sex hikaye

Megnyílt az 59. Cannes-i Filmfesztivál

Megint jőnek, vonulgatnak

2006. május 19. - csmozi
Megnyílt az 59. Cannes-i Filmfesztivál
A Riviérán rendszeresen kisüt a nap, de tavaszi kánikulának nyoma sincs. Az idei cannes-i fesztivál is hűvös profizmussal indul: gigasztárokat felvonultató, mégis csalódást keltő nyitófilm és céltalan kínai szerelmi dráma jól megfér egymás mellett, a Taxidermia sajtóvetítésén pedig időnként élénken nevet, majd lélegzetvisszafojtva pislog a közönség.

Továbbra is megdöbbentő felkészültséggel és kellő türelemmel üzemel a világ talán legizgalmasabb és kétségkívül legfelkapottabb filmfesztiváljának stábja és a hozzá tartozó összes csatolt állomány. A Croisette mellett felálltak a különböző országokat képviselő pavilonok, a környező szállodákba befészkelték magukat az ügynökségek és hírességek, felépültek a tengerparti mulatóhelyek, a fesztiválpalotában mosolygós egyenruhás kisegítők végzik a dolgukat, a vörös szőnyeget rendszeresen porszívózzák.

Akik "megmérik" a Taxidermiát
Az Un certain regard zsűrije
Csütörtökön a Magyar Filmunió házatáján is beindult az élet: kis pavilonunk már délután otthont adott az Etyeken épülő Korda Filmstúdió bemutatkozó prezentációjának, néhány órával később pedig Pálfi György és alkotótársai ugrottak be egy laza pohár borra és egy kis beszélgetésre.

Kódolt izgalom

Szerda este lázas készülődés után, hatalmas tömeg érdeklődésétől kísérve felvonultak a híres vörös szőnyeg lábánál az idei zsűritagok, majd kevéssel később a fesztiválnyitó, A Da Vinci-kód című nagy hollywoodi lufi főszereplői és főbb alkotói. A hazai pályán fellépő Jean Reno és Audrey Tautou mellett Tom Hanks, Ian McKellen, Paul Bettany és persze a rendező Ron Howard tüzelte a népes közönséget, mely már valószínűleg  a zsűri felvonulása után félkómába esett: Wong Kar-wai, Monica Bellucci, Ziyi Zhang, Helena Bonham Carter, Samuel L. Jackson, Tim Roth, Partice Leconte és a többiek látványa elegendő izgalmat szolgáltat az egyszeri bámészkodónak karácsonyig, de legalább a nyári iskolai szünet végéig.

Nem úgy Ron Howard új filmje, A Da Vinci-kód, melynek kedd esti sajtóvetítésén az egész terem nevetésben tört ki, amikor Robert Langdon (Hanks) közölte Sophie Neveu-vel (Tautou), hogy kicsoda is a lány valójában. Dan Brown sikerkönyvének filmes közhelyekkel és ostoba feszültségkeltéssel vászonra vitt feldolgozása szinte senkinek sem lopta magát a szívébe Cannes környékén, és még a mérsékelt kritikaiságáról ismert Metro újság kolumnistája is azt javasolta olvasóinak, hogy figyelmüket irányítsák inkább a semmiből érkező gyöngyszemek felé.

Palotás pincsik

Ye Lou
Summer Place
Nem a semmiből érkezett, és sajnos nem is gyöngyszem a Magyarországon az Egy szirén szerelme rendezőjeként ismert Ye Lou versenyfilmje, a Summer Palace, mely egy vidéki diáklány pekingi egyetemi megpróbáltatásait meséli el sok közeli beállítással, kínai popbetétekkel, életlen verekedéssel, politikai háttértörténésekkel, hosszan kitartott szexjelenetekkel és rettentő sok szenvelgéssel. A zsűrielnök Wong talán ráismer majd korai önmagára, akinek volt annyi esze, hogy ne ilyen filmet készítsen, és az elcseszett szerelmeik felett kesergők is végre jogerősen sajnálhatják magukat – a Summer Palace mégsem több mérsékelt hatóerejű, művészkedő szerelmi drámánál, mely nem utolsó sorban azért kerülhetett versenybe, mert jókora francia pénzügyi támogatásban részesült.

Többszörös visszatérés

Most kaptuk a hírt, hogy Ron Howard filmjét a díszbemutatón is ócsárolta a közönség, Almodóvar Volverének péntek reggeli sajtóvetítésén pedig megtörtént az, amiről minden rendező álmodik: az idei fesztiválon első ízben tört ki általános taps és bravózás a sajtó munkatársainak soraiban. A halálából visszatérő anya és két lánya történetének főszerepét Penélope Cruz alakítja, játékát minden kritikus élénken dícséri. A filmben megjelenik Carmen Maura is, a rendező korai filmjeinek kedvelt színésznője, aki 1988 óta (Asszonyok a teljes idegösszeomlás szélén) nem játszott Almodóvar-filmben.

Elsőtömő a tengerparton

Szintén nem játszott még Almodóvar-filmben, sőt Cannes-ban sem járt korábban Pálfi György, akinek második filmjét, az idei Magyar Filmszemlén számtalan díjjal kitűntetett Taxidermiát a fesztivál Un certain regard elnevezésű szekciójában vetítik. A Hukkle rendezője elmondása szerint fogadalmat tett, miszerint addig nem látogat el a Croisette-re, amíg meg nem hívják valamelyik filmjét, s most boldogan mosolyog a napfényben.

Pálfi szerint az a legnagyobb dolog a Taxidermia cannes-i szerepélésével kapcsolatban, hogy egyáltalán levetítik a filmet, s bánja ugyan, hogy nem a versenyprogramban szerepel munkája (bár szerinte oda gyengébb filmek is bekerültek), nagyon elégedett a jelenléttel. A kísérletező kedvű rendező azt is elmondta, hogy már február óta van nemzetközi forgalmazója a filmnek, ezért itt és most elsősorban nem a Taxidermia további sorsa forog kockán, hanem újabb tervéhez keres koprodukciós partnereket.

Pedro Almodóvar
Volver
A filmet a rendező mellett elkísérte a Riviérára négy főszereplője (Trócsányi Gergő, Czene Csaba, Stanczel Adél és Marc Bischoff), a társforgatókönyvíró Ruttkay Zsófia, Miskolczi Péter és Váradi Gábor producer, és remélhetőleg a szerencse is. A Taxidermia díszvetítése ma, azaz péntek délután lesz, a fesztiválon szereplő többi magyar alkotó (Kocsis Ágnes és Hajdu Szabolcs) a jövő héten érkezik a városba. Szintén jelen lesz a filmpiacon vetített Csak szex és más semmigárdájából Goda Krisztina, Schell Judit és Csányi Sándor, május 23-án kedden pedig Tarr Béla tart sajtótájékoztatót három fimjének francia DVD-megjelenése és A londoni férfi forgatásának jelen állása kapcsán.



Címkék

cannes , beszámoló , fieszta



nka emblema 2012