sex hikaye

Forgatókönyvírói Expo Los Angelesben

Bővülő lehetőségek

2004. szeptember 27. - Engert Péter
Forgatókönyvírói Expo Los Angelesben
Idén novemberben harmadik alkalommal rendezik meg a Los Angeles-i Screenwriting Expót. A három éve az írók körében nagy port kavart forgatókönyvírói továbbképzés leginkább jóhangulatú egyetemi napoknak tűnik a kívülálló számára. A Floridában élő és dolgozó Engert Péter személyes benyomásait osztja most meg a filmhu olvasóival.

A regisztrációs díj 60 dollár, ami egyben egy éves előfizetés a Creative Screenwriting című forgatókönyvírással kapcsolatos havilapra. A regisztrált író részt vehet az összes ingyenes előadáson, melyek többnyire híres hollywoodi írókkal való kötetlen beszélgetések (Frank Darabont, Shane Black, William Goldman, Robert McKee, Robert Evans, Jerry Lewis, Richard Donner, Ed Solomon), ugyanakkor ingyenes belépést is biztosít a Trade-show-ra, mely az összes létező forgatókönyvírással kapcsolatos cég stand-terme. Ebben a helyiségben szakmai könyvek, programok, újságok vásárolhatók meg évekre visszamenőleg sokkal olcsóbban és egyszerűbben. A legnépszerűbb közvetítőirodák (többek között a ScriptShark, the Screenwriters Group, Scriptwriters Network), filmiskolák, illetve könyvkereskedők és forgalmazók képviseltetik itt magukat.

Pitch fesztivál
(részlet Engert Péter: Elveszett Karakterek című könyvéből)

"Az első alkalommal a szervezők is tanácstalanul áltak a 2500 író láttán, de ami a legnagyobb problémát jelentette, az a Pitch Fesztiválra jelentkező 900 ember. A Pitch Festnek a lényege abban áll, hogy körülbelül 40 hollywoodi producer elszórtan ül egy nagy teremben, ahol öt percenként újracserélődnek az írók, akik a legjobbnak atélt forgatókönyvük tartalmát ismertethetik az új történetekre szomjazó producereknek.

Egy órán belül több mint 450 történet kerül ki olyan emberek agyából, akik arra tették fel az életüket, hogy a világ legjobb írói közé tartozzanak - ezzel nem lehangolni akarom írótársaimat, hanem arra ösztönözni őket, hogy igenis fontos az alapos kidolgozása egy forgatókönyvnek. Egy nap több mint 4000 új történet hangzott el, volt aki Crocodile Dundee-nak öltözött, volt aki írótársával egy jelenetet adott elő a romantikus-vígjátékukból, de ugyanakkor megfordultak egészen fiatalok is hatalmas táblával a kezükben, ami képekkel illusztrálta történetük legfontosabb pontjait.

Az egymás mögött álló 12 ember szíve egyszerre dobban, amikor kinyílik az a bizonyos ajtó, mely egy terembe vezet, amit addig csak egy rajz alapján ismertünk. Amint belépünk a terem szőnyegére, az óra indul, idegesen keressük a megfelelő producert, aki nagy mosollyal a száján üdvözöl, miközben én képtelen vagyok megszólalni. Egy nagy lélegzet után csak úgy dől belőlem a történet, nincs más választásom. Ismerkedésre nincs idő, nem azért fizettünk 25 dollárt erre az öt percre. Már csak 2 percem van hátra, itt az ideje, hogy lekerekítsem a történetem. Egy hatalmas csengő jelez, balra nézek és már újabb 12 harcos érkezik. A producer gondol egyet - többre nincs is ideje - az idő őt is korlátozza, majd egy kéznyújtás közepette elkéri a tartalmam nyomtatott változatát, mivel ez nem volt meg nekem - "hiszen ki gondolta, hogy itt ezt kérik?" -, csalódottan állok a pénzesember előtt, amikor eszembe jut, hogy hoztam egy példányt a forgatókönyvből, mire a producer szemöldökét felvonva néz, hogy "Kész van a forgatókönyv? Akkor adjam azt oda!" A mosolyom most nekem talán nagyobb annál is, ami akkor köszöntött, amikor beléptem a terembe. Írotársam már át is veszi a helyem, szívem olyan gyorsan ver, hogy annak zöreje eltorzítja a hangokat, semmit nem hallok, csak történetek kesze-kusza foszlányait, mely ködfelhőként lepi el fejemet.

