Moveast: Pécsi Pitch
fesztivál élmények
Tény, hogy a Fade In Script Consultingban én gyakorlatilag egy senki vagyok, de hozzám közelálló és számomra kedves emberek csinálják, így amikor Novák Emil az utolsó pillanatban lemondta a fórumon való részvételt, szíves örömest ugrottam be Emily Novákként a "helyére", természetesen nem forgatókönyvíróként, hanem hogy segítsem a szervezőket, így négy napon át Közép-Európa tizenkét legígéretesebb forgatókönyvírójával múlattam az időt.
Sikerült elhívni Anglia két legmagasabb emberét, Jürgen Wolff és Rupert Widdicombe két napon át öntötték a pitchelés tudományát az érdeklődő fejekbe, hogy aztán a nebulók a harmadik napon megméressenek nemcsak egy tizenöt fős produceri és egy négyfős zsűri előtt, de a forgatókönyvek íránt érdeklődő producerek előtt is. Itt volt többek között az Overnight osztrák producere, a Taxidermia szintén osztrák producere, az Orosz bárka és az Éjjeli őrjárat emberei. A magyarokat Kántor László képviselte az Új Budapest Filmstúdió színeiben, aki érkezése után röviden összefoglalta, hogy most éppen milyen futó projektekben van benne, mi meg csak pislogtunk, mert Nick Nolte, Keanu Reeves vagy Melanie Griffith az még oké, na de hogy Jean Reno és Marylin Manson? Erre jó a koprodukció!
A boldog nyertesek: Gál Péter, Tóth Csaba, Paolo Poti, Madarász István, Mitko Panov és Maria Lappalainen |
Közel száz szakmai vendég tolongott a Hotel Kikelet körpanorámás teraszán, és legnagyobb büszkeségünk, hogy a Moveasten zsűriző Krzystof Zanussi elfogadta meghívásunkat, és nemcsak meghallgatta a piccselőket, de utána mindenkivel személyesen konzultált a könyvéről, a csillogó szemű résztvevők legnagyobb örömére.
Az ötezer euró értékű fődíjat Mitko Panov Witness című könyve kapta, amely egy háborús bűnösös - hágai bíróságos politikailag tökéletesen inkorrekt, tehát érdekes dráma. Paolo Poti The God of the Hills című projektje érdemelte ki a zsűri kétezer eurós díját. A 92-ben és Szarajevóban játszódó történetben egy mesterlövész és egy kisfiú rendhagyó kapcsolatába nyertünk bepillantást, magasan Paolo története az egyik legjobb, mégis három éve járja vele a pitch fórumokat, hogy partnereket keressen hozzá. A legígéretesebb közép európai tehetség a Tóth Csaba-Gál Péter duó Weekend című projektje, amellyel idén már megnyerték a Hartley-Merrillt is.
A pitchelés tudományát pedig Madarász Istinek sikerült elsajátítani, Loop című nagyjátékfilmjének ítélte a produceri testület az ezer eurós Legjobb pitch díjat. Istit egyébként a pitch után teljesen körül zsongták a producerek, főleg az oroszok vevők nagyon az időutazásos témára. A zsűri kiemelte még a finn Maria Lappalainen Lilja 4everre hajazó Red Diploma című könyvét is.
Volt is nagy öröm meg vigasság meg ereszd el a hajam a Trafikban szerda este, így aztán csütörtök hajnalban napszemüveg mögött pislogva terelgettük be a reptéri transzferekbe Európa vezető producereit. A szerda esti rendezvényen jelentették be hivatalosan, hogy Köbli Norbert elnökletével megalapították a Forgatókönyvírók Egyesületét.
Köbli Norbert, a Forgatókönyvírók Egyesületének elnöke. Háttérben az alelnök Krigler Gábor |
Ezután a hintóm tökké változott: a Hotel Kikelet magaslati levegője után a már dzsámi tövéből nyomom fel ezt a cikket, merthát picsfórum ide vagy oda, attól még Filmünnep is van, ahol harminchat első film mérkőzik meg. Most arra nem térek ki, hogy nem nagyon értem, hogy mi abban a koncepció, hogy előválogatás nélkül minden elsőfilmet meg kell néznem, inkább mondom, hogy mit érdemes: a lengyeleket.
Vagy valami tényleg történik Lengyelországban, vagy egy erős évük, de a helyzet az, hogy elég erős lett az elsőfilmes felhozataluk. Bizonyára szakmai ártalom, de én nagyon szeretem a filmesekről szóló filmeket mint a Csapnivaló meg a Fergeteges forgatás, a lengyel Hi way-nek ezt sikerült még megfejelni azzal, hogy egy road-movieba helyezték a sztorit: egy operatőr és egy rendező autóznak a befektetőhöz, hogy elpitcheljék neki a tudományukat.
A posztkommunista országokban nagyon szar lenni, ezt eddig tudtuk, de most már azt is, hogy Lengyelországban is rossz élni, az alvilág az egyetlen normális megélhetési lehetőség. A Titanicon már láttam a Jóvátétel című filmet, csináltunk is interjút a helyes kis főszereplővel, olvassátok el miért is jó az a film. A műfaji filmek terén is tapogatóznak, a fesztivál egyik legkiemelkedőbb filmje a Hiéna című thriller, amelyben szintén egy kisgyermek szemén keresztül ismerjük meg a szörnyűséges lengyel világot.
Öröm meg vigasság meg ereszd el a hajam a Trafikban, középen Christina Kallas, az Európai Forgatókönyvíró Egyesület elnöke |
Miután felteszem ezt a cikket, meg elmegyek körülbelül ugyanezt elmondani a Kultúrházba, utána megnézem a Káosz című természetesen lengyel filmet, amelynek rendkívül izgalmas szinopszisa így kezdődik: Európai Gazdasági Fórum kezdődik Varsóban. Na majd meglátjuk mit lehet ebből kihozni 124 percben. Ez meg a másik, hogy valahogy ki kellene találni, hogy ne lehessen ilyen hosszú elsőfilmeket csinálni, ami tudom, hogy egy nettó hülyeség, de tényleg, nem kell mindenkinek Paul Thomas Andersonnak lenni, néha ki is lehet dobálni jeleneteket.
Fotó: Simara László