sex hikaye

Szajki Péter: Intim fejlövés

Fejlövéstörténet

2008. október 17. - Dercsényi Dávid
Szajki Péter: Intim fejlövés
Szajki Péter neve a most M. Tóth Géza által készített Tomi harca animációs film forgatókönyvírójaként ugorhat be – a könyv a zágrábi Animafeszten megnyerte az első díjat. Most viszont első nagyjátékfilmje, az egykor oly népszerű, groteszk bűnügyi-krimisorozat, a Meghökkentő mesék hangulatát idéző Intim fejlövés kapcsán beszélgettünk vele, amely a Katapult Film kebelén belül készül – épp a forgatás kellős közepén tart. (Az interjú 2008. októberében készült - a szerk.)

Filmhu: Első nagyjátékfilmedet rendezed, honnan érkeztél a rendezői székbe?

Szajki Péter: Forgatókönyveket írtam, az utóbbi években folyamatosan. Az Intim fejlövés is így indult: az első változat négy sztoriból állt, az első már 2004-ben megvolt. Kitaláltam, hogy csinálok belőle egy nagyjátékfilmet, végül is öt történettel, és az is kritérium volt, hogy nagyon olcsó legyen. Mivel a párbeszédíráshoz értek a leginkább, nem is olyan drága, egy  beszédközpontú filmet akartam csinálni, mint a Presszó vagy a Kávé és cigaretta. Az első producer nem tudott forrásokhoz jutni, utána jött képbe a Katapult, Reich Péternek mutattam meg először, akivel együtt dolgoztam, és ők fantáziát láttak a dologban.

"...mindegyiknek valami szexuális problémával kell szembenéznie..."

Filmhu: Hogy áll a forgatás?

Sz. P.: Tizenkét napból lement hat, tehát félidőben vagyunk. Hogy visszatérjek a forgatókönyv történetére: ahogy fejlődtek a történetek, egyre plasztikusabb lett az egész, a háttértörténetek is bekerültek a filmbe, terebélyesedett a történet, nőtt a helyszínek száma – lett egy 140 oldalas változat, amit aztán elkezdtem visszafejleszteni, és ezt aztán a költségvetés fényre derülése után tovább fokoztam... De mivel eltökéltem magam, hogy ezt a könyvet megcsinálom, bármennyi pénzből, ennyiből így lehet – amúgy sem egy vizuális bomba, hanem a karakterek közti konfliktusok működtetik. 

Filmhu: Végül mennyi is lett a végső összeg?

Sz. P.: Eredetileg 4 millióról indult, de amennyire én átlátom, most 6-7 milliónál tart. DV-camre lett forgatva, még a HD sem fért bele. De a színészek kapcsán nem törődtem a pénzzel, hisz ebbe a minimalista filmbe nagyon jó színészi teljesítmények kellenek. Akit én egy szerepre kitaláltam, annak odaadtam a forgatókönyvet, és úgy alakult, hogy majdnem mind elvállalták. Azt hiszem az erős karakterek és erős alapszituációk felkeltették az érdeklődésüket. A forgatás egyébként elég húzós: napi 8-9 hasznos percet kell összehoznunk, de egyelőre tartani tudjuk a penzumot.

Erős karakterek, erős alapszituációk

Filmhu: Mit lehet tudnunk a történetről?

Sz. P.: Az alapszituáció az, hogy négy idegen férfi ugyanazon este ugyanazon night clubban köt ki. Az egész film ennek a négy férfinek az aznapját meséli el. A cím, az Intim fejlövés pedig arra utal, hogy mindegyiknek valami szexuális problémával kell szembesülnie. A könyvnek kilenc változata lett, a szituációk egyre inkább filmesedtek, a szereplők jobban meg vannak mozgatva. A négy történet kiinduló szituációja: egy fiú meg egy lány egy lakópark első lakói, a másikban egy üzletember fiatal lányokkal csetel a neten, jó mellű fiatal lányokat keres, van egy megcsalós történet, egy férfi rányit a feleségére és a legjobb barátjára, illetve egy jegyespáré a negyedik történet, ahol a lánynak van egy nagy titka, és ezt az esküvő előtti este osztja meg a vőlegényével.

"...van egy megcsalós történet..."

Filmhu: Mit lehet tudni a terjesztéséről, a megjelenésről? A Katapult Film nem titkoltan kisebb költségvetésű műfaji filmek sorozatát akarja elindítani az Intim fejlövéssel, amelyek leginkább DVD-n jelennének meg.

