sex hikaye

Nincs kegyelem

Beszélgetés Csillag Ádámmal

2004. január 31. - Libor Anita
Csillag Ádám a kelet-magyarországi prostituáltak kiszolgáltatott helyzetéről készített kétrészes dokumentumfilmet. A Prostitúció-sorozat első részét Nincs kegyelem a földi pokolban címmel láthatja a 35. Magyar Filmszemle közönsége.
filmhu: A film vetítése alatt rengeteg kérdés merült fel bennem: miért volt a minimalizmus a koncepció a film összeállítása során?

Csillag Ádám: Egy történetet próbálok elmesélni, miközben személyiségi és gyerekjogok védelmére kellett tekintettel lennem - elég kemény dolgok áldozatairól van szó a filmemben, áldozatairól és vélt vagy valós elkövetőiről egyaránt. Egy utazást próbáltam rekonstruálni. Nem lehet ott a kamera akkor, amikor egy fiatal lányt prostituálttá tesznek, amikor megverik és megerőszakolják. Rekonstruálni próbáltam a metódust, a munkamódszerét azoknak a férfiaknak, akik prostituáltakat csinálnak a lányokból. Más eszközt, mint ami ezt szolgálhatta volna, nem tudok elképzelni. Általában nem vagyok a híve annak, hogy egy műalkotás olyan legyen, mint egy karácsonyfa, hogy mindent ráaggatunk.

filmhu:Mivel három hasonló karakterű lány a főszereplő, nem félt attól, hogy így viszont gondot okoz majd a megkülönböztetésük?

Cs. Á.: A nevüket szándékosan nem írtam ki, ez lehet, hogy valamilyen szempontból nehézséget okoz a néző számára, de nem panaszkodtak még emiatt. Igen, a lányok hasonlóak. Hasonlóan szerencsétlenek, egy környékről is származnak, nem túlságosan műveltek, szegénysorból valók. Nekem úgy kellett megmutatni arcokat, hogy az érzelmek láthatóak legyenek, de mégse lássunk arcot. Ez az anyag viszonylag úttörő abból a szempontból, hogy mit szoktak használni ilyen esetekben, ha azt akarják elérni, hogy ne lehessen felismerni a szereplőt. Erre vannak nagyon rossz klisék, amik képileg is rosszak, én azt gondolom, és többen is mondták már, hogy képileg nagyon szép a film. Ez a megoldás, azon túl, hogy van egy ilyen külsődleges oka, egyfajta művészi elemként is variálható. A visszajelzések legalábbis erről szóltak.

filmhu:A film egy nyomozással kezdődik, és mégis másfelé kanyarodik az anyag.

Cs. Á.: Kétségtelenül van egy nyomozó a filmben, aki végiglátogatja lányok családjait, aki a saját szempontjai alapján próbálja teljesíteni a feladatát. De épp az derül ki a filmből is, hogy ő kevés ahhoz, hogy ezeken a szerencsétleneken segíteni tudjon. Egy rendőrtiszt nem tudja megoldani ezeket a nagyon súlyos problémákat, amikkel ezek a gyerekek szembe találják magukat, és amelyek rendbe tételéhez nagyon komoly intézményi segítségre lenne szükségük. Ez a film nagyon súlyos kritikája a magyar gyerekvédelemnek. A magyar jog, amit ebben a filmben ez a rendőrnő képviselt, úgy látszik, nincsen felkészülve. Már az maga tragédia, hogy nincsenek jelen más szakmák ilyen eseteknél.

filmhu:Milyen intézményi segítségre gondol?

Cs. Á.: Az egyik lányt, akit elkövetőként fogtak el, pedig ő maga is áldozat, és valószínűleg nagyon súlyos kényszerítő eszközökkel vettek rá, hogy közreműködjön egy másik lány megkínzásában. Ő három héttel korábban lett kényszerítve a prostituált létezésre, és miután elfogták hosszú-hosszú ideig egyedül volt az előzetesben, mert nem volt más fiatalkorú elkövető a börtönben. Rá nagyon oda kellett volna figyelnie egy szakembernek, és valóban, ahogyan a szülők is kérik, ki kellett volna hozni. De ebben a helyzetben a szülők is tehetetlenek.

filmhu: Erre a tehetetlenségre utal a film címe is – Nincs kegyelem a földi pokolban?

Cs. Á.: Azért adtam ennyire erős címet, mert amikor összetettem az anyagot, bennem ez a nagyon rossz érzés kerekedett. Nem lehet segíteni.

filmhu:Hosszú ideig készült a film, gondolom a három lány története nem egyedi.

Cs. Á.: Több évig forgattuk a filmet, a legelső felvételek sok évvel ezelőtt készültek. Több üggyel is foglalkoztam, és ez egy történet a sok közül, amit feldolgoztam.

filmhu:A többi történetet a második részben láthatjuk majd?

Cs. Á.: A második rész tágasabb jellegű, abban szólalnak meg a különböző szakmák, látjuk hogyan születik meg a törvény. Az egy vita-film, a különböző álláspontok jelennek meg benne. Ha nem is könnyedebb, de kevésbé rémes.

filmhu:Mi lesz ennek a filmnek a sorsa?

Cs. Á.: Gondolom, egy televíziós bemutatást kellene elérni, bár a tavalyi filmem sincs még bemutatva. Fontos lenne, hogy a közszolgálati televízió sugározza, de még az is eszembe jutott, hogy esetleg moziban is érdemes volna forgalmazni.

Címkék

interjú , szemle 35



nka emblema 2012