sex hikaye

Extrém sportok a filmvásznon

Gombhoz a kabátot

2008. augusztus 22. - Dénes Balázs
Extrém sportok a filmvásznon
Az elmúlt évtizedekben rohamosan terjedő városi extrém sportokban rejlő lehetőségek képi megjelenítésével számos alkotó kísérletezett, de még csak mutatóba készültek olyan filmek, amelyek valóban komolyan vették volna új idők, új sportjait.
 
 
 
 
Kapcsolódó anyagok

Miért jó ez nekik?

A legkomolyabb kihívás a látványos deszkás, parkour-os, bmx-es, görkorcsolyás trükköket felhasználó alkotásokkal szemben, hogy nehéz velük másfél-kétórás filmidőt kitölteni. Ez klipnek hosszú, vagy marad a feszes, néhány perces hangulatfestés, illetve a kvázi-dokuérték, az „egyenes adás”. Így legtöbbször az a néző érzése, hogy az extrémsportos filmek esetében – képzavarral élve – a gombhoz varrták a kabátot, vagyis a látványhoz igyekeztek forgatókönyvet írni, pedig a filmtörténet tanúsága szerint a kezdetektől komoly lehetőség lett volna többre is.

"Előadás" közben
A profi sportolókat megszégyenítően technikás Charlie Chaplin is húzott már görkorcsolyát a lábára, többek közt a Modern időkben és a The Rinkben, hogy saját terét kitágítsa a nyolc keréken gördülés játékos szabadságával. Az ugyancsak kiváló fizikumú Harold Lloyd a nagyvárosi felhőkarcolókon mászva igyekszik megkapaszkodni, de jókora ügyetlenséggel „álcázott” bizonytalan lépései mögött nem nehéz meglátni az elképesztő fizikai állóképességet és szellemi koncentrációt. A Yamakasi házfalakon pókok fürgeségével cikázó utcai szamurájai (parkour) egydimenziós mivoltuk ellenére is őriznek valamit az ember és a modern város szembenállásából.

Chaplin és Lloyd filmjeiben a nagyváros nem pusztán díszlet. Lloydnál nemcsak tornaeszköz a többtízemeletes házfal a toronyóra mutatóján csimpaszkodó kisember a modern városi lét mindent időkorlátok közé szorító életformája ellen is küzd. Ez az az érzés, amit a városi extrém sportok űzői igyekeznek legyűrni.

Azonban nemcsak menekülésről van szó - pedig lenne honnan. Az anyaföldet is teljesen beborító beton és üveg elzárja az embert a mindennapi természetes tapasztalatoktól, a talpat simogató fű érzésétől, de  az urbánus táj akadályai nem legyőzhetetlenek. Deszkán, két- vagy nyolckeréken állva-ülve a performer -- mert tevékenysége egyben látványos attrakció, amely legalább annyira szól kifelé, mint befelé – kihívást, játékteret lát maga előtt. A fémkorlátok és díszkövek látszólagos káoszát olyan élek, sarkok, platformok logikus rendszerévé alakítja, amelyek felhasználásával „előadását” a lehető leglátványosabban tárhatja közönsége elé. Nem mellesleg minden pontosan kivitelezett trükkel győzelmet is arat az embert korlátozó térben.

A városi extrém sportok önkiteljesítő, önkifejező formái a ’70-es évektől kezdenek el dinamikusan terjedni, amikor a fogyasztói társadalom felismerve a lehetőséget új eszközöket biztosít a szürkeségből való kiemelkedéshez -- ezzel pedig végre valami heroikus jelenik meg az unalmas hétköznapokban.

Sporttörténet és utópia a vásznon

Nicole Kidman debütfilmje, a Bmx-banditák (1983) három fiatal erőpróbálgatása, amely egy krimikomédiába ágyazódik. Mai szemmel megmosolyogtatóak a dramaturgiai ügyetlenkedések és rengeteg PR-trükk. Az erős nosztalgikus kordokumentum-értékkel bíró Bmx-banditák ugyanakkor beszámol egy közösség megszületéséről, és helytállásáról. A cross-bringázás ma már több ágra szakadva önálló urbánus sporttá (is) vált, a városi építészek fantáziáját, vagy éppen fantáziátlanságát kihasználó tizen- és huszonévesek között, most Pekingben pedig már olimpiai szám a bmx.

Az állóhullámok urai - Emile Hirsch, John Robinson, Victor Rasuk

Nemcsak dokumentum-értéke miatt figyelemre méltó a Dogtown urai (2005), amely a gördeszkázás hőskorát idézi meg. A három különböző habitusú kamasz sorsa mellett hitelesen mutatja be azt a folyamatot, ahogy néhány fiatal „kényszer-hobbija” az egyik legjövedelmezőbb sportbiznisszé alakul.

Miközben kamasz főszereplőink, a konformista Stacy (John Robinson) az önimádó Tony (Victor Rasuk) és a punkos, rock’n roll-os lendülettel gördülő Jay (Emile Hirsch) felfedezi a kaliforniai luxusvillák üres medencéinek állóhullámait. A tehetséges srácokat a gördeszkaipar pénzemberei matricává igyekeznek préselni, hogy labelként deszkákra nyomják nevüket, és így jó pénzért adhassák el a termékükre jutó egységi életérzés-adagot.