Sz. P.: Ebben a pillanatban annyi biztos, hogy a film DVD-n jön ki, ebből a keretből ezt lehet megcsinálni, de ha sikeres lesz, elképzelhető, hogy felnagyítjuk 35 mm-re is – ez nyilván kihat a költségvetésre is, úgyhogy ez egyelőre a jövő zenéje. Minden attól függ, milyen lesz a film. A Szemlére mindenképpen el akarunk készülni, sőt  - a tervek szerint november 20-ra el kell készülnünk. Elég jól működik a gépezet ahhoz képest, hogy elég sokan kezdők, igaz, a gépezet nem túl nagy – eddig egyszer sem túlóráztunk, és az anyag minősége is jó. Igaz, előzőleg sokat beszélgettem a színészekkel, és kivel mennyit lehetett, próbáltunk is. Sok jelenetet már így jól ismertek a színészek, de vannak olyanok is, amit egyáltalán nem próbálunk, hogy a színész kíváncsisága is működtesse a dolgot.

Filmhu: Eddig milyen rendezői tapasztalatod van?

Sz. P.: Két éve már csináltam egy fikciós riportfilmet, illetve a Szellemkép Szabadiskolában is csináltunk kisfilmeket. A forgatókönyvírás felől közelítem a szakmát, négy-öt éve folyamatosan írok. Én írtam a Katapult Filmnek a Tomi harca című könyvet, amiből M. Tóth Géza forgatja a filmjét. Négy évig pedig a Szárnyak Színházában játszottam, így a színészi pozíciót belülről ismerem, és így próbáltam-próbálom meg alakítani a történéseket.

"... a lánynak van egy titka, ezt osztja meg a vőlegényével..."

Filmhu: Kiket láthatunk majd a főbb szerepekben?
 
Sz. P.: A négy férfi: Huszár Zsolt, Gáspár Tibor, Kovács Lehel, Szabó Győző. A nightclub tulajdonosa pedig Linka Péter. A női szerepeket játssza Nagy-Kálózy Eszter, Várkonyi Eszter, Gáspár Kata, Botos Éva. És van még egy fontos szerep, amit Nagy Zsolt játszik. Erős gárda, de ez volt az alap. Én nem hiszek az amatőrökben, szerintem a színészek azért vannak, hogy játsszanak. Az igazi, drámai szerepeket színészek tudják jól megformálni, illetve ki lehet választani ötezer amatőr közül egyet, aki szintén alkalmas a szerepre, de az is színész, csak te fedezed fel.
Az operatőr Petrik András, Berlinben végzett a Filmakadémián 2006-ban, eddig csinált húsz kisjátékfilmet, ez az első „nagyjáték”. A Balkán bajnok című, két éve a Filmszemlén dokumentum fődíjat elnyerő filmnek is ő volt az operatőre. A többiek pedig a szakmába nagyjából befelé tartó lelkes fiatalok, javarészt a SZFE-ről.
Az előkészületek is érdekesek voltak: a helyszínek egy része ismerősök, barátok révén jött össze, és a bérleti díjak is barátiak. Helyszínkereséskor hirdettünk az iwiw-en is. A nightclub esetében nem volt mozgásterünk, mivel egy ismerősömnek sincs nightclubja...

Szex, hazugság, DV-kamera

Filmhu: Mire ügyeltél a rendezésnél, mire törekedtél?

Sz. P.: A stilizációt akartam kerülni, bár abszurd, vígjátéki elemektől sem mentes a film, de mégis a naturális játékra próbáltam ösztönözni a színészeket.  Kevert műfajú film lesz, a kézi kamera rögtön ad egy plusz stíluselemet, de mégsem teljesen dogmás film lesz, hanem sokkal populárisabb, elvégre a szexről  fog szólni.

Filmhu: Akkor ez egy közönségfilm kar lenni?

Sz. P.: Ilyen kis költségvetéssel a hátam mögött nagyképűség lenne közönségfilmnek nevezni a készülő művet... Egyszerűen egy jó filmet akarok csinálni, amely remélhetőleg megtalálja a közönségét. Ami hasonlít vagy hatott rá: a Közelebb, amely kevés helyszínnel, beszédközpontúan működik szintén, a Visszajátszás, ami csak dráma, de végig egy szobában vagyunk. A Szex, hazugság, videó is hasonló, három-négy helyszín, erős drámaiság, némileg a Ponyvaregény is hatott, az erős és fontos dialógusaival, illetve a Jarmusch és a Coen tesók-féle humor. Ezekből indultam el. Aztán meglátjuk, hova jutunk.






nka emblema 2012