sex hikaye

Az MPSZ és Grunwalsky Ferenc levélváltása

2003. augusztus 5. - filmhu
A MAGYAR PRODUCEREK SZÖVETSÉGÉNEK LEVELE

Grünwalsky Ferenc úrnak
Magyar Mozgókép Közalapítvány
Kuratóriuma Elnökének  és a
Kuratórium tagjainak
 

Budapest, 2003. június 2.
 

Tisztelt Elnök Úr,
Tisztelt Kuratórium!
 

A Magyar Producerek Szövetsége köszöni a Közalapítvány segítségét, amellyel hozzájárult a hollywoodi gyártási igazgatók magyarországi látogatásának sikeres lebonyolításához.

Gratulálunk a forgalmazási pályázatok korszerű, modern támogatási struktúrájának kialakításához.

A Játékfilmes Szakkollégium 2003. május 15-én és 16-án hozott döntéseivel kapcsolatban néhány észrevétellel szeretnénk segíteni a Kuratórium munkáját, ezért megfogalmazzuk a szövetségünk tagjaiban felmerült kérdéseket, javaslatokat:


1. Szeretnénk felhívni a figyelmet arra, hogy ebben az évben sem készült Pályázati Naptár (a NKÖM és a Kerekasztal határozott kérése ellenére). Ennek hiányában nem tudjuk, hogy mikor, milyen pályázatokat fognak kiírni és azok milyen összegeket érintenek. Például már csak a döntésből volt kikövetkeztethető, hogy a játékfilmre szánt 916 millió forintot, a koprodukciókra szánt 282 millió forintot és a TV filmekre szánt 282 millió forintot (összesen: 1,480 millió Ft) a Játékfilmes Szakkollégium 44 millió forint híján 100%-ban felhasználta (2003-ra vállalt kötelezettségek: 1,198 millió Ft + Szemlén bemutatott filmek póttámogatása: 238 millió Ft, ez mindösszesen = 1,436 millió Ft).

Most  egy pályázat íródott ki és a pályázható összeg nem volt feltüntetve.  
Mikorra várható a fent említett Naptár nyilvánosságra hozatala?
 

2. A Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumával és a Kerekasztallal történt egyeztetések alapján a 2003-as évet átmeneti évnek kellett volna tekinteni, amely során lépéseket tehettünk volna az új finanszirozási modell bevezetésének irányába, kipróbálhattuk volna a modern támogatási rendszer néhány új elemét. Ebből eddig semmi nem valósult meg.
Felhívjuk a Tisztelt Kuratórium figyelmét a normatív rendszer, a koprodukciós támogatás, a TV-film és -sorozat, valamint az elsőfilmes keret hiányára.
Mikorra várható, hogy megjelennek ezekre a nagyon fontos területekre vonatkozó pályázatok és azok milyen összegeket fognak tartalmazni?
 

3. Sajnálattal vettük tudomásul, hogy semmilyen lépés nem történt a regisztráció terén. Az idei Szelektív Pályázaton számos olyan cég nyert el támogatást, amelyek először pályáztak, eddig még filmet sem készítettek, vannak olyanok, amelyeket a cégregisztrációban sem találni, illetve olyanok, amelyek pár hónapja alakultak (nyilvánvalóan erre a pályázatra), de van olyan támogatott is, amely ellen csődeljárás folyik. Mindannyiunk érdeke, hogy a szakma sandaságoktól és gyanúsítgatásoktól mentesen működhessen, ezért az MPSZ felajánlja, hogy az MMK erre vonatkozó alapszabály módosítási munkáiban részt vesz.
Mikorra várható a regisztrációs feltételek kidolgozásának megkezdése, és mi lesz a problémás, esetleg nem kifizethető, megmaradó pénzekkel?
 

4. Nagyon sok helyen felmerült a kérdés, hogy milyen jogi és pénzügyi alapja volt a 2004-es év terhére történt kötelezettségvállalások odaítélésének? 
 

5. Az Önök tájékoztatásából tudtuk meg: az Állami Számvevőszék kifogásolta, hogy az MMK saját alapítóit részesiti támogatásban (a Magyar Köztársaság Alapítványokról szóló törvénye tisztán és pontosan fogalmaz ebben a kérdésben). Ennek ellenére több alapító is van az idei támogatottak között.
Kérjük, nyugtassák meg a szakmát és a nyilvánosságot arra vonatkozóan, hogy az alapítók támogatásához minden szükséges jogi feltétel rendelkezésre áll!
 

