Marx József: A kétdimenziós ember
Ködös utak
Ugyan a kétdimenziós ember a vászonra van vasalva, ám „szerencsés esetben – tükrözni képes a háromdimenziós ember léthelyzetét.” A kiindulópontban rejlő naiv evidencia kijelöli a könyv tematikai nyomvonalát.
Ám a recenzió hirtelen fordulatot kénytelen venni, mivel a dicséret lehetséges irányvonalai a továbbiakban a csalódottsághoz vezető utat szegélyezik. Sorolom. A legfőbb erény fent vázolt lehetőségéről könnyűszerrel mond le a szerző, amikor például csuklóból veti el a digitális technika létjogosultságát a “filmművészet” terepén. A hozzáállás duplán problematikus, mivel e gesztussal egyben átgondolásra érdemtelennek (és csupán a látványfokozás trükkhajhászására érdemesnek) ítéli az utóbbi évek talán legnagyobb hatású filmnyelvi újítását; továbbá fenntartja az – éppen az utóbbi évtized(ek) tudatos és tudattalan törekvései által egyaránt – elutasított, de minimum megkérdőjelezett magas- és alacsony-, elit- és tömeg-, stb. oppozíciós előtagok meghaladott használatát. Marx József elsőként tehát lemond a legújabb tendenciák hozadékáról: érzéketlen a Dogma iránt, nem vesz tudomást a digitális kamerák elterjedéséből eredő “hozzáférési robbanásról”, vagy éppen a digitális trükkök egyre realisztikusabb valóságimitációs paradoxonáról. Ezzel szemben nem definiálja számunkra a “filmművészet” fogalmát, melynek elképzeléséhez csak kétes értékű megközelítő fogódzókat nyújt: “a filmművészet áramkörébe mondjuk az olyan alkotások, mint a Csillagok háborújának szaporodó epizódjai, aligha kapcsolódnak be” (11.o.) illetve a fogalom-meghatározatlanság ehhez hasonló, komoly tanulmányba nem illő meglátásokat kreál: “a fiatalok igényeit kielégítő film (ami ugye nem a filmművészet)” (12.o.).
A szerző – immár bizton állítható – konzervativizmusa nem talál (nem is keres) rendes fogást a klipeken, illetve a mozgóképes posztmodernizmuson sem. Előbbivel kapcsolatban nagyszüleim modorában jegyzi meg a 158. oldalon, hogy a klipeknek “nincs kontextusa, hacsak nem maga a nóta, amelyet illusztrálnak”; ám a posztmodern film sem ússza meg egykönnyen, mivel a könyv végének legyintést érdemlő kitekintésének konklúziója: “Bejöttek az utcámba!” – adja – a feltehetőleg a tenyerét dörzsölgető – Lynch szájába a blöffretorikát a Kék bársony kapcsán (275.o.). Az alfejezetet bevezető eszmefuttatás (jó esetben) elfogultságot tükröz, benne ugyanis a véletlen fogalmának mozgóképbe oldása kapcsán a jancsói szerkesztésmód kerül – összemérhetetlen és félvállról átgondolt – szembeállításba a tarantinói (immár lealacsonyító idézőjeles) “véletlennel”. A vitát lezáró lakonizmus pedig direkt cáfolja a Ponyvaregény-nyel kapcsolatos függetlenfilmes tudásunkat: “túlságosan nagy volt az anyagi befektetés részaránya a szellemi befektetéshez képest”(271.o.).
A képtől a történetig tisztességesen felépített filmes folyamat nagyjából követi a tíz évvel korábban napvilágot látott előd léptékeit, úgy, ahogy annak példáit is. A filmnyelvi, elbeszélésbeli és technikai evidenciák elkoptatott és viszonylag kevésszámú illusztrációkkal vannak kikarózva (vö. például a “Megtört” horizont alfejezettel), a dramaturgia alapegységeit, szabályait sorba állító alfejezetek (245.oldaltól) esetleges és általános kritériumokat sorolnak – leginkább a klasszikus elbeszélésmód írott (Burch vagy Bordwell) szabályait követve.
A negatív kritika élét a könyv számos örömteli pillanata csorbítja, melyek közül megemlítendő a filmtörténetbe ágyazott dramaturgia spektrumának technikai, gazdasági, politikai hátterű szélesítése, de leginkább színesítése. Emellett kiemelendő a szöveg igazi kuriózuma, azaz egyes szépirodalmi idézetek hangsúlyosan frappáns, kevéssé sem erőltetett, meglepően konstruktív és gondolatébresztő szerepeltetése. Noha a szerző éppen az “újból divatos élménykritika” (13.o.) ellenében kívánja meghatározni munkáját, mégis az idézetekkel való szubjektív játék válik a könyv valódi és egyedi élményt nyújtó erényévé.
Persze kár is sopánkodni, hiszen A hetedik művészet dramaturgiai folytatása, azaz egy évtizedet követő átgondolása már úgyis megszületett, mely a Nem tiltott határátlépések világába vezet, ahol a címbe rejtett megengedő hozzáállás egyben feloldja az ezredforduló tarthatatlan mozgóképi konzervativizmusát.
Marx József: A kétdimenziós ember
Vince Kiadó, Bp., 2003
Szívesen elolvasnád olcsóbban? - Klikkelj ide: Bookline.hu