Főiskolások fesztiválja Krakkóban
ETŰDÖK VETÍTŐGÉPRE
Kilencedik alkalommal rendezték meg Krakkóban november közepén a filmfőiskolások fesztiválját. Félszáz mindenféle műfajú filmmel, cseh, magyar, izraeli, argentin, svájci, angol, német, szlovák, szlovén, finn, norvég és természetesen lengyel résztvevőkkel, zsúfolásig telt termekkel, felnőtt- és diákzsűrivel, díjakkal, (zloty- srebrny- és brazowi Dinozaur) információs programmal, a végén értékelő beszélgetéssel, ahogyan az ilyesmit rendezni kell.
Mindez persze, amint a filmek peregni kezdenek a Kinizsi mozi atmoszféráját idéző Rotundában, egy csapásra lényegtelenné válik. A zsűri szántani kezdi világítós golyóstollával a sorokat, a fiatalokból álló közönség pedig válogatás nélkül fogyasztja a gyakran egyszerre három nyelven kommentált mindenféle képeket. Zmudzinsky úr - mintha személyes felelősség terhelné, hogy megfelelő színvonalú e az oktatás mondjuk a prágai FAMU-n, vagy a The London Film Schoolban - aggódva tudakolja, milyenek a filmek? Sokfélék - válaszoljuk innen, kissé még zöldek, természetesen. A tematika meglehetősen szűkös, a tétek még kicsik, a legtöbb anyag tulajdonképpen meglepően televíziókonform. A lengyel filmeseknek feltűnő a társadalmi érzékenysége, az izraeliek indentitásproblémáikkal vannak elfoglalva, a csehek viszik tovább a groteszk szellemet. Nyelvújító ambíciókat már senki nem dédelget, igazi, jóféle szabadságot pedig leginkább csak az animációk árasztottak. A dokumentumfilmek a biztonságos témák körül keringenek: hajléktalanok, testi fogyatékosok, (J. Pirohovr: This is Who We Are) mindenféle deviánsok. (L. Dawid: Janek) A fikciók között volt néhány kreatív, bizarr, személyes önportré, (J. Sommer: El film, T. Nodland: Deep) de a többség már a műfaji szabványokat próbálgatta: melodrámát, (K. Nowak: Der Vogelforscher) háborús szociót, (F. Baxmeier: Die rote Jacke) sőt horrort (M. Malze: Who is who).
A Magyar Filmművészeti Egyetemet a Simó osztályban végzett Groó Diana két filmje képviselte Krakkóban, a Kazinczy utca és a Vityebszk felett. Mindkettőt Chagall képei ihlették, (valamint a magyar újhullám régebbi mesterei közül Szabó István és Sándor Pál), s az avantgárd orosz festő érett, érzékeny filmes átköltéséért bármelyik megérdemelte volna a zsűritől az egyik Dinoszauruszt.
Vajon a kishitűség, vagy a figyelmetlenség az oka, hogy Groó Dianán kívül nem voltak ott mások, s hogy így a főiskolák versenyében a budapesti nem vehetett részt. Pedig a jóhírű magyar intézmény köztudomásúan szűkében van az anyagi eszközöknek, a legkevesebb lenne tehát, hogy egy-egy ilyen fesztivál-részvétellel kárpótolja a tanítványait szerény lehetőségei miatt.