6. Az MMK nagyon racionális döntést hozott, amikor bevezette a sávos nevezési díjat. Ezen az alapon szerintünk a Kuratórium két fajta döntést hozhatott volna:
a sávon belül ítél meg támogatást,
vagy nem támogat.
Az, hogyha valaki 100 millióra Ft-ra pályázik (ennek megfelelően befizeti a nevezési díjat) és csak 30 millió Ft vagy 1 millió Ft támogatást kap -  nem lehetséges. Kérjük, ennek nézzenek utána, mert szeretnénk elkerülni, hogy valamilyen formai probléma állja útját a filmtámogatások kifizetésének.
 

7. Javasoljuk, hogy filmekre lebontva hozzák nyilvánosságra a „Korábbi MMK támogatás“ c. oszlopban olvasható összegekkel kapcsolatos döntések dátumát, mert szeretnénk eloszlatni rendező kollégáink azon félelmét, hogy vannak olyan támogatások, amelyeknek odaítélési dátuma 1,5 évnél régebbi. Ez ugyanis ellentmondana az MMK nyilvánosságra hozott támogatási feltételeinek.
 

Reméljük, hogy a 2003. június 4-én tartandó szakmai fórumon a problémákat tisztázni tudjuk. 
 

Tisztelettel:

Sipos Áron
Magyar Producerek Szövetségének elnöke 

 

GRUNWALSKY FERENC VÁLASZLEVELE

 

Magyar Producerek Szövetsége
Sipos Áron elnök úr
részére 
 

Tisztelt Elnök Úr!

Kedves Áron!
 

Kuratóriumunk nevében köszönöm a producer szövetség levelét, mely mindannyiunk számára jelzi ennek az átmeneti évnek szánt időszak felvetődő problémáit.

Kérdéseikre jelenleg a következő válaszokat tudjuk megadni:
 

1. A NKÖM által összehívott Koordinációs Tanácsnak eddig egyetlen ülése volt ez év január elején. Sajnos, az ottani megállapodás partnerek hiányában eddig nem valósult meg.

A Mozgókép Közalapítvány a továbbiakban is mindent elkövet egy egyeztetett pályázati naptár létrehozására.

Az ORTT-vel folytatott ezirányú megbeszéléseink a Műsorszolgáltatási Alap bevételi bizonytalanságai miatt eddig nem voltak eredményesek.

Az MMK Játékfilmes Szakkollégiuma első pályázatát három témában írta ki, ennek eredményét hirdettük ki az elmúlt idöszakban.

A pályázat meghirdetésekor nem volt aláírt szerzödésünk a NKÖM-mel az idén felhasználható keretről, ezért írtuk ki összeg nélkül.

A kuratórium kockázatot vállalt, de nem akart tovább halasztani egy így is késlekedő pályázatot.

További MMK pályázat várható 2003-ban:

-                      Koprodukciós: június vége – július eleje

-                      normatív támogatása meghirdetése: július - október

-                      TV film pályázat (ORTT-töl függöen) július

-                      2004-es gyártási: október-november

 

2. A NKÖM, illetve a Kerekasztal ajánlásai alapján ebben az évben új finanszirozási modellt a terjesztés területén vezettük be, az ún. Normatív támogatás keretében.

Az elsőfilmes 200 millió forintos keretszerződés megkötésére, ahogyan azt az előbbiekben már jeleztem, a pályázat kiírása után került sor. A feldolgozáskor kiderült, 35 elsőfilmes pályázat érkezett be.

Értelmetlen lett volna várakoztatni őket egy új pályázat kiírásáig, igy egyben bíráltuk el őket.

Örömmel láttuk mindannyian, hogy 15 elsőfilmet tudtunk támogatni összesen 734 millió Ft-tal.
 

3. A regisztrációs rendet mind a pályázaton való részvétel feltételét a filmtörvény határozza majd meg. Jelenlegi koncepciónk szerint ez egy olyan hatósági eljárás, amire a Minisztérium, vagy az általa létrehozott hatósági iroda, intézet jogosult.

A hatósági regisztrációt semmiképpen sem keverném össze a mindenkori pályázó társaság státuszával.     

Pályáztatási szabályzatunk nem zárja ki azokat a társaságokat, akik még nem készítettek filmet, amennyiben minden további feltételnek megfelelnek. Ahogyan létezik elsőfilmes rendező, létezik elsőfilmes producer is. Minden pályázónak kötelező benyújtani egy 30 napnál nem régebbi cégkivonatot, majd a szerződéskötéskor ismét egy frisset, így támogatás biztosan nem folyósítható csődeljárás alatt álló társaságnak.

Ha mindezek elkerülték volna figyelmünket, kérjük, hogy a konkrét információkat bocsássátok rendelkezésünkre, hogy sandaságoktól és gyanúsítgatásoktól mentesen dolgozhassunk.

