sex hikaye

Frissek és erősek

Erős női jelenlét, emlékezetes karakterek, meghökkentő megoldások a rövidfilmfeszten

Frissek és erősek

Mit ér a film, ha rövid? Nagyon is sokat – bizonyította ismét a Friss Hús Nemzetközi Rövidfilmfesztivál, amely kompakt, erős, nagyjátékfilmes igénnyel készített, emlékezetes karakterekkel, feszes cselekményvezetéssel, időnként meghökkentő megoldásokkal teli alkotásokkal várta nézőit. Szubjektív válogatásunk következik.

Szkeccsfilmet és kisjátékfilmes blokkot nézni rizikós dolog, hiszen előfordulhat, hogy a másfél órás vetítés alatt csupán néhány olyan percet kapunk, amit valóban élvezünk. Az idén harmadszorra megrendezett Friss Hús fesztivál előzsűrije azonban gondos munkát végzett, a magyar versenyblokkok felépítésében ráadásul üdítő folt volt, hogy a szokással ellentétben az animációs filmeket együtt vetítették az élőszereplős alkotásokkal.

Csoma Sándor Telep című filmje lakótelepen játszódik és szomszédokról szól, mégsem teleregény: a vizsgafilmben sokkal sötétebb problémákkal küzdenek a hősök, mint anno Mágenheim doktor, vagy Vágási Feri. Ki gondolná, hogy egy békés, családias lakóközösségben minden szál egy bűnbandához vezet? A fiatal rendező vizsgafilmjében ugyan fel-felvillannak közhelyes megoldások, mégis izgalommal követjük végig, hogy miképp áll össze a kép a több szálon futó történetből. A már tapasztaltabb filmeseket is megihlette a bűn világa, Kapitány Iván Idegenekjében nem csupán az az érdekes, hogy Kovács Patrícia számtalan alakban tűnik fel, de a rendező a film végére csattanót is tartogat.

Idegenek - trailer

Igazi meglepetéssel szolgált nekünk Hermán Árpád, akit eddig humoros és kissé morbid animációiért szerettünk (Sajnálom, Büdöske), most azonban egy olyan gyönyörűen feszes és pontos élőszereplős kisfilmet vitt fel a vászonra, hogy csak pislogtunk. A morbid gondolkodást az Ól című kisfilmben sem hagyta el, a falusi böllér igen különös szituációba keveredik egy újabb megbízása során. A vidéki élet több alkotót is megihletett, Bánovits Ottó Agapé című kisfilmjében egy tanyán élő idő házaspár történetét meséli el. Itt leginkább a képek beszélőek, Lukáts Andor és Lázár Kati pedig gyönyörűen jeleníti meg azt a szoros kapcsolatot, amelyben két ember pillantásokból is megérti egymást. Szintén a csend vezeti Oláh Kata és Csukás Sándor kisfilmjét, a Szvoren Edina novellájából készült Szívradírt, a gyászt és az új érzelmek kialakulását szinte szavak nélkül meséli el az alkotópáros.

Hartung Attilát vonzzák az ételek, az Ischler és a Palacsinta mellett elkészítette Fasírt című kisfilmjét is. Az Örkény-egyperces ihlette mű természetesen abszurd történet, amely már-már a Zöld hentesek történetét követi, ám az utolsó pillanatban váratlan fordulat következik be. Az alkotás különlegessége, hogy Haumann Péter mellett a feleséget Margitai Ági formálja meg, élete egyik utolsó filmszerepében. És ha már abszurd, nem hagyhatjuk ki Dombrovszky Linda Hetven című áldokumentumfilmjét sem, amely a közeljövőben játszódik, egy olyan világban, amelyben a társadalom elöregedésétől és a túlnépesedéstől félve szörnyű törvényt hoznak, így minden hetvenedik évét betöltött személyt humánus módon elaltatnak. Al Ghaoui Hesna „kameráján” keresztül, a televíziós dokumentumfilmek műfaján keresztül kísérhetjük végig egy nagypapa utolsó napjait a 70. születésnapi mulatság előtt.

HETVENES / SEVENTIES trailer 2014 from David Hartung on Vimeo.

