sex hikaye

„Próbálok az ő fejükkel gondolkozni” - Ragályi Elemér (operatőr)

2003. június 16. - filmhu
Az étterem teraszán falatozik a stáb. Közben a fiatal író, Salinger Richárd - aki egyben a film forgatókönyvírója is - a következő jelenet párbeszédeit javítgatja a laptopján. A lányok figyelmesen hallgatják, hogy mi változik az eredetihez képest. Nemsokára Ragályi Elemér befejezi az ebédet, s jelzi, hogy készen áll a beszélgetésre.
filmhu:Salinger Richárd regénye a tinédzserek világában játszódik. Összefoglalná, hogy milyen képi világot teremtenek a történetnek?

Ragályi Elemér: Rövidebben tudnám összefoglalni, hogy milyet nem. Hazudnék, ha azt mondanám, hogy kristálytisztán tudom, hogy mit csinálunk. Sokkal pontosabban tudom, hogy mit nem akarunk. Másrészt mindig ösztönösen dolgozom. Bizonyos dolgokat végiggondolok egy film előtt, de hogy hová fogom tenni a kamerát, azt nem lehet előre kitalálni. Vizuális alapköveket teszek le a magam számára egy film előtt.

Az irodalmi alapanyag nem csak egy tinédzserekről szóló könyv, hanem nagyon meghatározó, hogy az egész nyelvezete szlengben íródott. A filmben nem elég, ha csak verbálisan hangzik el a szleng, hanem meg kell találni ennek a képi megfelelőjét is. Végignézve nagyon sok amerikai tinifilmet, Tamással arra a konklúzióra jutottunk, hogy ezek semmiféle utat nem mutatnak számunkra. Képileg végtelenül primitív módon megcsinált filmek, sőt, azt a szomorú tapasztalatot szűrtük le, hogy minél rosszabbul néz ki a film, annál nagyobb sikert arattak vele. Lehet, hogy nincsen összefüggés a két dolog között, ugyanakkor fenyegető árnyként vetül ránk ez a tény, miközben képileg igényes filmet szeretnénk készíteni. Ugyanakkor nagyon jól ismerve az amerikai filmgyártást, azt mondhatom, hogy ezek a tinifilmek a B-movie kategóriába tartoznak. Kevés pénzből és gyorsan, igénytelenül készülnek.

Ha közel akarunk kerülni e korosztály szívéhez, akkor alaposan kell ismerni azt a reklámfilm-világot, amin nevelkednek. Nekik készül a Coca-Cola-, a McDonald's- és a korpamentes samponról szóló reklám. Persze nem lehet ezt a stílust egy egész filmen végigvinni, de jó, ha a képi esszenciáját őrzi az ember a fejében, amikor képet formál.

Ugyanakkor a könyvnek van humora, melyet elsősorban a verbalitáson keresztül közvetít. Fontosnak tartom, hogy valamilyen képi humora is legyen a filmnek. Ezt nem lehet előre megtervezni, adott jelenet függvényében jöhet csak létre. Nagyon talányos az is, hogy mitől lesz egy kép humoros, s csak blöffölni tudnék, ha általánosságban kérdeznél erről.

Ezek tehát az alappillérek, és nagyon fontos számomra az is, hogy az a perfekcionizmus, glamour és lakkozás, amivel a mai és mindenkori Hollywood él, nem lehet elfogadható számunkra. Persze mondom mindezt 64 évesen, miközben tizenéveseknek csinálok filmet, és próbálok az ő fejükkel gondolkozni. Ugyanakkor ez a szépség és a kihívás ebben a munkában. Sokat adok a kamera mellett álló 23 éves fiam véleményére is.

Nagyon figyelmesen vizsgáltam a forgatás előtt a pop-artot. A képzőművészetben csakúgy, mint a mindennapi életben és a használati tárgyakban, a divat területén. Bátornak kell lenni: amikor megmutatták nekem a szereplők ruháit, olyan színeket láttam egymás mellett, melyek rémes hatással voltak rám. Azóta szép lassan szokom, mert ha nem is ilyen az ízlésem, tudom, hogy így trendi, így kell lennie a filmben is. 

filmhu: Az eddigi forgatás alapján meg lehet mondani, hogy a gyakorlatban működik-e a koncepció?

R.E.: Azt gondolom, működik. Ha nem is mindig, de sikerül olyan képi poénokat kitalálni, melyek előreviszik a történetet. Nagyon jól néznek ki a lányok, külön is, de ketten együtt különösképpen. A helyszínekkel és az időjárással is szerencsénk volt eddig. Most következik azonban Kréta, a történet igazából ott teljesedik ki, s a film képi része szintén.

filmhu: Gondolom a helyszíneket már korábban kiválasztották…

R.E.: Természetesen. Nagy dilemmát okozott például, hogy egy gyönyörű, tradicionális, százéves szállodában forgathattunk volna, ahol mindent ingyen adtak volna: szállást, ellátást, forgatási helyszínt is. De a történet szempontjából egy másik, modern - ugyanakkor fizetős - szálloda jobban megfelelt. Szerencsére Kálomista Gábort is sikerült meggyőzni erről. Ha választhatnék, az előbbiben laknék, s a másikban forgatnék.

filmhu: Milyen együtt dolgozni a lányokkal?

R.E.: Várakozáson felüli élmény. Gáspár Kata minden sejtjében színész. Végtelenül intelligens és találékony, egészen elkápráztat. Minden instrukciót azonnal vesz és pontosan végrehajt. A következő 1-2 évtizedben biztosan nagyon sokat lesz kamera előtt, s a nyilvánosság kereszttüzében. Boglárka is nagyon kellemes meglepetés, egy anti-szőkenő, nagyon intelligens és kedves lány. Ő nem úgy színész, ahogy Kata. Neki meg kell tanulni, s azután megcsinálja, amit kérnek tőle. Ugyanakkor nagyon tanulékony, s napról napra fejlődik. Ketten együtt pedig remekül működnek.

Címkék

interjú



nka emblema 2012