Ajtó zárul. Vége. Újra a folyosón vagyok. Semmi más nem jut eszembe, csak az, hogy ügynök nélkül egy producer asztalán van egy forgatókönyvem.

Ez a varázsa egy ilyen 5 percnek, amit amikor az ember átél olyan, mintha sohasem érne véget.
Nem a történetem eljuttatása volt a lényeg, hanem annak az érzése, hogy egy producernek személyesen mondhatom el a forgatókönyvem mondanivalóját egy olyan nyelven, ami nem a sajátom."

További programok:
A regisztráció az első évből okulva már pár héttel az Expo előtt internetes módon történik, aminek az egyetlen hátránya, hogy aki gyorsabb, az hamarabb elviszi a legnépszerűbb producerekhez rendelkezésre álló jegyeket.

Az Expo augusztus végi határidővel saját forgatókönyvírói versenyt ír ki, melynek főnyereménye 10.000 dollár, illetve sok apróság mellett egy konzultáció Linda Segerrel, Amerika egyik leghíresebb és legelfogadotabb írótanácsadójával és tanárával.

Az Expón egy háromnapos verseny is folyik párhuzamosan az előadásokkal, melynek lényege, hogy egy megadott témában 2-3 oldalas jelenetet kell írni, majd a szombatra továbbjutottak egy hasonló fordulón vesznek részt, melyből vasárnapra 10 jelenetet választanak ki, végül a legjobb három ismert színészek által felolvasásra kerül. A főnyeremény 2000 dollár.

Tavaly körülbelül 250 előadás volt, idén ez 325-re emelkedett. Az előadások sok szempontból megkülönböztethetőek, ugyanis van ami filmmel, van ami TV sorozatokkal és van ami dokumentumfilmmekkel kapcsolatos.
Vannak a forgatókönyvírás alapvető és már professzionális szinten használt formai ismereteit tárgyaló előadások.
Természetesen rengeteg előadás szól arról a bizonyos teóriáról, miszerint "csak úgy szerezhetsz ügynököt Hollywoodban, ha már van egy leforgatott filmed, de senki nem vesz forgatókönyvet ügynök nélkül." Ennek rejtelmeiről - minden szintet érintve - sok-sok tanulság hallható.
A legnépszerűbb előadások azok, melyek olyan technikai ismereteket taglalnak, melyeket a legismertebb és legnagyobb írók már saját népszerű filmjeiken keresztül elemeznek. A forgatókönyvírás minden porcikájára kiterjedve új ismereteket szerezhetünk akár a történet menetét, karaktereit, vagy éppen ezek a leírásának a módszereit illetően. Az előadók írók, egyetemi tanárok, vagy éppen a forgatókönyvírás rejtelmeivel foglalkozó kutatók egy tucat könyvvel maguk mögött.

Az Expo vasárnap délután záró ceremóniával végződik, ahol minden nyeremény gazdájára talál és természetesen utoljára találkozhatunk a forgatókönyvírás nagyjaival.

A tanulság, amit a szakmai ismeretek mellett szereztem, az az volt, hogy jó forgatókönyv megírására nincs kötött szabály és arra sem, hogy miként lehet valaki befutott forgatókönyvíró, erre egy ötletem van, ha az író elszánt, "AKÁRHOGYAN, CSAK VALAHOGYAN", ugyanis nincs egy és ugyanolyan karrier, mint ahogyan nincs két ugyanolyan elme, mely a csodálatos gondolataink papírformára vetett összességében teljesedik ki.






nka emblema 2012