sex hikaye

Kútfejek – Tank jú

Benzin, mint filmüzemanyag

2005. október 12. - Libor Anita
Kútfejek – Tank jú
Polgárdi körülbelül száz kilométerre van Budapesttől, autópályán mintegy egy óra alatt elérhető a filmforgatás helyszínéül szolgáló benzinkút. Kapitány Iván, az első magyar reklámtigris, négy évvel első filmjének, az Üvegtigrisnek sikere után immáron egyedül rendez nagyjátékfilmet. A történetben egy benzinkúton fut össze nyolc szereplő sorsa egy nyári éjszakán, történetesen a futball világbajnokság döntője alatt. A labdarúgó mérkőzés tehát fontos szerepet kap a történetben, ám nem az elmúlt évek valamelyik izgalmas meccsét izgulhatjuk végig újra, hiszen a film hátterében egy fiktív rangadó lesz.

A forgatókönyvet az Üvegtigris forgatókönyvírója, Buss Gábor Olivér mellett a Filmművészeti Egyetem forgatókönyvíró szakos hallgatói, Gergely Zoltán és Orosz Dénes jegyzik, de természetesen Kapitány Iván rendező, és Seregi László operatőr is jelentősen kivette a részét a történet kialakításából. A meglehetősen gyors előkészületek után mintegy három hét alatt le is forgatják a filmet a rendelkezésre álló mintegy százhetven millió forintból, amelyben állami szerepvállalás jelenleg nincsen.

A gyors tempó tartásában nagy segítségére van az alkotóknak a négykamerás technika: egy jelenetet egyszerre négy kamera rögzít négy különböző szögből, így gyakorlatilag egy jól sikerült jelenet egyszerre négy további beállításban is rendelkezésre áll. A fényképezésért Seregi László felel, a többi kamera mögött B. Marton Frigyes, Márton Balázs, és Herbai Máté ülnek. A forgatáson35 mm-es nyersanyagot használnak, Kapitány Iván ugyanis nem hisz a HD-ban, mert bár lehet hogy a néző nem veszi észre a különbséget a vásznon, de azt igenis megérzi, hogy valami nem stimmel. Ennek ellenére, Kapitány szerint vannak filmek, amelyeknek jól áll ez a technika, de a Kútfejek nem ilyen típusú film lesz.

A produkció nagyrészt a Polgárdi benzinkút területén (shopjában és raktárjában )forgat, egyes belsőket azonban műteremben fognak rögzíteni. A Polgárdi benzinkút személyzete nagyon készséges: a töltőállomás napközben zavartalanul üzemel, csak a nagyjelenetekhez zárják le teljesen. A shopon végzett kisebb átalakítások eredményeképpen nagyobb mozgásteret kapott a „négykamerás szett”, átalakították a belső terek világítását is , hogy egyszerűbb legyen az esti forgatásokhoz való beállás. Az otthonosság érzetét csak növelte, hogy Kapitány Iván spontán sajtótájékoztatót tartott a kenőanyagok mellett, miközben a kasszánál kígyózott a vevők sora.

Kapitány Iván - Háromszor annyi jelenetet veszünk fel egy nap, mint ami megszokott

filmhu: Az Üvegtigris is egy hasonlóan minimalista helyszínen játszódott. Ez egy vonzódás nálad?

A helyszín egy benzinkút és egy hűtő
Kapitány Iván: Nem vonzódom a minimalista helyszínekhez, hanem úgy gondolom, hogy vannak realitások. Kitalálhatnék bonyolult, ezer helyszínen játszódó sztorikat is, de az első héten kiderülne, hogy se pénz, se posztó a megvalósításra. Ezért általában olyan forgatókönyveket választok ki, amelyekből úgy érzem, hogy a legtöbbet lehet  kihozni, és a megvalósítás során sem kell alkukat kötnöm. De szerintem nem csak én csinálok így, hanem mindenki más is Magyarországon.

filmhu: Hogyan sikerült rátalálni erre a benzinkútra?

KI: Véletlen volt, egy kolléganőm akadt rá. Régóta próbálkoztunk már, több benzintársasággal folytattunk tárgyalásokat. Ez egy magánvállalkozás, mindössze öt kútból áll a hálózat, ezért sokkal nyitottabbak és rugalmasabbak voltak. Szerencsénk van, hogy ők a támogatóink. Nagyon kényelmes körülményeket biztosítanak, hiszen vidéken általában mindenki kedvesebb és szolgálatkészebb, - ők is teljesen magukénak érzik a produkciót.

filmhu: Ha ennyire zárt a helyszín, miért nem műteremben gondolkodtatok?

