Majdnem szűz
Te rongyos (kurva)élet!...
Bacsó Péter legújabb alkotásának egyértelműen fordulatos, lenyűgözően érdekes meseszövése a legfőbb erőssége (a forgatókönyvet szintén Bacsó jegyzi). Árva Boróka, a 18 éves árvalány a nevelőintézetből kilép az életbe: megkapja a néhány millió forintos otthonteremtési segélyt, amit azonban – szerelme, János érvei ellenére – pár nap alatt eltapsol egy méregdrága, előkelő budapesti szállodában. Boróka ekkor Jánoshoz költözik, a fiú azonban egy nap – miután korábban két alkalommal is prostitúcióra készteti/kényszeríti a lányt –eladja haverjának, a prostikat futtató Ronaldónak egy használt motorért cserébe. És ez még csak a felvezetés, az egész film cselekményének mindössze talán a negyede, hiszen ezután még nagyon sok minden következik: az alávetettségből, a prostituált létből felfelé és lefelé is vezet ugyanis út...
A remek forgatókönyv azonban egyszersmind hátrányává is vált a műnek, hiszen a kalandos történet számtalan és igen sokféle helyszínen játszódik (nevelőintézet, különféle társadalmi helyzetben lévő emberek otthona, aluljáró, országút, iskola, ruhaüzlet, Parlament stb.), és ezek ábrázolása sajnos nem minden esetben sikerült a leghitelesebben. Ha a nagyszerű cselekményvezetés az erőssége a filmnek, akkor a valóságábrázolás a gyengéje – ami sajnálatos egy ilyen égetően aktuális, mai történetben.
A remek forgatókönyv hátrányává is vált a műnek |
Az Árva Boróka élettörténetében előkerülő elemek (a prostituáltak érdekképviselete, petíciójuk a miniszterhez, a „lányok” vállalkozóvá alakítása, menedzserré átképzése stb.) mind-mind olyan témák, amiket nem is olyan rég még a híradókban láthattunk-hallhattunk (a rendező-forgatókönyvíró saját bevallása szerint maga az alapötlet is egy újsághírből származik). Alapvetően azonban azok a jelenetek működnek a legjobban, melyekben a főszereplő, Ubrankovics Júlia személye és alakítása „viszi magával” a sztorit – a bűnözést, illetve a peremhelyzetbe került embereket (hajléktalanokat, kurvákat) bemutató képsorok meglehetősen hiteltelenek.
A Majdnem szűzben tehát a társadalmi aktualitás kerül ellentmondásba a mesével, a pillanatnyi realitás a mindenkor és (talán) örökké érvényessel. Ezt a mesei, elemelt vonulatot a filmben számos szimbólum erősíti. Főhősnőnk, Boróka több szituációban is bizonyítja: hiába mondogatja, hogy „nem szeretek senkit, kurva vagyok”, valójában aranyból van a szíve (például legelső, még „amatőrként” felszedett ügyfelétől nem fogad el pénzt, mikor a férfi rosszul lesz az aktus közben, máskor pedig egy hajléktalannak ajánlja fel szolgálatait önzetlenül, puszta szívjóságból). Ezt a „szent kurva” státust a szimbólumok nyelvén az alkotó először akkor mutatja meg, amikor Boróka egy út menti, törött feszület mellett ül (s keresetlenül fel is szól Krisztushoz: „na, ehhez mit szólsz?”). A következő, Mária Magdolnára való utalás pedig akkor érkezik, amikor a lány megmossa szenvedő hajléktalan ismerőse lábát.
A társadalmi aktualitás kerül ellentmondásba a mesével |
A filmben ezen kívül további idézeteket is találunk, ezek azonban a saját életműre utalnak vissza. A Majdnem szűz több ponton is erős párhuzamot mutat Bacsó korábbi, 1983-as alkotásával, a Te rongyos élet!...-tel. Ez is, az is hangsúlyos, erőteljes portré egy-egy kilátástalan helyzetbe került nőről. Sziráky Lucy kitelepített operettdíva és Árva Boróka, egykori intézetis lány, jelenlegi kurva egyaránt szabadulni akar a maga csapdájából, viszont ehhez más és más utat választanak (Lucy mindenáron régi művészéletét akarja visszakapni, míg Boróka valami gyökeresen újba vág bele).
A legfontosabb egyezés persze, hogy Udvaros Dorottya után az idős Bacsó újra talált magának egy múzsát a fiatal, a Színház- és Filmművészeti Egyetemen tavaly végzett Ubrankovics Júlia személyében. A két színésznő közti külső, fizikai hasonlóság vizuálisan abban a jelenetben a legerősebb, amikor a Nemzeti Zúzalékgyár igazgatójának irodájában járunk: Ubrankovicsnak ekkor nemcsak vörös haja, hanem szépen besütött, göndör fürtjei is Udvaros Te rongyos élet!...-beli „operettes” loknijait idézik. A legegyértelműbb utalás a két mű között fennálló kapcsolatra azonban az, amikor egy fúvós zenekar előadásában a Majdnem szűz egyik utcai jelenetében felcsendül a Te rongyos élet!... főcímdala. (További nem olyan jelentős, ám annál mulatságosabb párhuzamként pedig az új alkotás egy kulcsfontosságú jelenetében zöldre festenek valakit, ahogy a korábbi műben pirosra festették szegény kommunista tanítót.)
Elindít a pályán egy tehetséges, fiatal színésznőt |
Ahogy azt a filmhu-nak adott interjúban a 80 éves Bacsó Péter elárulta: úgy tervezi, ez lesz utolsó filmje. Habár a Majdnem szűz nincs (nem is lehet) olyan jó, mint a Te rongyos élet!..., ez az egyszerre nosztalgikus és életvidám darab szép lezárása egy gazdag életműnek. S nem utolsósorban a korábbi alkotáshoz hasonlóan remélhetőleg ez is elindít a pályán egy tehetséges, fiatal színésznőt, aki eddigi munkáiban ugyan (több rövidfilmben is láthattuk már) váltakozó színvonalon teljesített, de most kapott egy kivételes lehetőséget, amivel nagyszerűen tudott élni.
- 1. Majdnem szűz
- 2. Majdnem szűz (szinopszis)