sex hikaye

Low-budget, no-budget

Low-budget Film Strategy (LFS)

2009. június 2. - filmhu
Low-budget, no-budget
A low-budget filmek szerepe és jövője a hazai filmgyártásban, avagy „az orosz törpe a legnagyobb a világon” - Balázs Gábor és Zányi Tamás vitaanyaga. 
 
 
 
 

Bizonyára egy kissé "túl vagyunk érzékenyítve" a témával kapcsolatban, de úgy érezzük, hogy érdemes néhány percet ennek a témának szentelni.

Természetesen már az elején szeretnénk leszögezni, hogy a low-budget (a továbbiakban LB) filmek fontos szerepet játszanak a hazai filmgyártásban: egyrészt gyakorlási, másrészt kísérletezési, harmadrészt kiugrási, illetve megjelenési lehetőséget nyújtanak kezdő alkotók számára. Meg kell állapítani továbbá azt is, hogy egészen kíváló hazai LB filmekhez is volt szerencsénk - csak egyetlen példát említenénk: Kocsis Ágnes Friss levegő című filmjét, amely még a nemzetközi porondon is megállta a helyét számos fesztiválsikert aratva. (kb. 20 millió forint volt a teljes költségvetés).

20 éve készítünk low-budget és no-budget (NB) filmeket is. Tulajdonképpen, ha nagyon őszinték akarunk lenni, akkor azt mondhatjuk, hogy lassacskán a hazai filmek jelentős része bátran tekinthető bizonyos szempontból LB filmnek. Ez sokszor nem is egyértelmű, mert a nemlétezö önrésszel feltupírozott költségvetések, vagy a külföldi koproducerek beígért pénzei alapján úgy néz ki, mintha minden rendben lenne, pedig nincs így, és akkor még nem beszéltünk az egyéb járulékos költségekről, vagy a görgetett korábbi tartozásokról, amelyek tovább csökkentik az amúgy is szűkös keretet.

Mindezzel nem is érdemes foglalkozni, de néhány éve új jelenséget figyelhettünk meg a hazai filmpiacon. Amíg korábban csak kisjátékfilmek készültek lehetetlenül alacsony költségvetésből, ma egyre több nagyjátékfilm jut erre a sorsra. Amíg azonban egy kisjátékfilm esetén csak néhány nap munkát és eszközbérleti díjat, illetve stúdió- vagy laborórát áldozunk a filmművészet oltárán, addig egy játékfilm esetén ez meghaladhatja a több hetet, esetleg a több hónapot is.

Egy low budget producer a Blair witch projectből

Ez önmagában még szintén nem lenne baj (ki-ki döntse el maga, hogy mekkora áldozatra hajlandó egy-egy film érdekében), de amikor valaki pusztán az összegeket említi büszkén, a mögöttes tartalom nélkül, mint példát arra, hogy lám, ennyiböl is lehet filmet csinálni, és teszi mindezt esetleg nem szakmai fórumokon, az már igenis baj! Nem egy konkrét esettel, hanem magával a jelenséggel szeretnénk foglalkozni. Ugye, azért azt senki sem gondolja komolyan, hogy 10-20 millió forintból el lehet készíteni egy játékfilmet!

Hogy ezek a filmek elkészülhetnek, annak az az oka, hogy más filmek eltartják ezeket a filmeket. Az eltartják, általános értelemben pedig azt jelenti, hogy a professzionális filmgyártás, a reklámfilmek, valamint a külföldi bérmunkák költségén létrejött, a filmkészítéshez szükséges termelőeszközök (beleértve a szakembergárdát és az alkotógárdát is) képesek hitelezni, vagy baráti segítséget nyújtani ezeknek a filmeknek.

Nagyon sarkosan fogalmazva azt is mondhatjuk, hogy egy ilyen LB filmnek van 50 producere, akik munkájukkal, eszközeikkel, átvitt értelemben a pénzükkel létrehozzák ezeket a produkciókat. Önmagában a LB film mint versenyképes kategória nem létezik, ez a műfaj egymagában nem is életképes! Ez egy érzékeny szimbiózis, amely megfelelő arányok betartásával hosszú távon is biztosithatja mind a professzionális, mind a LB filmek fennmaradását. Jelenleg ennek az aránynak az eltolódása zajlik a LB filmgyártás irányába, és ez hosszú távon a magyar filmgyártás és a magyar filmszakma teljes leépüléséhez vezethet. Az arány és a feltételek betartása létkérdés számunkra!