KI: Egy ilyen benzinkutat megépíteni önmagában tényleg nem egy nagy feladat, de ez a film azért nem csak a shopban játszódik, hanem körülötte is, tehát vannak bőven külső felvételek is. Meg kellett volna teremteni azt a realitást, amelyet műteremben ma Magyarországon egyelőre még csak irdatlan pénzből lehet. Az eredeti helyszínen rögtön adottak voltak bizonyos felszerelések, amelyeket egy műteremben külön műgonddal kellett volna létrehozni.

filmhu: Nem nehezíti meg a forgatást, hogy egy benzinkút életéhez kell folyamatosan alkalmazkodni? Most is ki- bejárkálnak a vásárlók.

KI: Ha konkrétan felvétel van, akkor a jelenettől függően részlegesen, vagy teljesen zárjuk a helyszínt. Az előkészítés során lejöttünk az operatőr Seregi Lacival és a fővilágosítóval, hogy megtervezzük a világítást, hiszen a négykamerás technika miatt nincs lehetőség arra, hogy minden egyes beállítást átvilágítsunk, ezért a benzinkút világítását kellett úgy kialakítani, hogy az önmagában keltsen egy hangulatot és alkalmas legyen egy filmforgatásra is. Ez is jelentősen felgyorsítja a forgatást. Körülbelül háromszor annyi jelenetet veszünk fel egy nap, mint ami megszokott.

filmhu: De ez gondolom nem jelenti azt, hogy lemondtatok a hagyományos világítási technikákról?

KI: Persze, mint mondtam, nem csak a shopban játszódik a történet, vannak külsők is, országúti jelenetek. Itt áll mellettünk egy darus kocsi, természetesen ez is a megfelelő lámpatechnikával van felszerelve.

filmhu: A film költségvetése hogyan állt össze?

KI: A költségvetést különböző helyekről gyűjtöttük össze : ezek főleg szponzori pénzek, van benne valódi mecenatúra és reklámszponzoráció egyaránt. Természetesen az ún. befektetői húsz százalék is komoly segítségünkre van.

Szabadulási technika No. 1.
filmhu: A színészeket hogyan válogattad össze? Rájuk voltak írva a szerepek?

KI: Alapvetően nyilván nem, a forgatókönyvírás finisében próbáltuk meg kiválasztani a karaktereket és ráigazítani a szerepeket. De voltak olyan szereplők is, akiket nem találtunk meg fejben, hanem casting során válogattuk ki őket.  




filmhu
: Mikor találkozhatunk a filmmel a magyar mozikban?

KI: Január végén - február elején már a mozikban lesz. Tárgyalunk már a forgalmazóval is, hál' Istennek nem kellett kilincselnem, hanem ők kerestek meg minket.

filmhu: Most október van.  Ez meglehetősen gyors utómunkát feltételez. Nem lassít le a négyszeres túlforgatás? 

KI: Valójában nem négyszer annyi anyagról, inkább négyszer akkora sebességről van szó. Ezeket a snitteket akkor is fel kellene venni, hacsak egy kamerával dolgoznánk, csak akkor tizenkét hetet kellene dolgoznunk.

filmhu: Rudolf Péter egyedül forgatta le az Üvegtigris második részét. Miért nem vállaltál ebben szerepet?

KI: Ez egy alkalmi páros volt annak idején is. A magam részéről úgy érzem, hogy megcsináltam, amit abban a témában akartam, és most jobban izgat ez a történet.

filmhu: Hogyan áll a Rejtő Jenő-projekt? Rebesgetik, hogy filmre viszed a Vesztegzár a Grand Hotelben-t.

KI: Dolgozunk rajta. Ez tényleg egy nagy költségvetésű, nagyszabású film, ezért mindenképpen nemzetközi koprodukció lesz. Tárgyalunk a lehetséges partnerekkel, van jópár alternatíva, de ez egy lassabb előkészítés. Egész egyszerűen olyan kapacitásokat kell igénybe venni, amelyek Magyarországon nem állnak rendelkezésre, viszont ezeket összeszervezni hosszadalmas folyamat. 


