Homokon nőtt város - Buglya Sándor rendező mesél
A képeket úgy kezeltem, mintha hangjegyek lennének egy zeneszerző eszköztárában. A költői szabadságnak persze vannak korlátai a mindig konkrét jelentésű filmkockák esetében. A szürke tényképektől való elrugaszkodásban segítségemre volt Grencsó István, aki triójával alkotótársként teremtette meg – gyakran a képsorokra improvizálva – a film hangi szövetét. Cakó Ferenc homokfestmény rögtönzései szinte harcra kelnek Polyák Ferenc baltával készülő parasztportréjával. Zöldi István segített szőlő-animációival, Török Gábor alakította át az Irányi festményeket computer segítségével. A film elején Buda Ferenc verssorait sodorja magával a szél megadva ezzel az alaphangulatot:
Csont, kő, cserép, történelem
összekarol múlt és jelen…
Van egy kellemetlen emlékem a forgatásról. Kodály Zoltánnak, a város híres szülöttének főtéren álló szobrát belekomponáltam a filmbe. Mire a városi televízió bemutatta a Homokon nőtt várost, a szobor a valóságban már nem létezett: tolvajok darabolták fel és adták el a bronzot fémhulladékként.