Konyec - Az utolsó csekk a pohárban
Pörgés, 70 felett
A kiindulópont zseniális: a 81 éves, egykori párt-sofőr, és felesége, két, méltóságához még a legnagyobb gondok közepette is ragaszkodó kisnyugdíjas a közüzemi számlák szorításában végzetes lépésre szánja el magát: végigrabolják az országot.
Bonnie és Clyde, a Whiskys és a Monty Python köztereket rettegésben tartó nyugdíjas amazonjai sejlenek fel Emil (Keres Emil) és Hédi (Földi Teri), a két „vérdíjas nyugdíjas” előképeiként. Ráadásul mindezek kellő eleganciával odatéve, hogy a néző – ahogy az egy közönségfilmnek szánt alkotás esetében dukál – rögtön azonosulni tudjon hőseinkkel.
Kellő eleganciával odatéve - Földi Teri és Schmied Zoltán (Fotó: Gáti György) |
Rohonyi Gábor első játékfilmjének nagy erénye az erős társadalmi felütés, no meg az, hogy a történetet, vígjátékba oltott road movie-ként tálalva, szélesebb közönségnek címezi. Nagy baja ellenben, hogy kényszeresen próbálja megtartani a fiatal nézőket, mintha a mozizás szempontjából célcsoportnak számító fiatalokat csak a vasárnapi lekváros bukta erejéig érdekelné nagyszüleik kínja-baja.
Persze, ez lehetséges, csakhogy az eredetileg epizodista rendőrpáros (Schell Judit és Schmied Zoltán) magánéleti kalamajkáinak mozaikképei nem ellenpontozzák az öregek „ámokfutását”, nem tartják ébren a fiatalok érdeklődését, viszont a történetvezetés rovására túl nagy szerephez jutnak. A főszereplővé tett nyomozópáros mellékszereplőként sem kellőképpen kidolgozott. A fiatalosra írt aggok („öreg rozmár, nem szarozmár”, ahogy a filmben is elhangzik) éppen elég érdeklődést keltenek a Konyec sztorijához, a hátukon viszik a filmet, a „nagy utazás” alatt törvényszerűen előkerülő karakterek (benzinkutas, prostituált, kubai jóbarát és besúgó elvtárs), valamint a bevágott tévéközvetítések pedig nagyszerűen támogatják a dramaturgiát.
Friss, lendületes, és ráérős, elmerengős - Schell Judit és Keres Emil (Fotó: Gáti György) |
Igaz, a ritmus kicsit döcögős. Egyszerre friss, lendületes, és ráérős, elmerengős a Konyec - mintha az idősek táncklubjának ütemére peregnének az események. Izgalmas autósüldözés, csodával határos kőbányai szökés mellett jól megférnek a reprezentatív helyszínek kitartott képei. Adrenalin-sokk után Rivotril. Mégis, a Konyec izgalmas színfolt a hazai zsáner-palettán, s remélhetőleg elegendő nézőt sikerül az alkotóknak összetoborozniuk, hogy amikor a filmen felbuzdult nagyapáink előkeresik berozsdásodott TT-pisztolyaikat és bekászálódnak '58-as Csajkáikba, legyen mit elhozniuk a mozipénztáraktól.
Valóban véget ér az élet 70 év után? Emil egy szép napon besétál az első útjába kerülő postafióba - és szelíden és udvariasan - kirámolja. Hédi, a felesége csatlakozik Emilhez, hogy együtt vágjanak neki az útnak, amely szabaddá teszi őket. Annak az útnak, amelyen néhány nap alatt bepótolhatnak valamit elvesztegetett, néma életükből. Megálmodott életük valóságos vágyait.
Valóban véget ér az élet 70 év után? Talán a legtöbbünknek igen, de van két ember egy külvárosi lakótelepen, akiknek csak most kezdődik igazán.
Kis Emil (Keres Emil) és Felleghy Hédi (Földi Teri) szerelme valahol fél évszázaddal ezelőtt kezdődött, és az eltelt ötven év épp elég volt arra, hogy ez a két ember minden pofont megkapjon a sorstól.
Így hát Emil egy szép napon kisétál a behajtóktól fenyegetett lakótelepi másfélszobásból a felesége nélkül, majd bepattan Szélmadárnak nevezett Csajkájába, hogy az első útjába kerülő postafiókot - szelíden és udvariasan - kirámolja. Azt pedig sejthetjük, hogy nem egyszeri alkalomról van szó...
A következő benzinkútrablásra már a vidéki nyomozópáros, a rendőrtalentum Ági (Schell Judit) és a forrófejű Andor (Schmied Zoltán) is felfigyel. Az egyébként együtt élő rendőrök munkáját beárnyékolja az a tény, hogy Andor egy legénybúcsún intim közelségbe került egy prostival.
Hédi csatlakozik Emilhez, hogy együtt vágjanak neki az útnak, amely szabaddá teszi őket. Annak az útnak, amelyen néhány nap alatt bepótolhatnak valamit elvesztegetett, néma életükből. Megálmodott életük valóságos vágyait.
A nyugdíjasok persze mindig egy lépéssel a nyomozók előtt járnak.
Végül Emil régi barátjánál, a kubai emigráns Juan-nál (Djoko Rosic) húzzák meg magukat, aki belerángatja őket egy 50 milliós rablásba.
A média által Vérdíjas Nyugdíjasoknak nevezett Emil és Hédi körül egyre szorosabbra zárul a rendőri kordon.
Úgy tűnik, nincs menekvés. A Csajka útja lassan véget ér. De véget érhet-e az út maga?