sex hikaye

Titanic 2001

A kilencedik út

2003. szeptember 25. - filmhu
A filmes mustra idején a három Titanic-mozi átlagos kihasználtsága 70% volt. A fesztivál tizenegy napja alatt 25 ország 53 filmjét 112 nyilvános előadáson láthatta a közönség. A "hajó utasai" szerint a legsikeresebb film Amélie csodálatos élete Jean-Pierre Jeunet-tól, és A kör Jafar Panahitól. Említésre méltó fogadtatásban részesült a Time Code (Mike Figgis), a Metropolis (Rin Taro) és az Intimitás (Patrice Chéreau), valamint a a magyar származású Chris Hegedus dokumentum-mozija, a Startup.com. A rendező a szeptember 11-ei események hatására mégsem ült repülőre, itt volt viszont a fesztivál díszvendégeként Tarr Béla barátja, Jafar Panahi és a franciák fenegyereke, Mathieu Kassovitz.
Interjúk:

Beszélgetés Horváth György fesztiváligazgatóval
A Titanic kilencedik útja

"Kilenc évvel ezelőtt ott ültem a külföldi fesztiválokon, s egyszer csak belém hasított: miért nincs ilyen Magyarországon? Meg kéne próbálni! Az Omszki-tó jegén állva kérdeztem meg egy ügyvéd barátomat, hogy kell egy ilyen dolgot elindítani. Jogi személy, alapítvány szükséges hozzá? Az ő segítségével végül elindultunk. Akkor még nem tudtuk pontosan, hogy kell egy filmfesztivált megcsinálni."

Beszélgetés Mathieu Kassovitz-cal
A téma húz


Míg a Titanic fesztivál nyitóvetítésén a Kassovitz játszotta Nino kereste Jeunet elvarázsolt Párizsában a félénk Amélie-t, addig mi odakinn a szavakat keresgéltük Kassoval, hogyan lehet filmes diploma nélkül bejutni az élmezőnybe, aktuális-e A gyűlölet, hogy keletkeznek a képi ötletek?

Beszámolók:

Titanic-távirat 10. 04.
Bohém franciák, eszelős koreaiak

Mathieu Kassovitz szereti a kihívásokat, szereti vendéglátóját a saját nyelvén köszönteni, szeretne egy hollywoodi produkciót Schwarzeneggerrel, de nem szereti, ha a közönségtalálkozón nincsenek kérdések, és nem szereti a várakozás kínos tipródását, úgyhogy az ilyet gyorsan rövidre is zárja, és haza megy. Stop. Amélie élete tényleg csodálatos, pedig ugyanezen a bolygón él és egész hétköznapi módon. Stop. Kim Ki-Duk mazochista mozija felér egy alapos veréssel. Nem ajánljuk azoknak, akik szórakozni akarnak. Ajánljuk azoknak, akik mély benyomásokra vágynak. Stop. A fedélzeten mindenki jól van. Stop.

Titanic-távirat 10.06.
Hova nézzek?


A fesztivál minden bizonnyal egyik legérdekesebb filmjének nevezhető Mike Figgis Time Code-ja (2000, USA). Altman Rövidre vágva filmje sehogyse vágva: LA, földrengés, tragikum, hétköznapiság. A négy szálon futó történet, vágás nélkül pereg a négy részre osztott vásznon, a néző néha azt se tudja hova nézzen. Los Angeles 11:00-tól 12:33-ig.  A színészek improvizáltak, a négy stáb tizenötször vette fel egyhuzamban minden nap tizenegy órától másfél órán keresztül.

Titanic-távirat 10. 07.
 Á(l)mokfutók


Mindazon A és B-kategóriás sajtómunkások számára, akik a megnyitó gálaest színes forgatagát legfeljebb az ablakokon-ajtókon keresztül kukkolták (lásd még: "Jaj, de jó a habos sütemény!") a Fesztivál a negyedik napjához érkezett. Mivel a szombat a dramaturgiai baki-katalógusban való turkálás és a MÉLY(vízi)csalódások jegyében telt, másnap kissé reményvesztetten botorkáltam be a nagy mesemondónak sejtett Zacharias Kunuk Atanarjuat című alkotására, lemondva abbéli tervemről, hogy "Goran Visjnicet a kormányrúdhoz!!!" transzparensekkel merítsem ki a közösség elleni izgatás vádját.