Természetesen a bennmaradó, felhasználásra nem kerülő pénzek az ígérvények visszavonása után újra felosztásra kerülnek.
 

4. A 2004. évi keret terhére kiadott ígérvények alapja a strukturális támogatás elve és módszere. Erröl a filmtörvény koncepciójának tárgyalásakor részletes vitát folytattunk. Az alapítvány stabilitása, működésének hosszútávú szakmai és politikai, kormányzati garanciái teremtették meg számunkra a lehetőséget, hogy a filmtörvény életbe lépését megelőzve, annak szellemében járjunk el. A filmgyártás természetéről nem beszélve, egy filmterv ötlettől a megvalósításig ritkán köthető a pénzügyi év lezárásához.
 

5. Az ÁSZ jelentés teljesen nyilvános, az Interneten olvasható. Az ÁSZ valóban vizsgálta az alapítók által kapott támogatásokat.

(ÁSZ jelentés 64. oldal 5.2.1. pont)

A következő megállapításokat tette:

„ Az MMK huszonhat szakmai (filmes) alapítója közül tizenöt részesedett az MMK pályázati uton kifizetett támogatásaiból.

Az alapítók, mint film- és videószakmai szervezetek, alkotói csoportosulások jogszerűen vették igénybe az MMK támogatásait. A pályázatok nyilvánosak voltak, minden szakmai szervezetre egyformán vonatkoztak. A Kht.  15. §-ában meghatározott színlelt pályázatot a vizsgált időszakban az MMK nem hirdetett meg.

Az alapító szervezetek részére 302 alkalommal összesen 959 millió Ft-ot fizetett ki az MMK, 14,3 %-ot a kuratórium 44,4%-ot a játékfilmes szakkollégium, 41,3 %-ot a másik hat szakkollégium döntése alapján. Az alapítók által elnyert támogatás a támogatott pályázatok 17,3 %-ának, a kifizetett támogatások 24 %-ának felelt meg. A kuratórium a négy év alatt finanszírozott támogatásainak 10,9 %-át, a játékfilmes szakkollégium 28,3 %-át, a többi szakkollégium 32,1 %.át fizette ki az alapitó szervezeteknek.

Az alapító szervezetek közül legmagasabb támogatásban a Hunnia Filmstúdió Kft. részesült, az alapító szervezeteknek juttatott támogatás 24,8 %-át, 238,1 millió Ft-ot ítélt meg részére öt szakkollégium. A Balázs Béla Stúdió Alapitványt támogatták legtöbben (a kuratóriumon kívül hat szakkollégium), a négy év alatt összesen 81,2 millió Ft-tal. Nem nyert támogatást – mert pályázata sikertelen volt vagy nem nyújtott be pályázatot – tizenegy alapító, köztük a Dialóg Filmstúdió Kft., a Filmforgalmazók Egyesülete, a Magyar Tudományos Filmegyesület, a Filmművészek és Filmalkalmazottak Szakszervezete.

Az alapító szervezetek pályázatainak elbírálása során a kuratórium tagjainál az alapító okiratban meghatározott összeférhetetlenség – az ellenőrzött dokumentumok alapján – nem állt fenn.

Az alapító okirat szerint a kuratórium tagjait az alapítók egyetértésével a miniszter nevezte ki, a szakkollégiumok tagjait és elnökeit az alapítók jelölték. Nem lehetett a kuratórium tagja olyan személy, aki olyan külföldi vagy belföldi gazdálkodó szervezet tulajdonosa vagy vezető tisztségviselője, amelynek alaptevékenysége a mozgókép alkotások gyártása és terjesztése.”

Szeretném megnyugtatni a producerek szövetségét, hogy azon tagjai, akik egyben alapítók is jogszerűen, az összeférhetetlenségi szabályokat alkalmazva, nyílt pályázaton, egyenlő feltételekkel és eséllyel juthatnak támogatáshoz.
 

6. A nevezési dij kapcsán több kritika érte alapitványunkat. A gyártási pályázat értékelése utána a következö kiirás elött ezzel kapcsolatban elöterjesztés készül a kuratórium számára.
 

7. Korábban MMK támogatásban részesülő filmek esetében mindegyiknek érvényben lévő kuratóriumi határozattal elfogadott meghosszabbítása van, vagy az előző évek feltételei szerint már szerződött a támogatásra.


Minden további információval állok rendelkezésükre,

üdvözlettel:

Grunwalsky Ferenc
az MMK Kuratóriumának elnöke

 

Budapest, 2003. június 18.

Címkék

, velemeny



nka emblema 2012