Kálloy Molnár Péter - Hát ilyen lett az én kútfejem

A filmben olyan színészek játszanak főszerepet, mint a benzinkút tulajdonosát alakító Kaszás Attila, aki színházi teendői után érkezik meg az éjszakai forgatásra. Szintén színpadról érkezik a barátnője szerepében Ullmann Mónika, akinek hosszú vöröses haját rövid, szőke paróka fedi a forgatás során. Őket próbálja meg kirabolni a börtönből szökött lúzer-páros, Kálloy Molnár Péter és Gesztesi Károly, akik rabruhában össze is vannak bilincselve a forgatás során.

filmhu: Ez előbb amikor Kapitány Iván rendező bemutatta a szereplőket, hirtelen meg sem ismertelek. Nagyon másképp nézel ki ezzel a lenyírt hajjal.

Kálloy Molnár Péter: Kapitány Iván javasolta, hogy nyírjuk le a hajamat, hogy más legyen a fejem – hát ilyen lett az én kútfejem. De nem bántam meg, sokan dicsérik is, mert állítólag karakteresebb lettem tőle. Ki kellett ezt is próbálni. Ilyen szempontból megbízom a rendezőben, elhiszem neki, hogy így lesz jó a szerep. De ez így van a kaszkadőr jeleneteknél, hogy ha  a szakértő azt mondja, hogy meg tudom csinálni, akkor megcsinálom, mert megbízom benne, hiszen ő ért hozzá. Ugyanez volt a hajamnál, és végülis egyik színházi szerepemben sem jön ki rosszul. Persze nem gondolom, hogy így is fog maradni, mert én azért szeretem a hosszú hajat. De legalább megerősödik egy kicsit, mert itt elöl már azért fogytán vannak a srácok.

Gesztesi Károly a benzinkútrablás szünetében
filmhu: Gondolom azért kérte a rendező, hogy nyírják le a hajad, mert így rosszfiúsabb vagy.

KMP: Nem az a lényeg, hogy rosszfiú a szerepem, mert ettől még megmaradhatott volna a szép hajam, de a karakterem most szökött meg a börtönből. Ott aztán nincs könyörület, így a hitelesség miatt le kellett vágni. Gesztesi Károly, a partnerem jobban járt, mert őt még csak most akarják bezárni, úgyhogy ő megőrizte a kis bongyor tincseit. De pontosan ettől még jobb is a kontrasztunk így párban. Néztem vissza felvételeket, és tényleg igaza volt Ivánnak, jobban működünk így. De azt mondják a többiek, hogy a szemem még mindig mosolyog.  Nem baj, azért úgy vagyok rosszfiú, hogy maradt bennem még valami jófiús is, csak néha túlpörgök. Ugyanakkor rettentő profi is vagyok.

filmhu: Annyira mégsem lehet profi a szereped, ha itt ragadtok egy benzinkútnál.

KMP: Na igen, de hát össze vagyunk bilincselve Gesztesi Karcsival, és közben menekülnünk is kell, ide csak véletlenül keveredünk. Nagyon izgalmas lesz, ahogyan itt ragadunk.

filmhu: Ez azért újfajta szerep számodra.

KMP: Nem úgy gengszter, hogy gyilkos, de azért simlis kisstílű bűnöző. Ez egy új oldalam, noha játszottam már ilyen és ehhez hasonló szerepeket, a televíziós szerepeim miatt engem másképp ismer a közönség.

filmhu: Nagy üldözéseket, lövöldözéseket, vért képzeljünk el?

KMP: Ilyen szempontból ez egy valódi akciófilm, mert lesznek benne bőven ilyen jelenetek, de ezekről nem szabad beszélnem, hogy ne lőjem le a poént. Ezeket természetesen kaszkadőrök fogják csinálni. Ez a bilincs is már éppen elég kárt tett bennem, mert hát kettőnk közül Gesztesi Karcsi a nagyobb testtömegben, és rángat engem ide-oda.

filmhu: Mennyire érzi meg a színész a négykamerás technikát a kamera túloldalán?

