Böszörményi Zsuzsa:Mélyen őrzött titkok
Titoktalanul
Böszörményi Zsuzsa a forgatásonA titkok ott lapulnak szinte minden család kollektív tudatának mélyén. Ha megkapargatjuk a felszínt, bizonyára sok családnál találunk valami éktelen disznóságot, amit letagadva, elfeledve cipelnek éveken, évtizedeken át magukkal, ami generációkon át csendben viszi végbe pusztító munkáját. Intézeti sors, béranyaság. Hiteles és drámai életanyag a vadromantika sablonjaiban.
Talán már ez a rövid leírás is kellően érzékelteti, hogy milyen kevéssé sikerült az író-rendező Böszörményi Zsuzsának megmunkálnia a gyermekvállalás felelősségének konfliktusát, hogy mennyire csekély mértékben volt képes művészi formába bújtatni a direkt üzenetet, aminek alárendelte filmjét. Átlátszó filmet rendezett a „mélyen őrzött titkokról”. Az a legnagyobb probléma ezzel az üzengetős filmkészítői attitűddel, hogy tökéletesen uralma alá hajtja a film dramaturgiáját, ami ahhoz vezet, hogy a történet és az egyes jelenetek nem saját belső logikájuk szerint fejlődnek ki, hanem az elkerülhetetlenül a tanulságos befejezés felé törő szerkezet rángatja dróton a szereplőket. A legkínosabb melléfogás a mélyen őrzött titkok, a Torontóban élő anya képeslapjai felfedezésének jelenete, ami vélhetően egyszerre akart félelmetes, felemelő és drámai lenni, ehelyett egy rossz családi dráma ellenállhatatlanul mulatságosra sikeredett paródiájának tűnik. Villámok csapkodnak, mint egy B-szériás horrorfilmben, amikor a lány a „kastély” parkjában elválik szerelmétől, akivel azután, akár egy hetvenes évekbeli ifjúsági kalandfilmben, állandó rádiókapcsolatban maradnak az akció végbevitele során. A „kastély” örököse, a lány nevének kölcsönzője, a családi vagyont kizsaroló álanya felriad álmából a kulcszörgésre, de ahelyett, hogy izmos szeretőjének segítségével azonnal nyakon csípné a felismert betolakodót, riadtan habozik, mintha legalábbis egy állig felfegyverzett bérgyilkos lopakodna a ház lépcsőin és nem egy törékeny, kiszolgáltatott kamaszlány, akit ráadásul nem sokkal ezelőtt fenyegetett meg halálosan és kényszerített rá egy előnytelen szerződés aláírására. Ki tudja, miért, a szerető-bűntársnak is pontosan ebben a pillanatban kell ráunnia a nőre, akivel mindeddig nagyszerűen kijöttek, úgyhogy azonnal jó alaposan cserben is hagyja a váratlanul felbukkant örököstől rettegő asszonyt. Bizony, bizony, így megy ez, ha nem a szerelem, hanem az érdek fűzi össze a szeretőket egymással! Ebben a film mélypontjának számító jelenetben sűrűsödik össze mindaz az élettelen sematizmus, ami a forgatókönyvet és a rendezést jellemzi végig az egész filmben.