Dalok a konyhából; Deus ex machina
Az Istenek a fejükre estek
1-1 / 2
Egy svéd otthonkutató intézetben bekapcsolják a vetítőgépet, és megjelenik a vásznon egy „csillagtérkép”, amely a kísérleti asszonyok cirkuláris mozgását követi nyomon a konyhájukban. Az egyéves kísérlet során bebizonyosodott, a háziasszonyok (útban-kilométerben kifejezve) egészen Kongóig tartó utat jártak be mindennapi rutinmunkájuk során – a konyhában. Ám a technikai vívmányoknak köszönhetően – mint amilyen a hátra szerelhető edényszárító – már csak Észak-Itáliáig kell elbarangolniuk.
Isak (Joachim Calmeyer) egyetlen látogatója, Grante, majd’ mindennap traktorral érkezik a házhoz. Elkávézgatnak A farmer szeretetének, aggodalmának tárgya öreg, beteg lova, akinek orrából szivárgó vérét már alig tudja elállítani.
Konyhai tevékenység a „célpont” környékén nem zajlik, és a „gazda” mindent elkövet, hogy egyetlen privát megmozdulását ne tudja kikémlelni a svéd – aki egyébként is: már a háborúban „semleges” volt. Nem mindenkinek jut a kínlódás osztályrészül. A férfiemberhez vezető legrövidebb út: az alkohol gyakorlati alkalmazásával Folke kollégája gyorsan oldotta a gátlásokat, bár az elvonási tüneteket már nem tudta orvosolni – de hát mindennek megvan az árnyoldala.
Bent Hamer magával ragadó, egyedi humorú, rendkívül érzékeny vígjátéka bravúros produkció. Egy idő után (teljességgel feleslegesen) aggódni kezdtem: lesz-e elegendő „matéria” Folke és Isak történetében? Vajon miért nem mutat be Hamer – ezzel párhuzamosan – egy másik kísérletet is?
A norvég rendező nem csupán két egyedülálló, egyedül élő, hanem két magányos férfi kapcsolatának alakulását mutatja be bámulatos érzékenységgel: a feloldhatatlannak tűnő ellentéteken, az elszigeteltségen, a bizalmatlanságon át az egymásra utaltságig.
Túl az emberi tényezőkön, az elsőrangú színészi játékon és a hibátlan dramaturgián: Hamer - Philip Øgaard operatőrrel – tökéletesen rekonstruálta az ötvenes évek – tárgy- és formakultúráját tekintve – stílusgazdagsággal nem vádolható, praktikumra törekvő, „maszkulin” világát.
Hamer filmjének komikuma utánozhatatlan. Az alkotó – mivel bámulatba ejtően „keveri” a lélektani dráma és a vígjáték elemeit – egyedi szemléletével „vérátömlesztést” hajtott végre a komédia műfajában, amely (egyre növekvő rémülettel bambulva a zsáner zuhanórepülését) valóságos partizánakció.
Amíg Hamer extrém helyzetet teremt a mindennapi életben, Elia Suleiman cannes-i zsűri nagydíjas alkotása, a Deus ex machina azt mutatja meg, amikor az extremitás a mindennapok elválaszthatatlan része. A Názáretben született, több mint egy évtizedig New Yorkban élő, majd kilenc éve Jeruzsálembe költöző palesztin alkotó Krónika szerelemről és szenvedésről alcímű filmjében percenként robban egy bomba, sül el a fegyver, vagy – mélyebb értelemben is - hatol a szívbe a kés.
![]() |
A szenvtelenség túlmutat a kirobbanó indulaton |
E.S. (akit Buster Keaton „alteregója”, a rendező alakít) rezzenéstelen arccal, de egyre kétségbeesettebben járkál názáreti lakásában, a falat beborító sárga „post-it” cetlik között, belebonyolódva össze nem álló forgatókönyve részleteibe. Hamarosan beteg apját látogatja a kórházban, és minden egyes nap találkozik Ramallahban élő palesztin szerelmével. A Názáretet Ramallahhal összekötő utat elzáró izraeli ellenőrző pontok miatt a randevúk helyszíne az út menti parkoló. A kapcsolat: sajátos pantomim-előadás. A kezek játéka. Némaságot követel. Nyitókép-jelenete: palesztin fiúk csapata Mikulást üldöz, akinek zsákjából hullanak az ajándékok. A mellében: kés.
Majd: E.S. vezetés közben kidob egy barackmagot az ablakon, s fölrobban egy izraeli tank. A szomszédok szemetet dobálnak egymás udvarára (ekkor hangzik el a film legszellemesebb, legabszurdabb dialógusa). Egy kocsiból minden este Molotov-koktélt dobnak egy házra. A kórházban az orvosok és a betegek együtt fújják a cigarettafüstöt a folyosón, utóbbiak tolják maguk mellett az infúziót. És meglehet, E.S. némaságra ítélt, gyönyörű-amazon szerelmét (Manal Khader újságíró kolléga filmes debütálása) terrorista-akciók végrehajtása miatt csempészi át a kocsijában, a „határőröket” Jasszer Arafat-lufival megtévesztve az ellenőrző ponton. Az izraeli milicistákat a Mátrix Trinitijeként, ha úgy tetszik, Ang Lee Tigris és Sárkányának nindzsájaként „aprító” szerelmes nő: félelmet kelt. Nehéz elfogadni, hogy ugyanő játszik E.S. kezeivel talán órákig a kocsiban.
Suleiman – E.S.-ként - egyszer provokál, mikor a kipát viselő, mellette a kocsijában várakozó férfinak lejátssza Natacha Atlas arab pop-díva I put a spell on you című slágerét.
A rendező humora gyakran sokkal inkább riasztott, mint hogy nevetésre ingereljen. Ebben a világban nem beszélnek, nem mosolyognak egymásra, és nem is sírnak a szerelmesek. Itt nincs ideje, helye sem a szerelemnek, sem az alkotásnak, kizárólag az „alkotói+ válságnak.
Suleiman száműzi színészi „alakításából” a gesztusokat, a mimikát, mert nem tehet mást, mint hogy „anti-játékot” mutat be. Elidegenít. Filmjével érzelmileg „azonosulni” nekem nem sikerült. Úgy vagyok vele, mint Petőfi a Kárpátokkal: csodálom, ám de nem szeretem. Intellektuálisan – az értelmezés szempontjából - az egyszeri megtekintést kevésnek ítélem.
A szenvtelenség, talán közöny túlmutat valamin: a dühön, a kirobbanó indulaton – vezérelje azt akár a szerelem -, az agresszión, a gyűlöleten. A Deus ex machina című „szomorújáték” műfaját tekintve: komédia.
Tökéletes, teljességgel „reménytelen” munka.
- 1. Dalok a konyhából; Deus ex machina
- 2. 11. Titanic Filmfesztivál (program)
1-1 / 2