Titanic-távirat 10.08.
Vér, verejték, könnyek

A Titanic az ötödik napon, ha zátonyra nem is futott, mindenesetre megközelítette azt a bizonyos jéghegyet. A két nagyfilm, a megnyerő címre keresztelt Csúf halál című dél-koreai hipernaturál, és a norvég halászfalu férfikórusát bemutató Jégmezők dalnokai a programajánlóban mintegy le is futotta csúcsformáját (“Újra Szöul a hatlövetű”, “Összecsengnek dalunkban a sorvégek, vagyunk mi már dánok is meg norvégek”).

Titanic-távirat 10.09
Veszedelmes viszonyok


Egy cyborg (Metropolis), egy vámpír (A vámpír árnyéka) és egy szexuál pszichopata köztisztasági alkalmazott (A fantom), ez tőszavakban a Titanic fesztivál ötödik napjának mérlege. Némi értékítélet elöljáróban: a cyborg helyes, kedves, a körülmények áldozata, a vámpír olyan hatvan százalékos (bort is iszik), a szemetesre pedig nem találok szavakat, de keresek!

Titanic-távirat 10. 10.
NO SATISFACTION!!!

A Fesztivál hatodik napján ketten elveszítették a szüzességüket. Éremtáblázatom felborult: Jang Sun Woo dél-koreai versenyző Hazugságok című filmje dobogón. Save our S(e)oul(s): Y (18 év, középiskolai tanuló) bátortalan barátnőjének randevút kér telefonon. Az éterben J (38 év, nős, szobrász). Y a hang után ered. Buszra száll, és J-ről beszél, meg a hangról, ami fülbe lopakodott. Néhány óra múlva az igéző Y ártatlansága oda. Immár J - külsőre pehelysúlyú művezető - szeretője. Innentől: "minden szinten, szinte minden".

Titanic-távirat 10. 11.
Csak az élet zöld


Az idei fesztivál legjobb filmje, az Ördögök a küszöbön a második világháború utolsó hónapjaiban játszódik egy japán megszállás alatt álló észak-kínai faluban. Az éjszaka közepén titokzatos idegen kopogtat Ma Dasan ajtaján, felszólítva a megrémült házigazdát két hatalmas zsák megőrzésére. A zsákok két megkötözött japán katonát rejtenek. Az elsőben egy hazafias érzelmeiben kéjelgő tiszt, a másikban pedig tolmácsa van. A falusiak végzetes dilemmája, megöljék vagy megmentsék-e foglyaikat. A háború torokszorító közelségében az élet és halál, a hősiesség és a kollaborálás kérdései életteli szituációkban fogalmazódnak meg.

Titanic-távirat 10.13.
Sorsfordulatok


Egy nappal a világot megrázó tengeri katasztrófa előtt, szombaton az óceánjáró vendégei mit sem sejtve kortyolgatják kávéjukat a Toldi mozi várótermében, a vénasszonyok nyaráról csevegnek, majd fülhallgatóval a kezükben, beülnek a vetítőterembe. A program továbbra is az unalomig ismert, mégis megunhatatlan filmnézés. A szombati napon három teljesen különböző műfajból való film, egy melodráma, egy dokumentumfilm és egy thriller kerül terítékre, amelyeknek a közös vonása, hogy egy-egy meghatározó sorsfordulat történetét mutatják be.

Titanic-mérleg

A fesztivál legsikeresebb filmjének számított a közönség szerint az Amélie csodálatos élete Jean-Pierre Jeunet-tól, és A kör Jafar Panahitól. A két filmre már a fesztivál első két napján elkelt az összes jegy. A top ötben időzik még a Time Code, a Metropolis és az Intimitás, a dokumentum-mozik csúcsának pedig idén a magyar származású Chris Hegedus Startup.com-ja bizonyult. Az előadásokra majd húszezren voltak kíváncsiak. A biztató záróadatok arra késztették a Titanic legénységét, hogy a jubileumi tizedik vízre bocsátás időpontját is kitűzzék. Jövőre október 10. és 20. között zajlanak majd a vetítések.


Címkék

beszámoló , fieszta



nka emblema 2012