Better than the Weather
London ködbe és esőbe borult. Ilyenkor a helyiek előveszik egyik kedvenc fordulatukat és a "How are you"-ra a legalább annyira bugyuta "Better than the Weather"-rel válaszolnak. A mai nap megtekintett három film együtt mindenképpen lenyomja az időjárást, de extázist nem okoz, Sofia Coppolának pedig sikerült egy kétségbeejtően gyenge második filmmel előrukkolnia.
A film egy igazi klisé-gyűjtemény, esetlen és nehézkes, unalmasan lassú, és ezen az erőltetett, pontatlan humor nemhogy nem javít, de még ront is. A történet szerint egy a midlife-krízisét éppen konstatáló színész-komikus (Bill Murray) Tokióba utazik, hogy whiskyt reklámozzon a kis hülye japánoknak. Akik valóban kicsik és hülyék a film jeleneteinek 85 százalékában, de mivel a gegek is kizárólag erre a rendkívül mélyenszántó és megalapozott felfedezésre épülnek, a film a nyolcadik percben bicegni kezd, a huszadikban már a porban fetreng, és az első félóra után csak egy hosszan elnyújtott halálhörgés. Majd elfelejtettem, hogy a már eddig is nehezen követhető, meglepetésekkel teli cselekményt egy legalább ennyire eredeti és kidolgozott, ugyancsak rendesen kínlódó karakter komplikálja. Egy fiatal feleség, akit fotográfus férje elhanyagol. Szóval a két szenvedő hős versenyt ironizál és egymásra talál, de nem jönnek össze, bár a film utolsó félórája csak ezzel foglalkozik. Az ifjú Coppola egy rendezői változatot is kevésnek találna a dilemmázás autentikus érzékeltetésére. Ha Francis Ford filmjében mégsem jött el az Apokalipszis, hát Sofia most mindenképpen elhozta azt nekünk. Kár, mert az első film szokatlan dramaturgiájával nagyon kedves a szívemnek. Tetszett, ahogy a rendezőnő görcsölés nélkül indult el teljesen más irányba, mint a kedves papa. Az új film egyetlen említésre méltó komponense a cím (amikor a fordítás során elvész bizonyos információ), mely még az elején, egy valóban vicces jelenetben tényleg megtörténik. De ezt persze szimbolikusan kell érteni, arra vonatkozik, hogy a kommunikációra képtelen emberek között hogyan vész el a lényeg, amikor megpróbálják megérteni egymást. Szép gondolat is lehetne, ha érdekesen tálalják, ami jelen film esetében: not the case.
A The Station Agent zsenialitása azonban az operatőri munkában rejlik. A főszereplő és a többi szereplő szembetűnő méretbeli különbségét minden egyes képbe belekomponálta, mégpedig olyanfokú tudatossággal és zsenialitással, amilyet nagyon ritkán látni. Néhol a képen látható tárgyak és tájak keretezése és elrendezése emeli ki a törpe méretét, anélkül, hogy viszonyítási alapként más ember is ott állna mellette, máskor a jelenet nem-törpe szereplőit helyezték el úgy, hogy ne tűnjön fel ez a különbség. Ennek legötletesebb példája az a beállítás, amikor a kisember a háttérben ül, és ezáltal a kép olyan hatást kelt, mintha csak a perspektíva miatt lenne kisebb az előtérben ülő fejlett példánynál. Sajnálatos, hogy ennyire kevés amerikai független film jut el a magyar mozikba és a fesztiválokra, nekem sokadszorra okoznak kellemes meglepetést.