sex hikaye

Segesvár; Fagyöngyök - Lányi András; Ember Judit

2000. október 3. - filmhu
Nemcsak Jancsó Miklósra hatott az olasz film, de fordítva is: néhány erős és szép olasz film árulkodik Jancsó hatásáról. Ilyen a Taviani testvérek egyik legmaradandóbbja, az Allonsanfan. Ezen a héten sugározza a Duna Televízió: aki nem látta, péntek este zárja ki szobájából két órára a külvilágot...
Most azonban vissza választott témánkhoz, bár szívesen nyitnék olasz filmrovatot is. Vissza, vissza az eheti címhez: olyan furcsa e két szó együtt. Segesvár a hetvenes években, Fagyöngyök a hetvenes években... A hetvenes éveken kívül látszólag vajmi kevés rokonság van Lányi András és Ember Judit filmje között, de épp a korszak, melyben készültek valami módon szellemileg, belsőleg (s nemcsak időrendben) közel rántja őket egymáshoz. Mindkét rendező a Balázs Béla Stúdió neveltje, bár e két alkotás közül csak a Segesvár, Lányi szabálytalan filmje készült ott. Készülhetett volna a Fagyöngyök is: nem kevésbé szabálytalan, nem kevésbé igaz.
A Segesvár a forradalom emlékének megcsúfolásáról szól. Talán a múlt század végén vagyunk: minden politikus Petőfi nevét szajkózza, Petőfi gondolatai nélkül. Ivókutat és gőzhajót avatnak, nemzetiszínű pántlikák lobognak, és pántlikásan képzavaros szónoki mondatok mennydörögnek. Garabonciás ál-Petőfik és olajfestményről lelépett apródad, bár délceg szélhámos-Kossuthok járják vitézül a poros magyar utakat: torát üli a hamis nosztalgia, bundás indulatokkal sírva vigad a magyar.... A hetvenes évek gondolkodó nézőinek kicsit ismerős volt ez a hamiskodás: a gazdaság megroppanása előtt szépen gyarapodott, szépen hízott és butult az ország (lásd András Ferenc kamerájából a Veri az ördög a feleségét.) A gazdaság lassú hanyatlása, (majd megroppanása) előtt a hatalom minden módon megpróbálta kisajátítani 1848 március 15-ét. Ez sikerült is meg nem is, teljesen azért nem sikerült: 1974 március 15-én tömeges gumibotozás és rendőrroham színezte brutálisra a Petőfi-téren "forradalmi tavaszok" hazugra suvickolt állami ünneplését.
Lányi századfordulós világában talán több az ősi butaság és kevesebb a brutalitás: öblösebben, vadmagyarabbul hazudnak, mint később a mekegő-dadogó párttitkárok. Jobban bőg a cigányzenéjük, s főleg szebb a kacagányuk is: Lányi kiváló érzékkel hagyatkozik a korabeli fotódokumentumokra. Van valami némafilmjelleg, rekonstruált híradó-jelleg ebben a teljesen fiktív és fantáziamozgató filmben (mely felhasználta Krúdy Az Ál-Petőfi című zseniális kisregényét is). Lányi András később is visszatért a múlt század nagyranőtt romantikájához: Az új földesúr Jókai nagyságát meg nem tagadva tagadta a Jókait is mamelukká tevő aranygennyes megbékélés-évtizedeket. Lányi aztán abbahagyta a filmrendezést, jó regényeket és még jobb történelmi esszéket publikált, környezetvédő tanár és harcos lett - van aki példaadónak tartja, van aki ide nem tudja követni. Mindenesetre egykor filmalkotó volt, és nem akármilyen.
Ember Judit filmje, a Fagyöngyök példaadó és emlékezetes darabja a magyar dokumentum-játékfilm sok kísérleti eredményt teremtő történetének. A rendezőnő ebben folytatta előző dokumentum-munkájának (Tantörténet) ösvényét. Ott, abban egy fiatal lány öngyilkossága nyomába eredt a hagyományos dokumentum-riportfilm eszközeivel. Ebben - mint a magyar dokumentum-iskola néhány más alkotója is - fikciós játékfilmet vegyít a dokumentummal. Nem pontos ez a "vegyít", épp ez az érdekes a Fagyöngyökben: a megtörtént esemény, és akikkel megtörtént. ők maguk "játsszák el" a fikciót, s a néző örömmel tapasztalja: nem is lehet tudni, mi itt a fikció, mi a szikár dokumentum. Nóra, aki túlélte öngyilkossági kísérletét, soha nem válik mások-kitalálta figurává. Ember Judit tehetsége persze éppen abban fénylett fel, hogy a leghagyományosabb riport-dokumentum az ő kamerájával, az ő együttérző, "szigorú részvétének" fényében itt is, más alkalmakkal is több lett, mint híradós tényfeltárás, sokkal több, mint bármilyen publicisztika. Tényfeltárást és filmes publicisztikát más is művel, más is tud. Embereket megszólaltatni, emberi (és nemcsak társadalmi-történeti) titkokat-szégyeneket mások nemigen. Legerősebb, legnagyobb munkája, a Pócspetri más szemlélettel meg sem születhetett volna. "Emberléptékű filmek" - jellemezte naiv igazsággal a rendezőnő életművét egy méltatója. Bólintunk. A Fagyöngyök filmlíra: olyan egyszerű, olyan kevéssé tolakodó és nagyotmondó, mint a címébe emelt télvégi virág.

Bikácsy Gergely

Fagyöngyök: október 3. kedd, Duna Televízió 19.45.
Segesvár: október 6. péntek, m1 23.25.


Címkék

szakma , tanulmany



nka emblema 2012