KMP: Nekünk ugyanolyan jól kell játszani, de néha kicsit több a kérés, az egyik operatőr kicsit jobbra, a másik kicsit balra állít, és ebből a szempontból nyilván több energiát igényel. De pont ezért elég nagy részeket forgatunk le egyben, tehát nagyon kell tudni a szöveget, a film előtt próbáltunk is rengeteget. Így viszont tényleg keveset kell ismételni.

filmhu: Mennyire van lehetőségetek improvizálni?

KMP: Nyilván megdolgozzuk a szöveget, amit vagy bevállal Kapitány Iván vagy nem, hiszen ő látja át, hogy a film egészébe mennyire fog passzolni. De nem csinál ebből presztízskérdést, hogy ha eszembe jut valami jó, akkor nyitott rá, de azt is megmondja, ha nem működik.


Fenyő Iván - Nagyon szívesen játszanék nagy komoly, drámai szerepeket

Az idősödő hekkert alakító Dörner György véletlenül csöppen bele ebbe a történetbe, lányát az operett-musical szakon friss diplomás Holecskó Orsolya alakítja, akit először láthatunk a mozivásznon, hiszen eddig főleg színházban játszott. A legutóbb Sam Mendes filmjében szerepet vállaló Fenyő Iván a reklámguru szerepében csak üzemanyagért tér be a kútra, ám a tervezettnél hosszabbra nyúlik a vásárlás, mert a benzinkút finoman szólva nem ereszti.

Zárva, de az élet megy tovább!
filmhu: Kit is alakítasz pontosan ebben a filmben?

Fenyő Iván: Egy reklámszakmában dolgozó kreatív srác, aki a főnökei kérésére pihenőpályára áll. Csinált ugyanis egy olyan anyagot, ami után szükségesnek látszik egy kis kényszerszabadság. Éppen jövök el a munkahelyemről, amikor kifogy a benzinem, ott kell hagynom az úton a kocsit és elsétálok a benzinkútra egy kannával.

filmhu: Nincs valami jó napod.

FI: Nincs, és mire visszaérek, a kerekeimet is ellopják. Jönnék vissza megint a benzinkútra, ahol éppen egy fegyveres rablás van, próbálok közbelépni, de félreértem, és hát én is itt ragadok.

filmhu: A szélesebb közönség akkor ismerte meg a nevedet és az arcodat, amikor szerepet kaptál Sam Mendes Jarhead című filmjében. Mennyire érzed ennek a hatását?

FI: Ezt a szerepet például nem hiszem, hogy ezért kaptam volna, hiszen egy castingon választottak ki tizenöt másik színész közül.

filmhu: Úgy értem, hogy eddig azért főleg színházaztál.

FI: Én most nagyon filmeznék, vissza is megyek majd Amerikába szerencsét próbálni. Októberben lesz a Mendes film premierje, és karácsonyig kint szeretnék maradni. Azt vettem észre magamon, hogy nagyon szeretem ezt csinálni, miközben elég kevés lehetőségem nyílik a gyakorlásra, a főiskolán meg egyáltalán nem volt ilyen. Én egyébként soha nem nézem vissza magam, de most véletlenül láttam egy pár nappal ezelőtt jelenetet, és olyan furcsa érzés volt. Bele kell tanulni ebbe is, - most nagyon szívesen játszanék nagy komoly, drámai szerepeket.

filmhu: Amerikában, vagy Magyarországon?

FI: Nem, kint is és itthon is szeretnék filmezni, dehát a film központja mégiscsak a tengerentúlon van. Ugyanakkor sokkal nehezebb is ott: néha magyarul is nehéz egy szerep, nemhogy angol nyelven. A Jarheadben nem volt sok mondatom, de az is baromi nehéz volt. Most megint mondanék egy kicsit többet, aztán még többet, és még többet, hogy tudjak fejlődni.

A filmben a futball világbajnokság mellett fontos szerepet kap egy titokzatos dolgokkal teli konténer és maga az amerikai elnök is. A rendező szerint a produkció tartogat bőven meglepetéseket, ezért bizonyos jelenetekről sem a színészek, sem a kreatív stáb többi tagja sem nyilatkozott. A cselekmény bő másfél órában kvázi real time-ban követi a kútrablás és a túszejtés eseményeit, így a stáb főként éjszaka forgat, nappal pedig alszik a siófoki szálláson.



Címkék

& , amp , lt , p& , gt , kútfejek , kapitány iván , üvegtigris& , /p& , , werk , riport



nka emblema 2012