Egyszer volt, hol nem volt… - Beszélgetés Lóth Balázzsal
Lóth balázs: Nincs mese
Véget ért a Nincs mese, a Celluloid Műhely első nagyjátékfilmjének forgatása. A szülőfalujából útnak induló legkisebb fiú kalandjait a következő Filmszemlén láthatjuk majd. Lóth Balázst – aki egyszemélyben a Nincs mese rendezője, operatőre, társforgatókönyvírója és társproducere is – első nagyjátékfilmjének műhelytitkairól kérdeztünk.
„Nyitott füllel nézem a filmeket”
A Nincs mese zeneszerzője és zenei rendezője a M.É.Z. együttes csellistája, Kostyák Előd.
- Először is megkaptam a forgatókönyvet, amirol kiderült, hogy
minden egyes forgatás alatt átalakul. Mellette összevágott anyagokat is kaptam, kb. fél órányit, ami alatt az általuk kiválasztott zenék voltak, olyanok, amik illettek az egyes jelenetek hangulatához. Ezekhez hasonló hangulatú zenéket vártak tőlem, de ha új ötletem volt, azt mindig díjazták. Már leforgott a film 50%-a, amikor megismerkedtünk. Az volt az elvárásuk, hogy ún. hagyományos értelemben vett filmzenét írjak, olyat, ami a „csöpögős” amerikai kommersz filmekben is megvan. folytatás
Ákos vagy Tóbiás?
Tóbiást, a film főszereplőjét Inotay Ákos alakítja.
„Egy tiszta lány”
A Tesóból ismert Bognár Annát a Nincs mese főszereplőjének falubeli szerelmeként láthatjuk majd viszont.
A filmforgatás összezárt csapatmunka, fontos, hogy milyen a hangulat. Különösen tetszett a Balázs munkamódszere, színészvezetése: sokat segített, instruált. Kellemes, jó érzéssel gondolok rá vissza. folytatás
A mese emlékezete
A Nincs mese dramaturgját, Maczkó Zoltánt - aki „civilben” az egyik kereskedelmi tévécsatorna kommunikációs menedzsere - a forgatókönyv megírásának körülményeiről faggattuk.
Nagy kihívás volt számomra, mert korábban nem dolgoztam filmekben, s forgatókönyvírást sem tanultam. A már említett szárnypróbálgatásokon túl nagyon sok filmet néztem, saját intuíciómra bíztam magam, s nagy segítséget nyújtott mind Ákos, mind Balázs szakmai felkészültsége. Inotay Ákos a színészi szempontokat – azt, hogy például mitől mondható jól egy szöveg, vagy mitől nem, hogyan lehet egy karaktert jól szituációba helyezni – , Lóth Balázs pedig a rendezői szempontokat érvényesítette a forgatókönyv írása során. Sokat tanultam ebből. folytatás