sex hikaye

Kína a mozik elõtt 

2003. április 6. - filmhu
„Fontos, hogy a kínai fogyasztóknak összeállítsuk a megfelelõ receptet a mindennapi történeteket új ízzel vegyítve, hogy a karaoke bárok helyett ismét a mozit válasszák”- fogalmazta meg Lie Fendon producer a 90-es években kialakult független filmesek irányelvét. Az udinei fesztiválon a filmhu Zhang Yibai rendezőt kérdezte a kínai független filmezésről és a wong kar wayos, Kínában a legígéretesebb debütáló film díját elnyert Tavasz a metrón című filmjéről.
Feng Xiaoning, Zhang Yang rendezõk filmgyártó cégek segítségével, magántõkébõl független produkciós irodákat alapítottak: az IMAR-t és az Electric Orange Entertainment-et. Az IMAR alkotásait a korábbi udinei fesztiválokon már láthatták a nézõk pl Zhang Yang filmjeit: a Zuhanyt (Shower, 1999) vagy a Fûszeres szerelem levest (Spicy Love Soup, 1997). Az Orange-nak az Udinében idén bemutatott, Zhang Yibai rendezte Tavasz a metrón (Spring Subway) film az elsõ filmje. A 2001-es udinei fesztiválon a független filmen kívûl Kína még hét játékfilmmel képviselte magát.

„A Tavasz a metrón Kínában drágának számít, de az amerikai produkciókhoz képest olcsón, 3 millió jüanból (350 000 dollár) készült - mondta Lie Fendon, a film producere. - Amúgy ez az olcsóság olyan filmgyártókat vonz Kínába, mint Quentin Tarantino, Michael Cimino, akik következõ filmjeiket nálunk akarják készíteni.”

"Nálunk nem azok a független filmesek, akiket pénzzel nem támogatnak - mondta Zhang Yibai a Tavasz a metrón rendezõje a filmhunak adott interjújában. - A független filmek pénzes filmek, csak mûvészi lázadással, az állami vonaltól és az állami kasszától függetlenül alkotjuk azokat.”

Az állami pénzbõl fõleg történelmi filmeket, illetve szocialista propagandafilmeket finanszíroznak. Az underground filmeket nemhogy nem pénzelik, de Kínában be sem mutathatják a cenzúra miatt. Az állami filmeknek a piacorientált termékei a hollywoodi hatásra készült filmek is.

A nemzetközi fesztiválokon elõszõr feltûnést keltett 5. generációsokat is támogatja (megtûri) az állami kassza, mivel fõleg történelmi filmeket forgatnak. Velencétõl Cannes-ig, Berlinen át Hollywoodig, több mint egy évtizeden át aratta az elismeréseket Chen Kaige (például a 93-as, cannes-i nagydíjas romantikus történelmi drámájával az Isten veled, ágyasom!-mal) és Zhang Yimou (az 1999-es Velencei Filmfesztivál Arany Oroszlán díjas, az HBO-n is futó filmdrámájával, a Teljes a létszámmal).

„Kínában készülnek direkt nemzetközi forgalmazásra, precízen nemzetközi célközönségnek szánt filmek is, amelyeket Kínában be sem mutatnak - szól hozzá Zhang Yibai. - Én nem törekedtem ilyesmire. Én a Tavasz a metrón kapcsán még csak fesztiválokra sem gondoltam, elsõsorban kínai közönségnek szántam a filmem.”

A Tavasz a metrónt mégis a legnemzetközibb pekingi filmnek kiáltotta ki a sajtó. Zhang a filmjében Pekinget úgy ábrázolja, mint bármelyik kortárs nagyvárost: a kapucsinót ivó szerelmesek sokszögû történetének a háttere a mai, IKEA bútorokkal teli környezet vagy a jellegtelenül hibrid pekingi metró. „Hogy mennyire nemzetközi és mennyire kínai a filmem, azt nem tudnám százalékban megadni, de ha így nézzük, akkor leginkább nemzetközi.”

A Tavasz a metrón Kínában a legígéretesebb debütáló film díját kapta. Az elsõfilmes rendezõ korábban sikeres TV-sorozatokat, videóklipeket gyártott. Ebben a filmben hongkongi mesterének Wong Kar-vajnak a Cannes-ban kitüntetett Szerelemre hangolva címû filmjéhez hasonlóan visszafogta a technikáját: az összetett, gyors kamerakezelés, pergõ snittek helyett lassú, manierista mûgonddal megmunkált képeket és jeleneteket is látunk. „Azért videóklipes jelenetek is vannak a filmben, de ez nem a múltamból adódik, hanem mert véletlenül éppen ilyen volt a történet. A sztoriból következett. Az ihlet, a stílus mindig az anyagból származik, minden egyes film új kifejezési formát szül. A technika amúgy nem annyira számít - teszi hozzá. - Van rossz film, meg jó film, de ez nem egyenlõ a jó technika, rossz technika mércéjével. Fontosabb, hogy az emberekre elemi erõvel hasson a filmem.” A drámaiskolát végzett Zhang Yibai természetesnek tartja, hogy áttért a filmezésre sõt még azt sem döntötte el, hogy dráma, reklám, videóklip, TV-sorozat, film vagy könyv legyen a következõ alkotása.

A Tavasz a metrónban a fõszereplõ srác Liu Jianbin (Geng Le) a kamerába beszélve mondja el a nézõknek azt, amit a barátnõjének nem mer: mindennap munkába indul, mintha dolgozna, de három hónapja kirúgták a munkájából. Egész napját a pekingi metrószerelvényekben tölti az utasokat figyelve. Liu barátnõje (Xu Jinglei) egy dizájncégnél dolgozik, ahol románcba kezd egy vásárlóval, Tigrissel, akinek a szerepét a Zuhany film rendezõje, a független filmes cég alapítója, Zhang Yang játssza. Közben a metróban az utasok és Liu füle hallatára az egyik utas, egy szakács, mobilon beszéli meg az elsõ randiját egy tanárnõvel. A következõ utazáskor egy utastársának elmeséli, hogy a randi elmaradt, mert a tanárnõ megégett az iskolában, amikor gyerekeket mentett ki. Liu a kórházban a szakács szerepébe bújva meglátogatja a megégett tanárnõt. Közben Liuék a lakásukban alig szólnak egymáshoz. Az elidegenedettségüket a párbeszédek minimálisra vétele mellett Zhang Yibai a lassú, melankolikus atmoszférával is érzékelteti.

Címkék

interjú



nka emblema 2012