Az idén januárjában elhunyt Heath Ledger itt is elismerést ébresztő, szuggesztív alakítást nyújt a piti, széteső surfboltos Skip szerepében, aki szintén szeretne nagyot kaszálni az aszfaltóceánok hullámainak meglovagolásával, de képtelen felvenni a versenyt az igazi befektetőkkel. Skip valódi terepe az egyedi deszkák csiszolása, nem a sorozatgyártás, de szerencsétlenségére nem elég modern figura. Kicsinyessége ellenére is szimpatikus karakter, mert ugyan veszít a bizniszben, de keserűsége nem pénzügyi bukfencből fakad, hanem abból, hogy valami fontos örökre eltűnik.

Gladiátorharc korcsolyacipőben
A sporttörténeti feldolgozások mellett az anti-utópia is felfedezte a görkorcsolyát. Norman Jewison 1975-ös Rollerball-ja, és John McTiernan (Die Hard, Predator) 2002-es újrázása (Dobó Kata szereplésével) jelzi, hogy filmesek az extrém sportokban izgalmas dramaturgiai lehetőséget is látnak. A korábbi feldolgozás igazi sötét antiutópia, amelynek „extrém”-sége ma már kissé megkopott. Az utópisztikus gladiátorharc mai szemmel nézve már nem elég pörgős, és látványos a több mint három évtizede rögzített kulisszák között. Ugyanakkor az egyén lázadása a szabad akaratot megtörni igyekvő kényszerrel szemben képes hiteles drámává változtatni Jonathan E (James Caan) drámáját, még ha a gyermekkorunkból ismerős kétsoros korcsolyacipőben is gurul.

A remake látványszempontból már sokkal ütősebb, de a közhelyes médiakritika és a hétköznapi akciófilmes fordulatok kilúgozzák antiutópisztikus vonulatot, így súlytalan tucatdarabbá teszik a filmet, amin nem segít Jean Reno oroszosra formált akcentusa sem.

Krimi városon kívül és belül

A szörfös és a krimi-vonal sikerültebb találkozása a Holtpont (Point Break, 1991), amelyben, Johnny Utah (Keanu Reeves) a zöldfülű FBI-ügynök szörfös banditák közé épülve igyekszik az elnökök bandáját lebuktatni, élükön Bodhival (Patrick Swayze). A srácok ex-amerikai elnököknek maszkírozva kicsiben utazva, csak a  banki pénztárgépeket fosztogatják, a mackót nem piszkálják, és a maguk részéről az örökkévalóságig lubickolnának a kaliforniai nyárban. Az akciófilmes kliséken túl a főszereplők macska-egér játékának - amely az intim szférát is megkavarja (ex-barátnő elszeretése) -- az ad igazán súlyt, hogy a protagonista saját hite szerint a nagy hullámot megülve az örök szabadságba siklik. Nem tökéletes a film, de Kathryn Bigelow jó érzékkel találja meg az egyensúlyt a látványosság (szörf, ejtőernyőzés) és a sztori között, így előbbit az utóbbi szolgálatába állítva nem billenti meg a dramaturgiát. Ennek is köszönhető, hogy a Holtpontot alapvetően akciófilmes krimiként tartják számon.

A Nagy Hullámra várva - Holtpont

Mindez kevésbé sikerült a Sporttolvajok (2002) alkotóinak, akik az előbbinél jóval több extrém látványelemet zsúfolnak a filmjükbe, és azokhoz igazítják a realisztikus elemeket – ilyen hibák, csak kisebb, még nem zavaró mértékben előfordulnak a Holtpontban is. A Sporttolvajok-ban látunk mindent, görkorit, bringát, falmászást, bázisugrást, szinte a teljes extrémsport arzenált, de ezek súlya alatt megroppan a dramaturgia. A filmen belüli emberi kapcsolatok meglehetősen sablonosak, hiteltelenek, így ezek sem tudják erősíteni az amúgy is recsegő ropogó történetet.

A Luc Besson-filmgyárból kikerült Yamakasi-ban (2001) látszik leginkább, miként foszlik szét egy történet hitelessége, törik meg a filmes logika, ha a látványhoz igazodik a történet. A hét szamuráj-ra való hivatkozások csak üres szavak. Látunk ugyan karakterépítést, de a legtöbb figura elnagyolt, hogy maradjon tér látványnak és a közösségi összetartozás didaktikus tanmeséjének, illetve a hivatali fafejűségnek és  a rendőri impotenciának (Lásd: Taxi-franchise a Besson-futószalagról) kijáró  fricskáknak.

Extrém jövő

Még várat magára egy igazán urbánus extrém történet megfilmesítése, amely mind látványában, mind sztorijában a megfelelő elegyet alkotja. Ugyanakkor a Youtube-on több kisfilm is arról tanúskodik, hogy számos görkorcsolyás nincs híján a filmes gondolkodásnak. Az egyszerű, de ütős videóklip mellett akad száguldásra komponált James Bondos kikacsintás, de felkerült már film noirt és a városi hip-hop kultúrát ötvöző videó is. Legújabb kedvencem a pedig egy szűrreálba hajló, gegekből építkező életstílus opusz.

Ezeknek a pár perces klipeknek nincs, vagy csak halovány a története, ugyanakkor a bennük megjelenő életérzés megmutatása mellett tökéletesen alkalmasak egy-egy filmes asszociáció előhívására. Kíváncsian várom a folytatást.



Címkék

elemzés , kult



nka emblema 2012