Lichter Péter ismét kísérleti filmmel nevezett a fesztiválra, Rimbaud című műve a költő utazásait követi nyomon három költő által írt narráció, és több mint mint harminc tekercs Super 8-as felhasználásával. Sajátos közlési és filmnyelvi kísérletéért az alkotó elismerő oklevelet kapott a Friss Húson.

Válogatásunkból természetesen nem hagyhattuk ki a Betonzajt sem. Kovács István vizsgafilmjében egy fiatal sportolólány dilemmájának lehetünk részesei, a karrier szempontjából sorsdöntő meccs előtt derül ki a nem kívánt terhesség, ám a lány végül mégsem veteti el a magzatot. A téma nem újszerű, ám Sztarenki Dóra alakítása mégis annyira magával ragadó, hogy azon vesszük észre magunkat, hogy meredten bámuljuk vásznat és tényleg izgulunk a végkifejlet miatt.

 betonzaj600

Betonzaj

Az egyik bulimiás, a másik depressziós, de ez nem akadályozza őket abban, hogy jó testvérek legyenek. Látszólag legalábbis. A kamasz ikrek a tó partján múlatják éppen az időt, amikor felbukkan a Kábel nevű fiú, és felajánlja, hogy megmutat nekik egy elhagyatott partszakaszt. A meghökkentő közelieket és a varázslatos tájat felvillantó képek izgalmas elegyet alkotnak, melyben a féltékenység, a feltárulkozás és a birtoklás dimenziói fura kapcsolati viszonyrendszerben sejlenek fel. A lányok egyszerre vagányak és szégyenlősek, egy adott mozzanat azonban mégis éket ver közéjük. Vagy mégsem. A Mán-Várhegyi Réka novelláját feldolgozó a Kamaszkor végét „fontos és intim történetként” jellemezte a zsűri, amely a magyar válogatásban a legjobb kisjátékfilmnek járó díjat ítélte meg Szilágyi Fanni rendezőnek.

A Saudade portugál szó, azt jelenti: nosztalgikus, fájdalmas vágy valaki vagy valami után, akit vagy amit szeretsz, de már elvesztettél. Fazekas Gyöngyi kisfilmjében két nővér (Blénessy Enikő és Pál Emőke) skype-beszélgetésének lehetünk szemtanúi. Az egyik fél lábbal már a kertkapun kívül van, portugál barátja állandóan noszogatja, hogy induljanak már, a lány azonban nem tud elszakadni a testvérétől, aki egy régi, gyerekkori hinta sorsa szeretné tisztázni. Kell a hinta, vagy elégessem? A nővérek nem tudnak dűlőre jutni, miközben apró szurka-piszkáikat régi sérelmek és új fájdalmak itatják át.

saudade600

Saudade

A japán kabuki színház szellemében állítják színpadra a Faustot, és ha ez még nem lenne elég az izgalomhoz, a főszerepet egy beugró színész, az idősödő Endre (Szemán Béla) alakítja. Görögh László Lámpalázában együtt szorongunk a színház kacskaringós folyosóin tébláboló, majd az öltözőben idegesen készülő színésszel, aki csak úgy érhet el sikereket, ha az egóját teljesen maga mögött hagyja. A karakter és az azt alakító színész közti határok elmosódnak, a feszültség fokozódik, a vörös és a fekete a néző retinájába ég. A színész pedig minden este meghal egy kicsit.

Szirmai Márton politikus hőse (Anger Zsolt) egy szép napon fura kalandra vállalkozik: elvegyül az emberek között! A nem mindennapi Expedíciót persze irtózatos lemondások és energiaigényes felkészülés előzi meg, de a politikus természetesen most sem a saját szempontját tartja szem előtt. A politikai elit és a magyar valóság közötti szakadékot szatirikusan, a régi filmhíradók stílusát megidézve tárta fel a rendező, aki egy korábban a Filmhunak adott interjúban elmesélte, hogy a narrátor Máté Gábortól csak annyit kért: „képzeljen feszített mosolyt az arcára, miközben egyszerre érzelemmentesen, mégis fennkölt módon mondja a szöveget”. 

Limbo-Limbo Travel trailer from Zsuzsanna Kreif on Vimeo.

