Nekrológ a fantomképekhez
A valóságnak vége
Egyszerre, sietve, nyilván összehangoltan véget ért a Big Brother kettő is meg a Való Világ kettő is. Épp ideje volt. Stohl Buci, Tilla, Claudia, Nóóóci, a rejtőzködő nagybácsi, a többiek, a háttér-szerkesztők és népes stábjaik elpiszmoghatnak a maradékkal s indulhatnak jól megérdemelt nyári szabadságukra. A nyerteseket és veszteseket rejtő fantomképek raktárba cepelhetők. A szereplőkről még lenyúzzák a lenyúzható bőröket, az ügyesebbje még kaszálhat a médiapiacon. Az egymással vetélkedő két kereskedelmi tévécsatorna kasszát csinál, s mély titokban szövögetheti jövőre vonatkozó terveit. Komoly, üzleti kérdés immár: megéri-e licencet vásárolni? Avagy rögtönözve lopjunk?
Terjedelmes írásomból nem lett semmi. Egyre jobban idegesített, hogy a külső apparátus be-beavatkozva, zabával, piával, kosztümös dáridókkal, kretén feladatokkal és érzelgős reklámfogásokkal a maga „értékrendjén” kívül semmit nem akart tűrni, a spontaneitást eltiporta, titkolta (kivágta), illetve médiacikké csomagolta. A párbajok fantomképeit bámulva és a számadatokat lesve önkéntelenül is a gyanakvók táborába sorolódtam (mint Sziszi országos szurkolói) : „csak nincs itt az eredmény is levajazva?” Jó mondat egy közjegyzőtől: „az előttem látható mozgás folytonosságában törést nem tapasztaltam.”
Magamra kellene haragudnom. Egy percig sem gondolhattam komolyan, hogy történjen bármi, szex, szerelem, valami lappangó képesség megmutatkozása, alkalmi káosz, ellentettje: merő unalom, hogy mindebből ne a szórakoztató médium -- hatalmát fitogtatva -- kerüljön ki győztesen. Ha a magyar nagy testvér kicsit befuccsol, a bukaresti (csácsumicsá!) kisegíti. Közben, Hraballal szólva, ha keletkeznek is foltok, amelyeket az anyag károsodása nélkül nem lehet eltávolítani, azt írjuk korunk és tömegszórakoztatása számlájára.