Valóságsokk
Valóságshow-konferencia
1-1 / 2
„Okinak ma meghalt a kislánya, ezért mi felajánlottuk neki, hogy kimehet a Villából”- mondja Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója, majd György Péter („Akinek meghal a gyermeke, az oda megy, ahová akar”) kifogására válasz gyanánt megjegyzi, hogy Oki egy pernahajder. - Az ELTE BTK Művészetelméleti és Médiakutatási Intézet december 14-én szervezett előadás-sorozata arra kívánt választ adni: honnan ered, s hol tart jelenleg a reality-műfaj. Milyen eredményekkel büszkélkedhet, s meddig tudja tartani magát.
Oki - Ki a pernahajder? |
Szombat délután fél három van, helyszín az ELTE Múzeum körúti épülete, az épp zajló kerekasztal-beszélgetés vendégei: Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója, Radnai Péter, a Big Brother producere. Az ember szeme elkerekedik, amint Kolosi kiejti száján a következő mondatot: „Okinak ma meghalt a kislánya, ezért mi felajánlottuk neki, hogy kimehet a Villából”. Még jobban elkerekedik, mikor a fenti szóhasználatot kifogásoló György Péternek („akinek meghal a gyermeke, az oda megy, ahová akar”) Kolosi válasz gyanánt egyszerűen elmeséli, milyen ember is ez az Oki (egy pernahajder).
A két kereskedelmi tévés szereplése az amúgy élvezetes előadás-sorozat legsiralmasabb fejezete. Péterék csak ülnek, beszélnek, s közben képtelenek szabadulni azon meggyőződésüktől, hogy a valóságshow egy multimédia-forradalom, Gesamtkunstwerk, a közjót szolgálja, nézése-gyártása üdvös dolog a készítőknek, a játékosoknak, s az ország népének egyaránt. Ők amúgy soha nem hoznak hibás döntéseket, hiszen vagy kényszerűségből cselekednek (a piacon farkastörvények uralkodnak, meg ott vannak, ugye, a nézői igények), vagy a dolgok csak úgy történnek maguktól. A TV2 kénytelen feltornászni nézettségét, amire az RTL-nek muszáj válaszolnia. Radnai és Kolosi tulajdonképpen állampolgári kötelességét teljesíti, mikor reality-show készít.
Péterék arról beszélnek: a kereskedelmi televíziózás hatalmasat lendíthet a hazai kisebbségek elfogadtatásán, példaként hozzák erre a „Roma-hetet”, de elfelejtik, hogy a két show játékosai közt nem kapott szerepet egy árva roma sem.
Péterék együtt örülnek annak, hogy a lapok címoldalán a politikusokat végre civilek váltják fel, arról a tényről azonban hallgatnak, hogy igen nagy különbség van civil (az ilyen-olyan „Szabik”) és civil (például bizonyos Kertész) közt, s hogy mi jobban járunk, ha utóbbival vannak tele a lapok.
Brazil szappanopera vagy valóságshow |
E kitérőt leszámítva persze a rendezvény próbált másról szólni. Kicsit sűrűre szőtt programja felölelte a reality show jelenét (nézettségi mutatók, kukkulók jogai), lehetséges előzményeit (a nyilvánosság egykori értelmezése, a voyeurizmus evolúciója, reality-történet), s a jövőt (hová vezet mindez?).
A nézettség mutatók alapján persze tarolnak a valóságshow-k, s mint azt Bozsonyi Károly előadásában elmondta, azok egyértelműen megváltoztatták a nézői szokásokat. A kisfalvak lakóinál ez nem is meglepetés, hiszen a szűkös csatornakínálat miatt mást nem is tudnak nézni, meglepőbb azonban, hogy a budapesti diplomások csaknem 20%-a képes leülni a Való Világot nézni. Mester Tamás a szélessávú internet-hozzáférések számának ugrásszerű növekedéséről beszélt, bár nem fejtette ki, mitől annyira biztos abban, hogy az átalánydíjas dial-up megoldásoktól korábban megfosztott előfizetők most éppen a valóságshow-k kedvéért fizetik ki a magas havidíjakat, s nem másért (például mert neteznének).
A történeti panel Németh György előadásával indult, aki rávilágított: az ókori görögöknél a magánélet és a közélet nem vált el élesen egymástól, a polisok kisszámú közösségei nem ismerték az általunk ismert intimitásigényt és a privacy fogalmát. Nem is igen volt mit kukkolni, minden nyilvánosan zajlott, s a közösségi nézelődésnek még intézményesített formája is volt, úgy hívjuk: színház.
Évi népszerűségi indexe 17-én |
A kukkoltak jogaival Mayer Erika foglalkozott, aki megemlítette: ismeri a játékosokkal kötött szerződések tartalmát, azokról azonban nem beszél. Ezt kifejezetten rosszul tette, hiszen a résztvevők által aláírt szerződések – mint külföldi példákból ez megismerhető - köszönő viszonyban sincsenek a törvényességgel, alapjogokat sértenek. Elfelejtette megemlíteni, hogy a játékosok a produkció iránti „példátlan mértékű személyes elkötelezettségük” ellenértékeként gyakorlatilag semmit nem kapnak: szerzői- és saját képmáshoz fűződő jogaikról jó előre lemondanak, mialatt a csatorna milliárdokat keres velük. Hasonló méltánytalanság esetében talán nem kellene azzal elintézni a dolgot, hogy „a játékosok beleegyeztek”, hiszen ez teljesen indifferens: a jelentkezőknek kifizetett minimális bér nincs arányban az érte kapott szolgáltatással. (Mielőtt arra hivatkoznánk, hogy mindez csak játék: ugye nem gondoljuk, hogy mondjuk Havas H. ingyen activityzik Szulákkal?)
A végére jöttek a nagyágyúk. Radnóti Sándor a reality-műfajnál sokkal valóságosabbnak nevezte a sportközvetítéseket, Almási professzor pedig a befogadás-esztétika szempontjából közelített: hogyan teremti meg a kereskedelem az abszolút közönséget. A néző nem a képernyőt nézi, hanem azt, hogy a másik nézi-e, s ha nézi, lehet miről beszélgetni, fejünkben megjelenik az a kép, amit a másik látott, így alakul ki a „kollektív nézés”. A televíziók már azt a panelt is beépítették az ember agyába, amely azt követeli: „Manipuláljatok engem! Nem akarjuk, hogy vége legyen!”. Ezért húzzák ezeket a műsorokat, mint a rétestésztát.
Györgyi várja a sültgalambot |
A valóságshow tehát nem istentől való dolog. Bár a leskelődésnek komoly hagyományai vannak, mások figyelése és utánzása pedig az emberi szocializációhoz szervesen kapcsolódó magatartásforma, maga a „reality-show” egyszerűen egy mostanában felkapott brand-name, amelyen egyesek betegre keresik magukat, ötlettelen, ambíciómentes iparosmunkával. A reality-műfajnak itthon most zajlik tündöklése, rövidesen pedig bekövetkezik bukása, s a semmitmondó jellegtelenségből lassan átküzdi magát a feledés homályába.
- 1. Valóságsokk
- 2. A Valóságsokk-konferencia (program)
1-1 / 2