A Limbo-Limbo Travel férfijai egyetlen dologra vágynak: az elektronikai kütyüjeikre. Csoda hát, ha a lányok és asszonyok inkább egy távoli szigetre utaznak, ahol a férfiak kedvesek, és még hatalmas bajuszuk is van? A női és férfi vágyak inkompatibilitásának örök meséjét vázolta fel újra Kreif Zsuzsi és Zétényi Bori groteszk Limbo-Limbo Travelje, amely végül a legjobb animáció díját is elhozta a Friss Húsról.

Nemzetközi szekció   

Több mint ötszáz film közül választották ki a szervezők a nemzetközi szekció filmjeit. Már az első blokk megnézése után feltűnő volt, hogy többségük mennyire más filmes nyelvet, vizuális kifejezésmódot használ, mint a magyar rövidfilmek. Feszítő társadalmi kérdések, szociális bizonytalanság, vagy éppen a kiszolgáltatottság, mint téma, ritkábban volt fellelhető bennük, ugyanakkor tűpontos dramaturgiával fogalmaztak meg például szerelmi, párkapcsolati kérdéseket, de szó volt többek között a bázisugrásról, egy különös betegségről, a Misophoniáról, vagy éppen a saját arcképünkhöz való viszonyunkról is. Kiforrott, kerek, egységes filmeket láttunk, és annak ellenére, hogy a legtöbb film valamelyik európai filmes iskola keretei közül érkezett, mintha már kész filmrendezők munkáit láttuk volna.

Különösen érdekes, hogy a nemzetközi szekcióban milyen feltűnően erős volt a női rendezők jelenléte. Jobbnál jobb filmeket láttunk, és mindegyiket nő rendezte, a szekció díjnyertes animációs filmjét, a The Bigger Picture-t is. Daisy Jacobs vizsgafilmjét saját családja ihlette, munkáját nagymamája emlékének szánta. Az Oscar-díjra jelölt rövidfilm egy egészen különleges technikát kísérletezett ki, a kézzel festett figurák és környezet, a papírmaséból elkészített kellékek és a stop-motion felvételek hibrid elegye adja a film varázslatos stílusát.

The Bigger Picture Trailer from daisy jacobs on Vimeo.

Nagyon erős nyomot hagyott bennünk a német Barbara Ott Sunny című filmje, melyet a zsűri is kiemelt, és elismerő oklevélben részesített. A filmben szuggesztív színészi játék, feszült jelenetek sora ábrázolja egy fiatal édesapa vívódását, aki számára nehezen elfogadható az a helyzet, hogy csecsemő kisfiának napközbeni gondozása őrá hárul. Ugyanazokkal a nehézségekkel néz szembe, mint azok a nők, akik gyermekvállalás után elszakadnak a munkájuktól, szociális kapcsolataiktól, és akiknek nagyon nehéz visszatérni a hétköznapokba, a munkaerőpiacra.

SUNNY - Official Trailer from Moview on Vimeo.

Az erős német filmek közé sorolhatjuk Janna Ji Wonders I Remember című filmjét is, amely olyan átgondolt, pontosan kivitelezett alkotás, hogy a 30 perc alatt egy teljes nagyjátékfilm élményét képes adni. A történet egyszerű, két barát, két fiatal srác ugyanabba a titokzatos fiatal nőbe szeret bele, a feszültség mégis végig fenntartható a tökéletesen kiszámított dramaturgiával és vizuális nyelvvel. A kaliforniai nyaralás akár egy kísérletezőbb hollywoodi film is lehetne.

I REMEMBER Trailer from TRIMAPHILM on Vimeo.

Különös vizuális nyelvvel, egymásra vetített montázsokkal, szinte kísérleti filmes eszközökkel beszél a hangokról a norvég Marianne Skovdahl dokumentumfilmje, a Misophonia. A film egy ritka betegség bemutatására vállalkozik, amely a hangokra, zörejekre való túlérzékenységből ered. Egy fiatal nő próbálja megérteni a betegségét, ezért megkeresi a hozzá hasonló „hangérzékenységben” szenvedő társait. A végeredmény: egy érzékeny utazás a hangok, a képek, a gesztusok világában.

Misophonia (trailer) from Marianne Skovdahl on Vimeo.






nka emblema 2012