Nászút, halál, Budapest
Öt magyar film a tavaszról
Hamarosan meteorológiailag is itt a tavasz, úgyhogy összeszedtünk néhány évszaknak megfelelő, mégsem idényfilmet, melyekből az a tanulság, hogy néha ez az időszak sem csak virágesőt és madárcsicsergést jelent. Mivel a nőnap is közeleg, minden filmben egy nő mozgatja a szálakat. Vagy kettő.
Halálos tavasz - trailer
Máriássy Félix 1955-ös filmjének, a Budapesti tavasznak kapcsán egy másik Karinthyt, méghozzá Ferencet is elő kell rángatnunk. Ihletadó regénye, melyben életrajzi események keverednek írói szabadsággal, két évvel előzte meg a filmet. „1944 karácsonyán Budapest körül bezárult a gyűrű” – tájékoztat a kevésbé népszerű Karinthy Cini könyvének első mondata. Két katonaszökevénynek sikerül még épp átcsusszannia az ostromgyűrűn, hála az irgalmas nővéreknek, akik közül egy a nagy kaland során még azt is kipróbálhatja, milyen érzés egy férfi karjaiba borulni. Míg az egyik szökevény partizánként akarja folytatni pályafutását, másikuk megtapasztalja, hogy milyen halálos is tud lenni a nyilaskeresztesekkel megtámogatott tavasz. Különösen akkor, ha a frontot megjárt fiatalember egy zsidó lányba szeret bele. Itt a szabadság, megjelent a szabadság, visszhangozza a rikkancslány a film zárójelenetében, ám Pintér Zoltán számára a reményt rég elnyelte a Duna. Darvas Ivánon viszont már ebben a filmben is rettentően snájdigul mutat a katonai egyenruha.
Cipők a Dunánál
Ha bárkinek is maradtak volna kétségei Karinthy Ferenc kedvenc évszakát illetően, az nézze meg a Bolond április című novellájából készült tévéjátékot. Április természetesen a nők miatt bolond, méghozzá egy helyre kis özvegyasszony miatt, akit a húszas éveiben járó Mensáros László szeretne becserkészni. A becserkészés meg is hozza a várt eredményt, ám közbeszól a kedves mama, így a románc csak derék fölött teljesedhet be. Ha pedig nem az erkölcscsősz anyuka, akkor a gyomorrontás húzza keresztül a fiatalok terveit. De mit keres egy apáca az egyetemi előadáson? Mikor a legszebb a Lánchíd? És ami még ezeknél is fontosabb: vajon a tavaszi zsongás a takaró alá is befészkeli magát? Fábri Zoltán filmjéből kiderült.
Bolond Április - előzetes
A hagyományos melodráma és a modern művészfilm közé valahová félútra pozícionálta filmjét, az 1932-es Tavaszi záport a rendező, Fejős Pál. Az Amerikából hazatért filmes az elcsábított cselédlány toposzát dolgozta fel, főszerepben a francia Annabellával, akinek még a nyelvtanulással sem kellett túl sokat vesződnie, a film ugyanis majdnem teljesen néma. Szabó Marinak az a pár szem csokoládé lesz a veszte, amivel az uradalmi intéző próbál a szoknyája alá férkőzni - kilenc hónappal később egy városi bordélyban találja magát és gyermekét. Ám hiába forgatták Fejős filmjét egy Boldog nevű faluban, a rendező nem a boldog vég és a megesett lányba beleszerető gazdag úriember irányába tereli a sztorit. Hanem a korabeli gyámhatóság felé, ami nem hagyja, hogy a kislány erkölcsei kurvák közt formálódjanak. A gyermeke elvesztésébe beleőrülő Mari pedig ha kell, Szűz Márián is bosszút áll emiatt. Fejős filmjében a mennyország egy csillámló karácsonyfadísz-szaküzlet, a tavaszi zápor pedig az alföldi legendák szerint eszköz arra, hogy az ártatlan cselédlányokat megrontó történelem ne ismételje önmagát.
Tavaszi zápor - trailer
Hát lehet nem szeretni egy filmet, amelyben Turay Ida és Tőkés Anna próbálják megleckéztetni férjeiket? Előbbi nászúton lévő újasszonyt, utóbbi szállodaigazgatót alakít Gaál Béla 1937-es komédiájában, a Hotel Kikeletben. A friss férj még a nászéjszakán is a kártyákat választja hites neje csipkekombinéja helyett, az igazgatónő urának pedig nem tetszik, hogy házasságában a nő hordja a nadrágot. „Az nem házasság, ahol az asszony a férfi.” - hangzik a panasz a hitvesi ágyban. Az viszont fergeteges vígjáték a magyar film tavaszának éveiből, ahol Kabos Gyula és Práger Antal a szenvedő fél.
Hotel Kikelet - részlet