Lehet néhány millió forintból játékfilmet készíteni, csak erre ne legyünk büszkék, és mindig tegyük hozzá, hogy „Köszönet!” a hazai filmgyártás minden egyes szegmensének, mindazoknak az alkotóknak, kollégáknak, stúdióknak, eszközkölcsönzö cégeknek, laboroknak, és nem utolsósorban a kultúrát hosszú távon finanszírozóknak, akik nélkül ez a film nem készülhetett volna el.

Tisztelettel,
Balázs Gábor, Zányi Tamás





(4) 
Hozzászólások
4-2  /  4
2009. június 25. csütörtök, 15:03#4| admin
Ebben a cikkben a low-budget, no budget, micro-budget, és cheap film kategóriák kicsit tisztábbak:
http://www.magyar.film.hu/object.df047b10-9626-4f94-9343-c669e2bb6997.ivy
2009. június 25. csütörtök, 13:43#3| Minovics
Igen, burkoltan arra is céloztam, hogy a nyersanyag lehet más is, mint a 35mm. Ez esetben viszont már tényleg „csak” a (vulgármarxista megfogalmazásban)"termelőeszközök" kerülnek pénzbe (meg a helyszín, meg a színészek, de az megoldható, ha már LB).

Szerintem több LB film készülhetne MOn, ez lehetőséget adhatna a fiataloknak a kísérletezgetésre, szárnypróbálgatásra. ezt lehetne szerényebb összegekkel támogatni, és akkor nem az lenne, hogy az egyetlen út az SZFE, meg a seggnyalás.

Persze az is kérdés, hogy válságos időkben a filmgyártást egyáltalán támogatni kell-e nagy összegekkel az adófizetők pénzéből. (Tudom, most csúnyát mondtam; mert ez majdnem ekvivalens azzal a kérdéssel, hogy szükség van-e filmgyártásra?) Persze, tudom, kultúra meg minden, meg ebben vagyunk jók (tényleg jók vagyunk ebben? és miért nem inkább a mezőgazdaságban?)meg sok ember ebből él, de még több meg semmiből nem tud megélni. Viszont HA már támogatjuk, akkor tényleg a "többségnek" illene filmeket csinálni (persze nem gagyi fost, hanem jó értelemben vett - azaz nem propaganda - "népnevelő" szándékú, szórakoztató filmeket.)
A művészfilmesek meg csináljanak LB filmeket, a kezdők (de ne CSAK az SZFEsek!) meg még LBébb filmeket, és ehhez kapjanak szerényebb támogatást állambácsitól is (ha már...).
 
Előzmény: Silenzio #2
 
2009. június 25. csütörtök, 11:18#2| Silenzio
Az előhívási és sokszorosítási költségek 35 mm-es kópiák esetén önmagukban milliós nagyságrendűek. A kamerák értéke több 10 millió, bérletük naponta százezres nagyságrendű, ehhez jön még a stáb finanszírozása, a járulékos felszerelések, világítás, hangtechnika, fahrtsínek, kellékek, a helyszínbérlet, stb. Hollywoodban ez annyiban más, hogy az engedélyek és szakszervezeti megkötések miatt az átlag forgatási költség a többszörösére nőtt. Furcsa jelenség.

Mindazonáltal nem hiszem, hogy az LB filmek szükségszerűen szimbiózisban élnének a "nagy" filmekkel. Ez nálunk lehet, hogy így van, de számos példát ismerünk az érvényesülésre külföldön, akár az amerikai független filmre gondolva. Itt a DV, a HDV, a Red One, sehol sincs az megírva, hogy a 35 mm-en bemutatás lenne az érvényesülés egyedüli útja. A filmforgalmazást (is) forradalmasítani kellene.

Azt már csak félve merem leírni, hogy hazánk 2-3x annyi filmet gyárt évente, mint ami indokolt volna. Igényes tömegfilmekre volna szükség (még sokkal-sokkal többre), amik képesek eltartani kiváló, fesztiválokon jóllehet taroló, de a kutyát sem érdeklő szerzői filmjeinket.
 
Előzmény: Minovics #1
 

nka emblema 2012