köszönve meg a hallgatóság kitüntető figyelmét.

Rengeteg elegancia, parádés stílusérzék, s valamiféle intellektuális szomorúság van a hangjában
A koncert legfőbb erényét természetesen maga Bryan Ferry, az ő jelenléte és muzikalitása adja ki. Manapság, mikor a magukat zenésznek álmodó süvölvények rendre összetévesztik az éneklést az üvöltéssel, kimondhatatlan enyhülést jelent egy valódi énekes, Ferry pedig –amellett, hogy zongorán és szájharmonikán is játszik- egy régi vágású gentlemanhez méltóan, erőlködés nélkül hozza a Nagy Öregek által meghatározott színvonalat. Hangterjedelme vagy technikája sohasem volt kiemelkedő, de rengeteg elegancia, parádés stílusérzék, s valamiféle intellektuális szomorúság van hangjában; érett korú, sokat tapasztalt playboyhoz méltó módon adja elő a pezsgőbe és fehérborba áztatott szerelmes dalokat. A hangszerelés imponálóan gazdag, harsona, klarinét, trombita, szaxofon, flamenco- és elektromos gitár, hárfa, zongora, brácsa, hegedűk, szájharmonika, bongók és változatos ütőhangszerek szólalnak meg, de még a mosódeszka is előkerül. Az, hogy a zenekar kiváló muzsikusokból áll, Bryan Ferry esetében minimális elvárás, de sokkalta többet ad, hogy ezek a zenészek nem akarják lejátszani egymást, nem tördelik szét a kompozíciókat, hanem együtt, egyszerre léteznek, példás tehetséggel és alázattal szolgálják a muzsika nemes ügyét. Okosan, biztos ízléssel használják ki a szólók tereit, finom ellenszólamokkal balanszíroznak (a klarinét és a harsona összjátéka különösen figyelemreméltó!) – ilyennek kell lennie egy jó bandának. S ha már a zenekarról esik szó, ott lennének az est nagy ászai, a hölgyek. Ferry sohasem unalmas tinikkel vette körül magát, inkább igéző szépségű, erőt sugárzó nők mellett mutatkozott, de ez esetben még önmagához képest is jelentősen túlteljesítette a feladatot. A vonósszekciót gondosan fazonírozott - bőrnadrág és fekete top, feltűzött haj - lányok alkotják, nem tudom, milyen casting lehetett, de amellett, hogy remekül muzsikálnak és jól vokáloznak, elképesztően szexik is, bármelyikük elmehetne Bond-girlnek. Az igéző szépségű hölgyek végigmosolyogják a koncertet, szemlátomást élvezik, hogy részesei lehetnek a produkciónak, remek szólókat játszanak és rengeteget énekelnek, a koncentrált női energia pedig, miként az lenni szokott, ez esetben is jót tesz a zenének.

A felvétel egyetlen jelentős hibája, hogy véget ér
A kiadvány – szerencsére - a szokásos Dolby 5.1 hangsáv mellett PCM Stereo sávot is kapott. Sztereó hanggal élvezve a koncertet, a felvétel és a keverés meglepően egészségesnek mutatkozik, digitális hangforráshoz mérten pláne, rá lehet küldeni egy jó cuccra (egyebek közt AN Oto erősítővel, AN Signature 1 DAC-kal, AN AX-One hangfalakkal, KSL és AN L kábelekkel teszteltük), és nem kellett csalódni, a megszólalás nem csorbítja a zenei élményt. A kép talán kicsit sötét, de kellően kontrasztos, nem maszatosak a fekete felületek, ami pedig kiváltképpen öröm, hogy a koncert természetességét nem rontották el vágóképekkel, klipekkel, effektekkel és miegyebekkel; nem a technika, hanem a muzsika dominál. Az extrák közt pedig található egy, a zenekart bemutató klip, főhajtás a muzsikusok előtt, kik oly kiválóan kísérték az öreget. A felvétel egyetlen jelentős hibája, hogy véget ér: erősen megvághatták az anyagot, mert a koncert 60 perce oly gyorsan elpereg, hogy az ember rögvest újraindítja a felvételt, hogy élvezhesse a korosodó playboy remek dalait.
Mondani is felesleges, hogy a Live in Paris at Le Grand Rex egy must have kiadvány, amely minden zeneszerető ember polcán helyet követel magának.

Bryan Ferry: Live in Paris at Le Grand Rex (2000  -- Virgin)
 
Dallista:

The Way You Look Tonight
Love Me or Leave Me
Smoke Gets un Your Eyes
Chance Meeting
Casanova
Where or When
Bitter-Sweet
Out of The Blue
The Only Blue
Oh Yeah
You Do Something To Me
Just One of Those Things
Avalon
Jealous Guy
Let’s Stick Together
Love is the Drug



Címkék

szakma , feature



nka emblema 2012