sex hikaye

Közös lépcsőház – interjú Nyári Oszkárral

Barnóczky Ákos: Szőke kóla

2006. február 6. - Parádi Orsolya
Közös lépcsőház – interjú Nyári Oszkárral
Nem vesszük a fáradtságot, hogy bajlódjunk egymással. Elmegyünk egymás mellett, anélkül hogy egymásra néznénk – mondja Nyári Oszkár. A Szőke Kóla Robija Majka és Beleznay Endre társaságában próbálja oszlatni a kisebbségekkel kapcsolatos előítéletek sötét homályát.

filmhu: Honnan jöttél, merre tartasz? A Dallas Pashamendében te játszottad Gryllus Dorka férjét. A Szőke kólában Robi vagy, Veréb, azaz Majka egyik legjobb cimborája.

Ny. O.: A Kaposvári színházban dolgozom, emellett itt Budapesten a Piccolo gyerekszínházat csinálom, és pár éve elkezdtem filmezni. Kékesi Attila operatőrrel együtt csináltunk egy kisjátékfilmet, Hadmenjen címmel. Írtam egy színdarabot is, A Mátyás téri muzsikusok címmel, ezt főiskolásokkal adtuk elő. Nagyon élvezték azt, hogy belülről látják ezt a világot, azonosulhatnak sokkal temperamentumosabb figurákkal. Azt tervezem, hogy nyáron filmforgatókönyvet írok ebből az anyagból.

filmhu: Számodra miről szól a Szőke kóla?

Ny. O.: Az egymás mellett élni tudásról. A többség és a kisebbség viszonyáról, arról, hogy hosszú út és munka, míg eljutunk oda, hogy ne úgy nézzenek az emberek a cigányokra, hogy ez cigány, hanem hogy ez egy másik ember. A toleranciáról beszélek. A művészetnek például feladata, hogy ezt felszínre hozza, megjelenítse: ez egy másik kultúra, nem jobb vagy rosszabb, hanem egyszerűen másmilyen.

filmhu: A filmben egy csavarral megfordul ez a helyzet, egy igazi budai juppi, Lerner Nándor kerül kisebbségi szituációba a nyóckerben.

Beleznay Endre és Nyári Oszkár
Ny. O.: Igen, de közben mégis a cigányság az, ami megítéltetik. Ha kisebbségi filmről van szó, a társadalom perifériáján élőkről, itt rögtön a cigányságra asszociál mindenki. Ez a film próbál egy látásmódot adni. Nem tud túlságosan részletgazdag lenni, de közel próbálja hozni a témát érzelmi impulzusok formájában. Aki megnézi, talán nyitottabban kezdi el látni a kérdést.

filmhu: Mennyire érzed hitelesnek a nyócker és a romák ábrázolását ebben a filmben?

Ny.O.: A nyolcadik kerületben járva meg lehet tapasztalni a hétköznapi csodákat, a szabadságot. Azt a fajta életvitelt, és szabadságfokot, amiről a legtöbb enber csak álmodik. Ez az odacsöppenő menő vállalkozó srác felfogja ezt, megérti. A munkán és a karrierjén kívül semmi és senki nem érdekli, mindent és mindenkit eltaszít magától. Aztán konfliktusba kerül, és a történet folyamán megváltozik a helyzet. Lesznek barátai, akik történetesen romák. Hozzátenném, hogy ha megnézed a hajléktalanokat az utcán, nem látsz köztük romákat. Ugyanis nincsenek. Nincsenek hajléktalan romák, mert befogadják egymást.

filmhu: Úgy érzed, hogy ez a forma, egy olyan közönségfilm, mint a Szőke kóla több emberhez, szélesebb rétegekhez el tudja juttani az üzenetet?

Ny.O.:  Az embereket nem lehet túlterhelni a bűntudattal. Gondoljunk csak a vallásra, a bűn után ott a feloldozás. Úgy gondolom, ez a fajta megközelítés, amit a Szőke kóla sugall, még elfogadható az embereknek. A társadalom azt diktálja, hogy ne törődj semivel, legyél rajongója embereknek, termékeknek. Csakhogy ezeket a termékeket mindenki számára kínálják, de nem mindenki számára elérhetőek. A legnagyobb probléma a félelmet generáló sötétség a fejekben. Ha közelebb lehet hozni a dolgot, már elértünk valamit. Ha el tudtál hinteni magokat, már jó. A film művészeti értékét pedig ítéljék meg azok, akik megnézik. Az a helyzet, hogy az emberek nem bajlódnak egymással. Ha belenéznénk a másik szemébe, akkor megláthatnánk, hogy ki ő. Ott van például a lépcsőház, ahol lakom. Ott ugye együtt laknak az emberek. Szembejött velem egy skinhead srác, ránéztem és köszöntem neki. Először meghökkent, aztán visszaköszönt. Tanuljunk meg egymás mellett élni! Bajlódjunk egymással!






nka emblema 2012