sex hikaye

Hongkongi háború Hollywood ellen  

2003. április 6. - filmhu
A távol-keleti filmipar tömegtermékei Bruce Lee és Jackie Chan óta is egyesülnek a hollywoodi szuperprodukciókkal, és az amerikai filmipar több, jobbnál jobb keleti filmest is elnyelt: a kínai John Woo-t, (Álarc, Mission: Impossible - 2), a tajvani Ang Lee-t (Tigris és sárkány), a Jean-Claude Van Damme-filmeket forgató hongkongi Ringo Lam-et vagy a szintén hongkongi Wo-Ping Yuan kungfu-harc koreográfust ( Mátrix, Tigris és Sárkány). Miközben õk, és a hollywoodi-kínai kalózkazetták gyártói éppen az amerikai szuperprodukciók akció- és látványsablonjait koppintják le, nyilvánvalóvá vált az az ázsiai trend, hogy ezeket az effekteket visszaszorítsák, és helyi ízzel pótolják.
Nehéz a közönség ízlését mérni, de a 2001-es ázsiai kasszarobbanások erre figyelmeztettek. Hongkongban a legnagyobb siker (mellesleg 7-8 millió dolláros bevétel) egy kungfu-foci vígjáték, a Shaolin foci (Shaolin Soccer) lett. Ez a film egy hete a legnagyobb presztízsû távol-keleti filmes díj, a Hong Kong Film Awards tizenkilenc kategóriájából hétben megszerezte a gyõzelmet, a rendezõ-fõszereplõ Stephen Chiau pedig hazájában egy csapásra sztárrá vált. A nézõk bizalma annyira visszatért a hazai filmek iránt, hogy 2001-es évben a többi hongkongi komédia és akciófilm nézettsége is megemelkedett. Az amerikai Miramax is elismerte az eredetiség erényét és máris megvásárolta a film terjesztési jogait, hogy a film nemzetközi porondon is sikeres legyen.

Johnnie To Kei-Fung, a Gazdagodj meg! (Fat choi spirit, 2002) társrendezõje is hangsúlyozta, hogy a függetleneknek is fontos most a közönséget a moziba csalogatni. A Gazdagodj meg! és a szintén Udinében bemutatott Diétás szerelem (Love on a diet, 2001) címû vígjátékok a rendezõpáros elõzõ filmjeivel ellentétben nem szerzõi filmek, de hangsúlyozottan nem az amerikai közönségigényt szolgálják ki, hanem a hongkongit. „Az elõzõ filmemet A fõállású gyilkost (Fulltime Killer, 2001) úgy rendeztem, hogy az igazi sztorit ne tudja meg a közönség. Nyitva hagytam a történetet. Gondolkodjanak csak el rajta! De már akkor tudtam, hogy a következõnek közönségfilmnek kell lennie. A hongkongi közönség olyan filmeket szeret, ami rezonanciában van az életükkel, könnyen követhetõ.” A két rendezõ (Johnnie To Kei-Fung alkotótársa Wai Ka-Fai) életük legélvezhetõbb filmjeit készítették el ezzel az ürüggyel.

A Gazdagodj meg! kantoni nyelvjárásban az újévi jókívánságot jelenti. A fergeteges vígjáték mindkét fõszereplõje hivatásos madzsong-harcos, akinek élete e körül a játék körül forog. Bár a kantoni komédiák már minden bõrt lehúztak errõl a témáról, Hongkongban hatalmas siker lett ez a komédia-paródia. „A madzsong megváltoztat!”-ajánlja a férfi, a hongkongi akciófilmek nagy sztárja, Andy Lau az elhagyott szerelmének. De a lány nem érti a rejtett üzenetet. Stewardessként, motoros rendõrként, adóbehajtóként molesztálja a férfit vagy felturbózza a haját, néhány jelenetben pedig hatalmas szilikonmellekkel egyensúlyoz sikertelenül, csak hogy visszaszerezhesse a nagy Õt. A paródia végén a lány is megtalálja önmagát, és a nézõ is megtudja, hogy itt mindenki csak nyer. Bár a madzsong szabályait nehezebben követtük, mint az eseményeket, erre a filmre szavaztak aznap az udinei közönségbõl a legtöbben.

A 2001-es év nem a melodrámáknak kedvezett, legalábbis a nézettséget tekintve nem bizonyult hálás mûfajnak a hongkongi mozikban, háttérbe szorult a vígjáték, és az animációs film mögött. A hongkongi melodrámát az 1995-ben készült Rómeó és Júlia történetének kickbokszos változata, Patrick Leung debütáló filmje, a Fent valaki szeret engem (Somebody up there likes me) képviselte. A John Woo producelte film történetében a fõhõs a ringben öli meg a barátnõje bátyját, majd két másodperccel azután, hogy õ lesz Ázsia bajnoka, életét veszti. A lány megússza egy abortusszal. A John Woo exasszisztenseként kezdett Patrick Leung 2001-es filmje, A melltartó (La Brassiere) címû romantikus vígjáték, ahol a küzdelem csak szerelmi-csetepaté, sokkal magasabb pontszámot kapott az udinei közönségtõl is.

A vígjátékok mellett Az életem McDullként (My life is a McDull, 2001) címû animáció aratott még nagy sikert Udinében. Toe Yuen egy hongkongi kismalacról készült bestseller sorozatot vitt filmre. A Tompaságáról elnevezett McDullnak és elvált anyukájának mindennapjain keresztül a nézõ megismerkedhet a hongkongi kisemberek (és kismalacok) aktuális problémáival. A malacmama otthon arról álmodozik, hogy TV-ben saját szakácsmûsort vezet, és megosztja apró ötleteit a nézõkkel, például, hogy hogyan lehet papírból csirkét vagy húsgombócot csinálni. Aztán esti mesét mond a kisfiának, McDullnak: „Egyszer egy gyerek hazudott, aztán meghalt”. A fia közben kicsi csülkei ellenére a világ legjobb futó-sütemény-hajítója akar lenni, hogy valamiben végre kiemelkedhessen és örömet szerezzen édesanyjának. A szatirikus hangú film a számítógépest a hagyományos animációval, a papírkivágással és filmbetétekkel egyesíti. Reszkethet a Disney, mert a kínai animáció hatalmas felvevõpiacával egyesült a hongkongi fejlett technika és komputer dizájn.

Címkék

beszámoló



nka emblema 2012